کد خبر: ۱۴۵۱۹۲
زمان انتشار: ۱۰:۱۱     ۱۱ تير ۱۳۹۲
افتتاح نخستین پالایشگاه نفت قرقیزستان در 2 ماه آینده، در حالی است که مقامات ارشد دولتی این کشور امیدوارند با سود حاصل از استخراج احتمالی نفت، تا حدودی اوضاع معیشتی حداقلی از افراد جامعه را تأمین کنند.

به گزارش 598، به نقل از خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در دوشنبه، دفتر مطبوعاتی دولت قرقیزستان در بیانیه‌ای آورده است که نخستین پالایشگاه نفت قرقیزستان به نام «جوندا» قرار است ظرف 2 ماه آینده افتتاح شود.

«جانتورو ساتیبالدیف» نخست وزیر قرقیزستان تأکید کرد که این پالایشگاه که در «قره بالتا» قرار داده شده و قادر به تولید ۸۰۰ هزار  تن نفت خواهد بود و باعث رونق قابل توجه اقتصاد خواهد شد.

وی تصریح کرد که این پالایشگاه فعالیت جزئی خود را در ماه اوت آغاز خواهد کرد و 2 معدن جدید «تالدی-بولاک لوابرژنی» (طلا) و «بزیمچاک» (مس و طلا) به ترتیب در پایان سال 2013 آغاز و در سال 2014 شروع به فعالیت خواهند کرد.

قرقیزستان 3 پالایشگاه در جلال‌آباد، کنت و توکماک داشته اما آنها ظرفیت بسیار جزئی داشته و سود آوری چندانی ندارند.

موضوع اکتشاف و استخراج احتمالی نفت در قرقیزستان در حالی مطرح است که دولت مرکزی بیشکک، به شدت از لحاظ تامین کسری بودجه در مضیغه قرار داشته و امیدوار است بتواند از سود حاصل از فروش 800 هزار تن نفت، بخشی از هزینه‌های داخلی خود را جبران کند.

خبر افتتاح نخستین پالایشگاه نفت در قرقیزستان در حالی است که تاجیکستان از دیگر کشورهای حوزه آسیای مرکزی، طی ماه های گذشته تلاش خود را برای استخراج و استفاده از این منبع انرژی افزایش داده است.

چندی پیش نیز یک شرکت نفتی انگلیس در بیانیه‌‌ای اعلام کرد، تاجیکستان ذخائر نفت و گاز بسیاری دارد که به طور قابل توجهی بیشتر از ذخایر باقیمانده منابع نفتی در دریای شمال است.

این شرکت ذخایر طبیعی نفت منطقه را به طور بالقوه «بسیار عظیم» خوانده بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها