کد خبر: ۱۴۵۵۳۵
زمان انتشار: ۰۹:۴۲     ۱۲ تير ۱۳۹۲
صنعت گردشگری ایران طی این چندساله بسیاری از خارج‌نشین‌ها را روانه ایران برای بازدید از ابنیه‌ها و امکان منحصر به فرد ایرانی در اقصی‌ نقاط استان‌های کشور کرده است.
به گزارش 598 به نقل از فارس از آوج استان قزوین، عرصه گردشگری در قرن تکنولوژی و زندگی مدرن شهری جایگاه خاصی را پیدا کرده و از حالت سرگرمی و استفاده برای زندگی به یک صنعت سودمند و ارزش‌آفرین مبدل شده است.

عرصه توسعه اقتصادی در جهان امروز از قوانین و چارچوب‌هایی تبعیت کرده و از صنعت گردشگری به عنوان یکی از عرصه‌های مهم و حساس برای محاسبه شاخص پیشرفت یک کشور سخن به میان می‌آورند.

کشور‌های آسیای شرقی از جمله چین و هند و جغرافیای تمام‌عیار حکومت‌های اروپایی به گواه آمار امروز، بستری مناسب را برای صنعت گردشگری خود مهیا ساخته و حضور میلیون‌ها نفری گردشگران داخلی و خارجی به عنوان توریست در جغرافیای کشور‌های یاد شده دلیلی بر این نظریه حساب می‌آید.

مقوله سفر و گردشگری در پهنای تاریخی، جغرافیایی و طبیعی کشور ایران نیز تقریبأ از بعد از انقلاب اسلامی و دوران هشت ساله جنگ تحمیلی یعنی از اول دهه ۷۰ مورد جوشش و خروش قرار گرفته و اندک اندک به بهای این عرصه افزوده شد.

آغاز گردشگری در ایران به شکلی همه‌گیر و توسعه‌بخش را از اوسط دهه ۷۰ می‌توان دانست و به تبع آن تخصیص اعتبار برای کیفیت‌زایی این عرصه تقریبا در بینابین همین سال‌ها صورت گرفت.

استان قزوین با داشتن تنوع فراوان طبیعی و زیستی بستری مناسب و آرام را طی سال‌های اخیر برای حضور گردشگران فراهم ساخته است.

منطقه بکر و دست‌نخورده آوج از نظر گردشگری به عنوان نگین گردشگری استان قزوین بعد از نواحی الموت محسوب شده و به همین خاطر مسئولان فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری این استان در فکر توجه بیشتر به عرصه‌های گردشگری این شهرستان افتاده‌اند.



سید عبدالله موسوی در همین خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آوج صنعت گردشگری را به مثابه صنعتی برای توسعه دانست و گفت: با توجه به اینکه کشور ما در حال حاضر دارای ظرفیت‌های بالایی در زمینه‌های طبیعی و محیط زیستی بوده، بنابراین‌ لازمه اتخاد سازوکارهای اساسی این بخش نیز وجود دارد.

فرماندار آوج افزود: گسترش صنعت گردشگری در هر زمان دارای سود و ظرفیت بالقوه برای کشور است و این مهم‌ البته نیازمند برنامه‌ریزی و صرف هزینه است.

وی ادامه داد: جذب توریست به داخل کشور و بازدید از مناطق گردشگری کشور علاوه بر ارز‌آوری سبب آشنایی بیشتر فرهنگ‌های مختلف با ابنیه‌های سرزمینی شده و شاخصه آشنایی و تفاهم ملت‌ها را بیشتر می‌کند.

فرماندار آوج ضرورت نگاه بنیادین و دوری از کلیشه‌سازی در عرصه گردشگری را لازمه توسعه این صنعت برشمرد و تصریح کرد: اهدافی که در سند گردشگری در جای جای نقاط گردشگری کشور دیده شده، بسیار وسیع بوده، بنابر این نگاه جزئی هیچ‌گاه پاسخگوی خواسته‌ها در حوزه گردشگری نیست.

وی به وجود متعدد دره‌ها، آبشار‌ها، ابنیه‌‌های تاریخی و سرزمینی، دشت‌ها، باغ‌ها و امکان توریستی ناب و جذاب در مجموعه شهر آوج و نواحی تابعه اشاره کرد و خاطر نشان کرد: شکل و موقعیت شهرستان آوج به گونه‌ای است که تنوع زیستی هیجان‌انگیز و قابل توجهی در این شهرستان ایجاد شده است.

فرماندار آوج بیان کرد: طی یک سال اخیر با استقرار ادارات و نهاد‌های اجرایی ارشد شهرستانی در آوج، شاهد توجه گسترده‌ و مدلی خاص برای توسعه گردشگری این شهرستان بوده‌ایم.

موسوی ادامه داد: اعتبارات خوبی در سال جاری در راستای ارتقای جایگاه گردشگری این شهرستان و درآمد‌زایی این صنعت پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به وجود ناحیه حوضچه‌‌ای‌ مانند آبگرم‌ها در این شهرستان عنوان کرد: سالیانه حجم انبوه و درخور توجه از مسافران و گردشگران که در حین عبور از قزوین به سمت همدان و یا از استان‌های دیگر به مراکز استانی‌های شمالی کشور، از این شهرستان گذر می‌کنند با مشاهد عرصه‌های گردشگری این شهرستان محو تماشای جاذبه‌های طبیعی آوج شده و ساعاتی را صرف استفاده از طبیعت بکر، دست‌نخوره و ناب شهرستان آوج اختصاص می‌دهند.

اگر چه گردشگری به نوبه خود صنعت مهمی برای توسعه حساب می‌شود، اما نباید نادیده گرفت که همان‌ قدر نیز عدم برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های نابخردانه در این حوزه نیز مانند حوزه‌های دیگر دردسرساز و مایه نا امیدی برای این صنعت به حساب می‌آید.

امام جمعه شهر آوج نیز در ادامه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آوج اظهار کرد: مشاهده زیبایی‌ها و گشت و گذار در عالم مخلوقات الهی در روایات و منابع دینی مسلمانان سفارش شده و مورد تأکید صریح نیز قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام سید ضیا‌ء‌الدین هاشمی به خطابه قرآن کریم در خصوص سیر و سفر در طبیعیت اشاره می‌کند و تغییر بینش و وصف جمال الهی را از جمله برکات سفر و گردش بیان می‌‌دارد .

این کارشناس و محقق علوم دینی بیان کرد: مسئولان و دولت وظیفه دارند تا ضمن آماده‌سازی زیرساخت‌های این صنعت، سبب پیوند بیشتر شهروندان با عرصه‌های طبیعی شده و از نعمت‌های خدادادی استفاده و بهره‌ ببرند.

جذب گردشگر در محیط‌های طبیعی و سردسیر شهرستان آوج با تخصیص اعتبار و گشایش عرصه‌های نو و تازه به اندازه‌ای می‌تواند گسترش یابد که بتوان درآمد‌زیاد این بخش را برای توسعه حوزه‌های دیگر از همین یک صنعت کسب کرده و بدست آورد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آوج ادامه داد: تنوع زیست‌محیطی شهرستان آوج بستری مناسب را برای جذب توریست و گردشگر در این شهرستان فراهم آورده است.

مجتبی فنایی‌مقدس اضافه کرد: با توجه به وجود اماکن متعدد تاریخی مانند خانه‌ها، ابنیه‌های کوهی و چندین مکان جذاب تاریخی، شهرستان آوج نیازمند نگاه عمیق و جدی‌تر مسئولان و مدیران ارشد استانی برای تبدیل آوج به عنوان پایلوتی نمونه برای صنعت گردشگری استان قزوین هستیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آوج تلاش‌ها و اقدامات فرهنگی صورت گرفته در راستای معرفی، برجسته‌سازی و اطلاع‌رسانی محیط‌های گردشگری شهرستان آوج به شهروندان، مسافران، همشهریان در نواحی و شهرستان‌های مختلف این استان را برشمرد و تصریح کرد: تمام اقدامات و برنامه‌ریزی‌های اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آوج به منظور برجسته‌سازی امور گردشگری شهرستان آوج در سال جاری به شکلی خاص و نوین تداوم پیدا می‌کند.

البته همیاری و مشارکت اقشار نخبگان، فعال محیط‌زیستی و همچنین بهره‌گیری از نظرات صاحب‌نظران و متولیان امر در عرصه گردشگری نکته‌ای برازنده توجه و نگاه است که امیدواریم روزی فرا رسد که نخبگان در هر عرصه‌ای صاحب جایگاه بوده و رشد و توسعه در تمام بخش‌ها به ویژه در جنبه گردشگری از این ارزش‌های جوان کشوری استفاده شود.

یک دانشجوی بومی آوجی نیز در همین راستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آوج معتقد است که طی سال‌های گذشته متأسفانه کمترین توجه به صنعت گردشگری شهرستان آوج صورت گرفته که این دغدغه از زمان استقرار فرمانداری در این شهرستان به شکلی ویژه و چشم‌گیر بهبود یافته است.

حسن مدامی افزود: تقاضای شهروندان آوجی از مسئولان مربوط در حوزه صنعت گردشگری این است که با پایلوت‌سازی متناسب گردشگری در این شهرستان سبب توسعه این صنعت در آوج در وهله نخست و کسب درآمدی برای اهالی آوج شوند.

بنابراین ضمن توجه دوچندان‌تر به گردشگری لازم این است تا زمینه را برای سالم‌سازی فضاها به منظور بهره‌مندی بیشتر شهروندان مهیا کرد که البته این اصل در شهرستان آوج به خوبی پیگیری شده و در حال انجام است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها