کد خبر: ۱۴۳۵۳۳
زمان انتشار: ۱۴:۱۳     ۰۵ تير ۱۳۹۲
امروزه یکی از مشکلاتی که اکثر مردم جهان با آن دست به گریبان هستند معضلی به نام اضطراب است که در محیط کار، خیابان و حتی در منزل از داشتن آن احساس ناراحتی می‌کنند و این روزها نیز کنکوری‌ها کم و بیش تجربه‌اش کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کرمانشاه، برای مقابله با استرس‌ها یا فشارهای روانی، راهکارهای مختلفی وجود دارد که شیوه‌ی مدیریت صحیح، آنها را به ما می‌آموزد با رعایت و به‌کارگیری این روش‌ها، می‌توانیم علاوه بر حل یا کاهش مشکلات به آرامش پایدارتری دست یابیم و استرس خود را کنترل کنیم از این‌رو برای اطلاع بیشتر از راهکارهای کاهش استرس و تاثیر آن بر تقویت حافظه و یادگیری به سراغ روانشناسان و اساتید این حوزه رفتیم تا در گفت‌وگویی مفصل با آنها به این مهم بپردازیم.

دکتر «بهروز کریمی»، در خصوص راهکارهای مقابله با اضطراب به ایسنا می‌گوید: یکی از مهم‌ترین راهکارهای مقابله با اضطراب این است که به خدا توکل کنیم چون وقتی انسان یاد خدا را در دل خود زنده نگهدارد و ارتباط روحی و معنوی میان خود و خدا برقرار کند، به آرامش عمیق، همراه با خشنودی می‌رسد و با توکل به خدا از هرگونه استرس و اضطراب و فشار روانی رها می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: از راه‌های دیگر کاهش استرس برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی کارهاست هنگامی که با انبوهی از مشکلات به‌طور هم‌زمان روبه رو هستیم، به آسانی در مقابل آنها به زانو در آمده و از برطرف کردن آنها عاجز می‌شویم بنابراین آشفتگی و بی‌نظمی، در کارها و برنامه‌ها می‌تواند منجر به استرس شود.

این دکترای روانشناسی تربیتی هم‌چنین خواب کافی را یکی از عوامل موثر در تقویت حافظه می‌داند و با تاکید بر این‌که کنکوری‌ها باید شب‌ها به موقع بخوابند خاطرنشان می‌کند: برای کاهش استرس بهتر است خواب کافی داشته باشیم زیرا بدن انسان برای تجدید قوا به خواب کافی و لذت‌بخش نیاز دارد و در هنگام خواب مرکز حافظه تقویت می‌شود پس کنکوری‌ها باید شب به موقع بخوابند و تا دیر وقت بیدار نباشند.

کریمی معتقد است ورزش کردن یکی از راه‌های کاهش استرس است و تحقیقات هم نشان داده که ورزشکاران از استرس و افسردگی کمتری نسبت به دیگران برخوردارند هم‌چنین برنامه‌ی تمرین‌های هوازی سبب بهبود حالات افسردگی، اضطراب، آشفتگی فکری و خستگی شدید می‌شود و نیز یک پیاده‌روی تند و سریع به مدت 40 دقیقه میزان استرس را به‌طور متوسط تا 14 درصد کاهش می‌دهد.

وی در خصوص راهکارهای تقویت حافظه و تمرکز می‌گوید: یکی از مهم‌ترین عوامل یادگیری، یادسپاری و بازیافت اطلاعات، تمرکز حواس است اگر ما حواس خود را برای انجام کاری هماهنگ کرده و به آن معطوف کنیم تمرکز حواس ایجاد کرده‌ایم و هر چه تمرکز بیش‌تر باشد یادگیری دقیق‌تر، کامل‌تر و ماندگارتر است.

به گزارش ایسنا، «حسین ادیبان» کارشناس ارشد روانشناسی و مدرس دانشگاه نیز در ادامه گفت‌وگو در خصوص راهکارهای تقویت حافظه به خبرنگار ایسنا می‌گوید: وقتی دقت و قدرت یادگیری افراد موفق و ناموفق در تحصیل را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که ریشه‌ی اختلاف این دو گروه در توانایی تمرکز آنان است.

وی ادامه می‌دهد: عوامل مؤثر در تمرکز حواس عبارتند از سلامت جسمی یعنی با خواب و خوراک کافی و تحرک جسمانی، سلامت خود را تضمین کنید و در نتیجه توانایی تمرکز را در خود افزایش دهید.

این مدرس دانشگاه قصد و نیت را از دیگر عوامل موثر در تمرکز حواس برمی‌شمارد و ادامه می‌دهد: تا انگیزه و نیاز به چیزی نباشد تمرکز و توجه، دقیق نیست در خصوص امور درسی مقاصدی چون پیشرفت، موفقیت، اتمام تحصیل، شغل، مقام و منزلت اجتماعی، کسب درآمد و ازدواج می‌تواند موجب تمرکز شود.

ادیبان هم‌چنین خطاب به کنکوری‌ها می‌گوید: مطالعه را در یک مکان خاص و ثابت انجام دهید و پرداختن به عوامل مزاحم (مانند رادیو، تلویزیون، تلفن) در هنگام مطالعه را حذف کنید.

وی تصریح می‌کند: سؤال درآوردن از متن درس، تجسم کردن مطالب در ذهن، علامت‌گذاری مطالب مهم، ربط دادن مطالب آموختنی به مطالب از قبل آموخته می‌تواند به تمرکز حواس بیش‌تری منتهی شود.

این کارشناس ارشد روانشناسی در خصوص مهارت‌های مقابله با استرس نیز می‌گوید: یکی از راه‌های مقابله با استرس این است که عادت‌های استرس‌زای خود را عوض کنیم ما از عادت‌های خوب و بد خود اطلاع داریم و آنها را خوب می‌شناسیم بنابراین می‌توانیم آنهایی را که سبب آزار روحی ما می‌شوند را ترک کنیم یا اگر ترک آنها مشکل است سعی کنیم خود را از حال و هوای آن عادت خارج کرده یا مسیر فکر خود را تغییر دهیم.

ادیبان می‌افزاید: از ارتباط با افرادی که سبب استرس ما می‌شوند دوری کنیم یا اگر دوری کردن از این افراد برایمان مشکل است، می‌توانیم ارتباط خود را با آنها در جمع برقرار کنیم.

وی مثبت‌اندیشی را از دیگر مهارت‌های مقابله با استرس می‌داند و می‌گوید: مثبت فکر کردن سبب آرامش فکر می‌شود، که می‌تواند با تغییرات فیزیولوژیک که هنگام بوجود آمدن استرس اتفاق می‌افتد، مقابله کند، بسیاری از استرس‌هایی که تجربه می‌کنیم از احساسات منفی اطرافمان ناشی می‌شوند اندیشیدن به اشخاص یا چیزهایی که به آنها عشق می‌ورزیم می‌تواند آثار خوبی را برجا گذارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها