کد خبر: ۱۴۳۶۱۶
زمان انتشار: ۱۹:۳۳     ۰۵ تير ۱۳۹۲
روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به اینکه شیخ تمیم بر مسائل داخلی متمرکز خواهد شد، نوشت: قطری‌ها دخالت بین‌المللی را برای هویت کشورشان حیاتی و ضروری می‌دانند.

به گزارش 598، به نقل از خبرگزاری فارس، روزنامه نیویورک‌تایمز در مطلبی به بررسی آینده قطر در زمان پادشاهی شیخ تمیم پرداخت و نوشت: شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی که از ثروت نفت و گاز کشور کوچک خود برای تغییر مسیر حوادث در خاورمیانه بهره جست، از شورشیان در لیبی و سوریه حمایت کرد، میزبان پایگاه نظامی آمریکا شد و از حماس حمایت می‌کند، به خانواده خود اعلام کرد از قدرت کناره‌گیری می‌کند و آن را به فرزند خود واگذار خواهد کرد.

این روزنامه نوشت: تصمیم شیخ حمد سوالاتی را درباره این موضوع به وجود آورده است که آیا پسر او سیاست مداخله‌جویانه قطر را ادامه خواهد داد یا نه. در روزهای اخیر،‌ قطر به طالبان اجازه داده دفتری در دوحه باز کند و در سوریه نیز برای مسلح کردن شورشیان کمک کرده است.

در بخش دیگری از این مطلب آمده: شیخ تمیم وجهه بین‌المللی اندکی دارد و تاکنون تقریبا بر مسائل داخلی متمرکز شده است. دیوید رابرتز، مدیر موسسه رویال یونایتد سرویسز، در این باره گفت: تاکنون هیچ شواهدی از اینکه شیخ تمیم مایل باشد بر مسائل بین‌المللی متمرکز باشد، ندیده‌ام.

در بخش دیگری از این مطلب با اشاره به اینکه شایعاتی وجود دارد که علت این انتقال قدرت، مشکلات جسمانی شیخ حمد است، آمده: اما یک مقام قطری که خواست نامش فاش نشود، گفته، تصمیم شیخ حمد برای واگذاری قدرت هیچ ارتباطی با سلامتی او ندارد.

وی با اشاره به بیماری کلیوی شیخ حمد گفت: او سه سال تحت این شرایط فعالیت کرده است. علت این است که او فکر می‌کند اکنون زمان خوبی است که نسل جوان‌تر قدرت را در دست گیرد. او خود زمانی که قدرت را در دست گرفت بسیار جوان بود و مایل است این روند ادامه یابد.

نیویورک‌تایمز نوشت: بسیاری از قطری‌ها اکنون دخالت بین‌المللی را برای هویت کشورشان حیاتی و ضروری می‌دانند و حتی آن را برای حفاظت از خود مهم تلقی می‌کنند. به عنوان مثال، حسن النصری، سردبیر روزنامه قطر تریبون در این باره گفته، ما کشوری بسیار کوچک با ثروتی هنگفت و جمعیتی اندک هستیم. برای ما بسیار موثر خواهد بود که در آینده منطقه، حرفی برای گفتن داشته باشیم.

مصطفی علانی، عضو مرکز تحقیقاتی خلیج فارس نیز در این باره گفته:‌ هیچکس نگران نیست که قطر بلندپروازی‌ای علیه آن داشته باشد چراکه آنها کشور بسیار کوچکی دارند و همه آنچه می‌خواهند به دست آوردن شهرت و احترام است نه چیزی بیشتر از آن.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، آنچه اکنون شفاف نیست، آینده پادشاهی است که از قدرت کناره گیری کرده. بعد از اینکه شیخ حمد پدرش را از قدرت عزل کرده او را که در تعطیلات خارج از کشور به سر می‌برد، به قطر باز گرداند. اکنون که پدر او 80 ساله است و هنوز در قطر زندگی می‌کند، شیخ حمد نیز به زودی به او خواهد پیوست.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها