کد خبر: ۱۴۵۸۸۶
زمان انتشار: ۲۱:۵۹     ۱۲ تير ۱۳۹۲
رئیس ستاد ارتش افغانستان اعلام کرد که دولت پاکستان می‌تواند ظرف چند هفته به شورش مسلحانه و جنگ طالبان علیه دولت افغانستان پایان دهد.

به گزارش 598، به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ژنرال "شیرمحمد کریمی"، رئیس ستاد مشترک ارتش افغانستان در مصاحبه‌ای با شبکه بی. بی. سی، پاکستان را متهم کرد که از رهبران گروه طالبان حمایت کرده، به آنان پناه می‌دهد و عمدا، نفرات مسلح این گروه را به افغانستان می‌فرستد.

ژنرال کریمی در مصاحبه با برنامه "بی. بی. سی تودی" گفت که پاکستان، "طالبان را کنترل می‌کند و رهبران طالبان در پاکستان هستند."

این مقام نظامی افغانستان افزود، اگر هم آمریکا و هم پاکستان خواستار برقراری صلح در افغانستان باشند، افغان‌ها می‌تواند به صلح دست یابد.

وی در مورد نقش مهم پاکستان در ناآرامی مسلحانه در افغانستان گفت که اگر پاکستان، رهبران طالبان را تحت فشار قرار دهد یا آنان را قانع کند که چه باید بکنند، چنین اقدامی کمک بزرگی به صلح خواهد بود.

ژنرال کریمی خاطر نشان کرد، اگر پاکستان به رهبران طالبان بگوید که باید به شورش علیه دولت افغانستان پایان دهند، این شورش "ظرف چند هفته" خاتمه خواهد یافت.

مقامات افغان معتقدند که شورشیان طالبان در نواحی مرزی پاکستان مستقر شده‌اند.

مقامات افغانستان، بر نقش دستگاه‌های اطلاعاتی پاکستان در تشکیل این گروه پس از خروج شوروی از افغانستان تاکید دارند.

گروه طالبان در سال ۱۹۹۶ توانست با تصرف کابل، حکومت افغانستان را در دست بگیرد در حالیکه پاکستان یکی از چند کشوری بود که این حکومت را به رسمیت شناخت و با آن روابط سیاسی برقرار کرد.

رژیم طالبان در نتیجه حمله ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا در سال ۲۰۰۱ سقوط کرد و به گفته مقامات افغان، رهبران و اعضای باقی‌مانده آن به پاکستان گریختند و به خصوص در مناطق شمال غرب آن کشور، در مجاورت مرز با افغانستان، مستقر شدند.

پاکستان از معدود کشورهایی بود که با رژیم طالبان روابط رسمی سیاسی برقرار کرد.

هنوز مقامات پاکستان به اظهارات رئیس ستاد مشترک ارتش افغانستان واکنشی نشان نداده‌اند.

اظهارات ژنرال کریمی در حالی انتشار یافت که اخیرا طالبان با گشایش دفتری در دوحه، پایتخت قطر، برای مذاکره با آمریکا و افغانستان جهت پایان دادن به شورش مسلحانه در افغانستان اعلام آمادگی کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها