کد خبر: ۱۴۳۵۳۲
زمان انتشار: ۱۴:۱۱     ۰۵ تير ۱۳۹۲
وزیر امور خارجه کشورمان با تبریک به امیر جدید قطر ابراز امیدواری کرد که سیاست‌های گذشته این کشور در مسئله سوریه مورد‌ تجدیدنظر قرار گیرد.

به گزارش 598 به نقل از خبرگزاری فارس، علی ‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان ظهر امروز چهارشنبه پس از دیدار و گفت‌وگو با همراه‌خوان ظریفی همتای تاجیک خود در نشست خبری مشترک ضمن تشریح گفت‌وگوهای انجام شده به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره تحولات اخیر در قطر و کناره‌گیری امیر قطر از قدرت و جانشینی ولیعهد این کشور اظهار داشت: نقل و انتقال قدرت در قطر امری داخلی است ولی تبریکات جمهوری اسلامی در این زمینه ارسال شده و ما این نقل و انتقال را تبریک می‌گوییم و برای دولت و ملت قطر آرزوی شادکامی داریم.

وی با بیان اینکه روابط دو کشور در بعد سیاسی در بهترین شرایط قرار دارد یادآور شد: هرچند اختلاف‌نظر در امور محوری در منطقه داریم ولی این مانع داشتن روابط خوب سیاسی بین دو کشور نشده است و امیدواریم در دوران جدید این روابط گسترده‌تر شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به سفرهای قبلی‌اش به دوحه و دیدار با شیخ تمیم ولیعهد قطر خاطرنشان کرد: نظرات ایشان نسبت به توسعه و تعمیق روابط بسیار دلگرم‌کننده بود و امیدواریم در این دوران جدید آراءمان درباره موضوعات محوری در منطقه به هم نزدیک شود به خصوص در بحث سوریه که مسئله مهم و محوری است.

به گفته صالحی اگر با بحران سوریه به درستی برخورد نشود می‌تواند آثار سلبی سنگینی بر کل منطقه داشته باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: امیدواریم امیر جدید تامل ویژه‌ای در موضوع سوریه داشته باشد و در سیاست‌های گذشته تجدید‌نظر جدی کند تا بحران سوریه با کمک ما و کشورهای منطقه به گونه‌ای مدیریت شود که مردم سوریه هرچه زودتر از محنتی که در آن هستند و ریختن خون بیگناهان نجات یافته و هرچه زودتر کشتار متوقف و صلح و امنیت و ثبات به سوریه برگردد.

صالحی ادامه داد: اگر چنین شود همه کشورهای منطقه بهره‌مند خواهند شد و اگر خلاء قدرت در سوریه ایجاد شود آثار فاجعه‌آمیزی را بر کل منطقه خواهد داشت که هیچ کشوری از آن مصون نخواهد بود.

وی ادامه داد: امیدواریم شیخ تمیم به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از ابتدا بر راه‌حل سوری – سوری و مخالفت با دخالت دیگران و پیچیده شدن نسخه از بیرون برای سوریه تاکید داشته گفت: ما دست همکاری به سوی قطر دراز می‌کنیم و با توجه به انتقال قدرت در این کشور امیدواریم این کشور وارد دوران و عهد جدیدی در تعاملات بین‌المللی با کشورهای منطقه و دیگر کشورها شود و در زمان امیر جدید شاهد گسترش و رونق و تعمیق روابط باشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ابراز امیدواری کرد که فرصتی فراهم شود تا هرچه زودتر به قطر سفر کند تا از نزدیک تبریکات خود را به امیر جدید قطر اعلام و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای تعامل جدی در ابعاد سیاسی – تجاری و ... بیان کند.

خبرنگاری از صالحی درباره اظهارات سفیر ایران در قزاقستان مبنی بر اینکه قرار است دور بعدی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵در آلماتی برگزار شود سوال کرد که وی در این باره گفت: مذاکره با ۱+۵ در حال حاضر به عهده آقای روحانی است و ایشان باید تصمیم بگیرد که در چه زمانی برای این نشست آمادگی وجود دارد.

وی توضیح داد: به دلیل اینکه در دوره انتقال هستیم باید چند هفته صبر کرد تا پس از اینکه رئیس‌جمهور منتخب عهده‌دار ریاست جمهوری شد خودشان درباره این موضوع تصمیم بگیرند.

وی یادآور شد: هنوز تصمیمی درباره زمان و مکان این نشست اتخاذ نشده و آقای روحانی گروهی را تعیین کرده که این گروه مسئله را در تمامی ابعاد بررسی می‌کند و دوستان وزارت خارجه نیز در این زمینه همکاری دارند.

به گزارش خبرنگار فارس در ابتدای این نشست نیز علی‌اکبر صالحی ضمن خیرمقدم به وزیر خارجه تاجیکستان و حضورش در وطن دوم خود خاطرنشان کرد: کمتر دو کشوری را در جهان می‌توان یافت که این مقدار با یکدیگر مشترکات تاریخی، فرهنگی داشته باشند.

وی با اشاره به زبان مشترک ایران و تاجیکستان، به اظهارات روسای جمهور دو کشور مبنی بر اینکه شاخه‌های یک درخت هستند اشاره کرد و افزود: روابط ما و جمهوری تاجیکستان از زمان استقلال این کشور رو به گسترش بوده و در حال حاضر در بهترین شرایط در ابعاد روابط سیاسی قرار داریم و در زمینه اقتصادی و تجاری نیز پروژه‌های زیادی بین دو کشور در حال اجراست.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به تماس دو ملت خاطرنشان کرد: تمهیداتی می‌اندیشیم تا تسهیلات بیشتری برای رفت و آمد بین مردم دو کشور ایجاد شود.

صالحی با اشاره به پروژه انتقال گاز، فرآورده‌های نفتی، راه‌آهن و جاده که به امضای روسای جمهور ایران، تاجیکستان و افغانستان رسیده خاطرنشان کرد: قرار است کلیات این پروژه‌ها امکان‌سنجی شود و در آینده عملیاتی گردد که در این صورت تحول چشمگیری را به لحاظ ترانزیت کالا بین دو کشور خواهیم داشت.

صالحی ضمن قدردانی از حمایت‌های دولت و ملت تاجیکستان از جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های بین‌المللی و به ویژه حمایت از حقوق هسته‌ای کشورمان، به انتخابات اخیر ریاست جمهوری در کشور پرداخت و گفت: یقینا این انتخابات در تعمیق و گسترش روابط با کشورهای مختلف از جمله تاجیکستان تاثیرات مثبتی را برجا خواهد گذاشت.

وی با اشاره به مشکلات موجود بر سر نقل و انتقالات مالی بین دو کشور به دلیل تحریم‌های اعمال شده بر کشورمان ابراز امیدواری کرد که در سال 92 شاهد گشایشی در این زمینه باشیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها