کد خبر: ۱۴۴۱۴۴
زمان انتشار: ۱۲:۰۶     ۰۸ تير ۱۳۹۲
وزیر خارجه روسیه در دیدار با همتای مغربی خود از هرگونه پیش شرط برای کنفرانس ژنو 2 انتقاد کرد و خواستار بررسی بین‌المللی مسئله انتقال سلاح‌های لیبیایی به معارضان سوری شد.

به گزارش 598،  خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری «روسیا الیوم»، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در دیدار با «سعد الدین عثمانی» همتای مغربی خود در مسکو از وجود هرگونه پیش شرط برای شرکت در ژنو 2 انتقاد کرد و خواستار بررسی بین‌المللی مسئله انتقال سلاح‌های لیبیایی به معارضان سوریه شد.

لاوروف افزود: ارسال سلاح‌های بیشتر برای معارضان به معنای پذیرفتن پیش شرط‌های معارضان است که این مسئله با مبدأ کنفرانس ژنو 2 در تضاد است زیرا طرح واشنگتن و مسکو برای برگزاری ژنو 2 حضور حکومت و معارضان بدون هیچ پیش شرطی است اما معارضان اعلام کرده‌‌اند تا زمانی که توازن قدرت نظامی ایجاد نشود در ژنو 2 حضور نخواهند داشت.

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که مسکو به تعهد خود برای برگزاری نشست ژنو 2 پایبند است در حالی که گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی حاکی از آغاز انتقال سلاح‌های آمریکایی و لیبیایی به سوریه است و کشورهای اروپایی نیز سلاح‌های خود را از طریق کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به سوریه ارسال می‌کنند.

وی با تأکید بر غیر قانونی بودن این اقدام خواستار بررسی این مسئله در سطح بین‌المللی شد و همچنین افزود: روسیه قصد ندارد سفارت خود در دمشق را تعطیل کند و یا نیروهای خود را از پایگاه طرطوس خارج کند.

وی با اشاره به وجود طرف‌های فراوانی که برگزاری ژنو 2 برای آنها اهمیتی ندارد گفت: اگر حل بحران سوریه تنها به عهده مسکو و واشنگتن بود تا کنون این مسئله حل شده بود و به راه حلی می‌رسیدیم.

لاوروف تأکید کرد که هفته آینده با «جان کری» همتای آمریکایی خود در برونای دیدار خواهد کرد و مسئله بحران سوریه را بررسی خواهد کرد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که مجموعه کشورهای هشت که از دمشق و معارضان خواسته بودند در برابر تروریست‌ها متحد شوند این دیدگاه خود را در میان طرف‌های مختلف نزاع سوریه پیاده کنند.

از سوی دیگر وزیر خارجه مغرب با تأکید بر حفظ  وحدت سوریه، دخالت خارجی در امور این کشور را محکوم کرد و افزود: روسیه و مغرب دیدگاه‌های مشترکی برای حل بحران سوریه دارند و مغرب همه تلاش‌های خود برای توقف خشونت در سوریه را به کار خواهد بست.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها