کد خبر: ۱۴۴۸۲
زمان انتشار: ۱۸:۰۶     ۳۰ خرداد ۱۳۹۰
توصیه استاد غلامرضاسازگار به شعرا در گفتگو با ۵۹۸:
خیلی ها از شعر بنده درباره فتنه 88 خوششان نیامد یا متعجب شدند اما بنده احساس تکلیف کردم و به تعهدم عمل کردم. فراموش کردن حوادث بزرگی مانند انقلاب و جنگ 8 ساله و فتنه های گوناگونی که آمده و رفته، علاوه بر اینکه نمک نشناسی است بلکه فرصت دادن به دشمنان و شیاطین است برای توطئه های سنگین تر است.
سرویس فرهنگی پایگاه 598 - غلامرضا سازگار فرزند حسين متخلص به «ميثم» در سال ۱۳۲۰ ه . ش در تهران به دنيا آمد. تحصيلات ابتدايى را در مكتب‏خانه‏هاى قديمى سپرى نمود و سپس به دروس حوزوى روى آورد. در مورد فعاليتهاى شعريش خود او مى‏گويد كه از كودكى تا آنجا كه به ياد دارم اشعار و سخنان موزون مى‏سرودم. وى از مدّاحان قديمى اهل‏بيت است كه در انجمن‏هاى ادبى مذهبى چون «انجمن ادبى نغمه‏سرايان مذهبى» حضور فعال داشته است.

از سازگار تاكنون مجموعه اشعار و نوحه و مراثى مختلفى به چاپ رسيده است كه از آن جمله است: «نخل ميثم» كه دو جلد چاپ شده و جلد سوم آن در زير چاپ است، «شعله‏هاى نخل»، «نخل ماتم» و «آواى مجمع» را كه همگى از مجموعه نوحه‏هاى ايشان است را مى‏توان نام برد.



ایشان در دیدار اخیر شعرای مذهبی با رهبر انقلاب نیز حضور داشت. بدین منظور پایگاه 598 در گفتگویی کوتاه با این شاعر انقلابی به بررسی ابعاد گوناگون فعالیت شعرای آیینی و هیئنی پرداخته است که در ذیل می آید:

* شعر آیینی چیست؟ آیا همان  شعر هیئتی است؟

شعر آیینی یک مرحله اش اشعاری است که در هیئت خوانده می شود. در اصل به نظر بنده شعر آیینی از دو بخش ولایی و اخلاقی تشکیل می شود. شعر ولایی به بیان مدایح و مراثی اهل بیت می پردازد شعر اخلاقی هم که محتوایش روایات اهل بیت و پند و اندرز در قالب شعر است.

* به نظر شما که کسوت ذاکری را با کسوت شاعری جمع کرده اید، دلیل تاکید مقام معظم رهبری بر ارتباط بیشتر شعرای آیینی با یکدیگر و با جامعه مداحان چییست؟

ببینید وقتی سروده های شعرا در حلقه های گوناگون مطرح و به اصطلاح فی المجلس نقد و چکش کاری می شود بالتبع شعرا و اشعارشان تقویت میشوند، بالنده می شوند و رفته رفته رشد می کنند هدف رهبری هم همین است.

ارتباط شعرا با ذاکرین اهل بیت هم که از قدیم برقرار بوده اما چه بهتر که این ارتباط نزدیکتر بشود. فرمایشات آقا به این مطلب اشاره دارد که شاعر و مداح نباید سخت و با تعارف و خجالت با هم ارتباط بگیرند. پروانه هایی که دور شمع وجود رسول الله و امیرالمومنین و فاطمه زهرا و اولاد اطهارشون طواف می کنند نباید از هم دوری کنند. هر دو صنف باید سراغ یکدیگر بروند و با همکاری هم به ترقی فرهنگ ولایی و معارف شیعی کمک کنند. ضمنا این ارتباط باعث می شود آفت ها و آسیب های موجود با کمترین استهلاک و اصطکاک برطرف شوند.

* رهبر گرانقدر انقلاب در باب توجه شعرا به موضوعاتی همچون بیداری اسلامی، انقلاب اسلامی ایران، فرهنگ جهادی و... تاکیدات صریحی داشتند. نظر حضرتعالی چیست؟

به گمانم حرکتهای انجام شده کافی نبوه گواینکه آثار خوبی خلق شده اما در مقابل تهاجم دشمن، بیش از این توقع کار هست. تکلیف تاریخی شعرا همیشه اظهار مواضع صریح و دفاع جانانه از حریم حق و ولایت است. وقتی در گیرودار هیاهوی فتنه سرودم:

این رشته های سبزکه برخویش بسته اید             قرآن دشمنان علی(ع) روی نیزه هاست

خیلی ها شاید خوششان نیامد یا متعجب شدند اما بنده احساس تکلیف کردم و به تعهدم عمل کردم.

فراموش کردن حوادث بزرگی مانند انقلاب و جنگ 8 ساله و فتنه های گوناگونی که آمده و رفته، علاوه بر اینکه نمک نشناسی است بلکه فرصت دادن به دشمنان و شیاطین است برای توطئه های سنگین تر است.

امیدوارم زیر سایه خداوند متعال و اهلبیت پیامبر(ص) موفق و موید باشید.




نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها