کد خبر: ۱۴۵۴۵
زمان انتشار: ۱۰:۴۰     ۰۱ تير ۱۳۹۰
یک روزنامه غربی از جلسه محرمانه مقامات عربستانی با همتایان آمریکایی و انگلیسی خود در رابطه با ایران و پیشنهادهای سفیر سابق ریاض در واشنگتن برای متوقف کردن برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی به زعم خود خبر داد.
به گزارش مهر، وال استریت ژورنال در مطلب خود می نویسد : در اوایل ماه جاری میلادی "ترکی فیصل" نشستی را در پشت درهای بسته در محلی خارج از لندن با مقامات آمریکایی و انگلیسی برگزار کرد که موضوع اصلی این نشست برنامه هسته ای ایران بود.

ترکی فیصل در این نشست اعلام کرده عربستان آمادگی آن را دارد تا با بهره گرفتن از تمام توان اقتصادی، سیاسی، و امنیتی خود برای قطع صادرات نفت ایران و به دنبال آن متوقف شدن برنامه هسته ای جمهوری اسلامی استفاده کند.

این شاهزاده عربستانی همچنین ادعا کرده است : ایران در بخش نفت زخم خورده است، بنابراین از این بخش می توان به ایران ضربه زد و این کشور را متوقف کرد. عربستان آمادگی آن را دارد تا هرنوع کمبودی را که در نتیجه متوقف شدن صادرات نفت ایران در بازارهای جهانی رخ بدهد، جبران کند.

"ترکی فیصل" رئیس اسبق سازمان اطلاعات عربستان و سفیر سابق ریاض در واشنگتن و لندن

به گفته دیپلماتهای غربی و عربی، عربستان سعودی معمولا از ترکی فیصل برای معرفی سیاستهای آینده خود و بحث و تبادل نظر درباره آن با سایر کشورها استفاده می کند.

به نوشته این روزنامه، ترکی فیصل همچنین در این نشست با اشاره به تحولات بحرین از طرح "شیعه هراسی" برای پیشبرد اهداف خود سخن گفت.

فیصل در این نشست بدون اشاره به جنایتهای نظامیان سعودی در بحرین، مدعی دخالت ایران در امور این کشور شد.

در حقیقت عربستان سعودی بر این باور است که هرگونه تغییر در بحرین منجر به تغییر در عربستان به ویژه مناطق شرقی این کشور به دلیل همگونی‌های موجود بین این دو منطقه خواهد شد.

فیصل در حالی برای ترغیب کشورهای غربی برای متوقف کردن برنامه هسته ای صلح آمیز ایران تلاش می کند که پس از وقوع انقلابهای عربی، روابط ریاض-واشنگتن به دلیل چگونگی برخورد آمریکا با بهار عربی به ویژه انقلاب مصر به سردی گرایید.

اقدامات خصمانه عربستان سعودی علیه برنامه هسته ای صلح آمیز ایران در حالی همچنان ادامه دارد که این کشور علیه فعالیتهای هسته ای خطرناک رژیم صهیونیستی و زرادخانه مخوف سلاحهای کشتار جمعی این رژیم موضعگیری نکرده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها