کد خبر: ۱۴۳۱۳
زمان انتشار: ۱۳:۵۷     ۲۸ خرداد ۱۳۹۰
آدرس‌های غلطی که برای خرید مدارک غیرمعتبر می‌تواند پیش روی داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات مجلس نهم قرار گیرند یک مقام مسئول وزارت علوم را واداشت تا در زمینه ارائه مدارک غیرمعتبر از سوی کاندیداهایی که مدرک کارشناسی ارشد ندارند هشدار دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی اوایل امسال با 135 رأی موافق، 45 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع تصویب کردند که دارندگان مدرک لیسانس تحت هیچ شرایطی امکان کاندیداتوری مجلس را نخواهند داشت و مدرک کارشناسی ارشد شرط ورود به نمایندگی مجلس شد.

این مصوبه می‌افزاید: با این تصمیم نمایندگان، افراد دارای مدرک کارشناسی (لیسانس و پایین‌تر از آن) به هیچ وجه نمی‌توانند در انتخابات مجلس نامزد شوند، مگر اینکه سابقه نمایندگی در مجلس شورای اسلامی داشته باشند. طبق تبصره 2 ماده 28 قانون انتخابات مجلس هر دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی معادل یک مقطع تحصیلی فقط برای شرکت در انتخابات محسوب می‌شود.
 
تعیین کارشناسی‌ ارشد به عنوان کف مدرک مورد نیاز برای کاندیداهای مجلس شاید زمینه‌ای برای تشدید مدرک‌گرایی مزمن در میان برخی سیاسیون باشد و موجب شود که برخی از آنها صرفاً برای احراز ظاهری شرایط کاندیداتوری به سمت مدارک برخی دانشگاه‌های خارجی بروند که از نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان معتبر نیستند.    
 
آدرس‌های خارجی مدرک‌فروشی!

محمد خوش‌چهره عضو هیئت علمی بازنشسته دانشگاه تهران که رئیس فراکسیون اصولگرایان مستقل در مجلس هفتم بود پیش از این در گفتگو با خبرنگار مهر درباره سابقه تولید مدارک بی‌اعتبار گفت: "مراکز به ظاهر آموزشی در آمریکا و انگلیس و کشورهای مشابه که کارشان فقط صدور مدرک است بیش از نیم قرن سابقه دارند و کارشان صدور مدرک دانشگاهی در قبال اخذ پول به عنوان یک تجارت کثیف با علم است. آن مدرک هیچ‌گونه کاربرد و ارزش و مقبولیت در کشور صادرکننده مدرک ندارد."

وی افزود: "بعد از فروپاشی شوروی نیز اکثر کشورهای آسیای میانه به جرگه این نوع کارگاه‌های تولید مدرک با توجه به تقاضا و عطشی که در کشوری مانند ایران وجود داشت پیوستند و بحث‌هایی مثل دانشگاه مجازی و هاوایی پیش آمد که توهینی بود به جریان علم و علم‌آموزی در کشورهای جهان سومی متقاضی و خریدار چنین شرایطی."

در حالی که احتمال ارائه مدارک تحصیلی دانشگاه‌های خارجی غیرمعتبر توسط متقاضیان کاندیداتوری در انتخابات مجلس نهم وجود دارد، خبرگزاری مهر در گفتگویی با محمدحسین مجلس‌آرا مدیرکل امور دانش‌آموختگان وزارت علوم، کیفیت حساسیتی که بر روی ارزشیابی مدارک تحصیلی به خصوص مدارکی که کاندیداهای انتخابات پیش‌رو ارائه می‌دهند را بررسی کرد.

تأکید مسئول ارزشیابی مدارک در وزارت علوم بر بررسی مدارک کاندیداها   
 
محمدحسین مجلس‌آرا در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: "دکتری نیمه‌حضوری و دکتری غیرحضوری دانشگاه‌های خارج اصلاً دیگر ارزشیابی نمی‌شوند. بنابراین در این مقطع کسی نمی‌تواند کارشناسی ارشد یا دکتری نیمه‌حضوری وغیرحضوری ارائه دهد چرا که اصلاً مورد تأییدمان نیست."
 
مدیرکل امور دانش‌آموختگان وزارت علوم افزود: "مدارک خارجی باید در وزارت علوم یا وزارت بهداشت مورد تأیید واقع شوند در غیر اینصورت هیچ مدرکی ارزش قانونی ندارد."
 
مجلس‌آرا در پاسخ به اینکه آیا وزارت کشور درباره اعتبار مدارک ثبت‌نام کنندگان انتخابات باید از وزارت علوم استعلام کند، به مهر گفت: "اگر استعلام کنند، جواب می‌دهیم. معمولاً محل اعتبارسنجی هر مدرک خارجی در وزارت علوم یا وزارت بهداشت است. درغیراین صورت ارزش آن مدرک از ارزشی ندارد."
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها