کد خبر: ۱۴۳۰۳
زمان انتشار: ۱۳:۳۴     ۲۸ خرداد ۱۳۹۰
در حالي‌كه 149 نماينده مجلس با يك فوريت طرح ادغام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي موافقت كردند، وزير ارشاد از مطرح نبودن اين موضوع در دولت مي‌گويد، رئيس جديد سازمان ميراث فرهنگي اين طرح را يك سوء‌تفاهم مي‌خواند، معاون وزير ارشاد به حذف "اسلامي " در عنوان اين وزارتخانه جديد معترض است و...
به گزارش خبرنگار جامعه فارس، چند ماهي است نمايندگان مجلس طرح ادغام سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را دنبال مي كنند طرحي كه علت عمده مطرح‌شدن آن از سوي نمايندگان مجلس، عدم پاسخگويي معاون رئيس جمهور به‌عنوان رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و دست بسته مجلس در نظارت بر اين سازمان است.

در حالي‌كه هفته پس از رأي منفي مجلس به دو فوريت اين طرح، يك فوريت آن به رأي وكلاي ملت گذاشته شد و بهارستان نشينان با 149 رأي موافق، 42 رأي مخالف و 9 رأي ممتنع از 217 نماينده حاضر به يك فوريت اين طرح رأي مثبت داده و آن را به تصويب رساندند و نمايندگان مجلس بعنوان موافقان و مخالفان اين طرح، نظرات و استدلال‌هاي خود را اعلام كردند، بالاخره روح‌الله احمدزاده؛ معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، سكوت خود را در اين باره شكست و اظهار نظر كرد.

فرصت چانه‌زني ميراث در دولت گرفته مي‌شود / با تعامل، سوء‌تفاهم مجلس حل مي‌شود
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

احمدزاده كه معتقد است ادغام دوباره سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به طور جدي عملكرد و كاركرد اين سازمان را در كشور تحت الشعاع قرار مي‌دهد، تأكيد مي‌كند: وقتي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري را در اندازه يك معاونت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تقليل بدهيم عملاً فرصت چانه‌زني از سازمان عريض و طويل و مهمي در هيئت دولت گرفته مي‌شود.

وي تأكيد مي‌كند كه " با تعامل خوب ميان سازمان ميراث فرهنگي،گردشگري و صنايع دستي و مجلس، كميسيون فرهنگي و فراكسيون گردشگري مي توانيم سوء تفاهم به وجود آمده را حل كرد. "

تشكيلات فعلي وزارت ارشاد در بعضي كشورها در حد 2 وزارتخانه است
--------------------------------------------------------------------------------------

سيد محمد حسيني؛ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بعنوان وزير وزارتخانه‌ عريض و طويلي كه قرار است پذيراي يك بازگشت به عقب باشد و دوباره ميراث فرهنگي و گردشگري را در زيرمجموعه دستگاه خود داشته باشد، تأكيد مي‌كند: در بعضي كشورها همين تشكيلاتي كه ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي داريم، حداقل در 2 وزارتخانه اداره مي‌شود.

وي با بيان اينكه ادغام سازمان ميراث فرهنگى با وزارت ارشاد تاكنون در دولت مطرح نشده است، مي‌گويد: بعيد مي‌دانم دولت با اين پيشنهاد موافق باشد كه سازمان ميراث فرهنگي از رياست جمهوري منفك و زير نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اداره شود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كه مخالف اين طرح است به نمايندگان مجلس يادآور مي‌شود: پيشنهاددهندگان اين طرح بايد به اين نكته توجه كنند كه فعاليت‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در عرصه‌هاي مختلف بسيار متنوع است و اضافه شدن يك سازمان ديگر، بسياري از حوزه را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد.

حسيني ادامه مي‌دهد: به‌طور مثال، سازمان‌هاي حج و زيارت، اوقاف و امور خيريه، خبرگزاري جمهوري اسلامي و فرهنگ و ارتباطات اسلامي مرتبط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي هستند و از بحث‌هاي ديني و قرآني گرفته تا مسؤوليت حوزه‌ كتاب، تئاتر، سينما، موسيقي، هنرهاي تجسمي و ... همه با وزارت ارشاد است. بنابراين ما خود پيشگام ادغام سازمان ميراث فرهنگي در وزارت ارشاد نيستم و بايد ديد، سرانجام اين بحث چه خواهد شد.

صفت "اسلامي " وزارت ارشاد حذف شده است / تداعي نام وزارتخانه رژيم پهلوي
--------------------------------------------------------------------------------------------------

وزارتخانه‌اي كه قرار است با ادغام سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تشكيل شود "وزارت فرهنگ و ارشاد و ميراث فرهنگي و گردشگري " است. بهمن دري؛ معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين باره مي‌گويد: حتي اگر قرار است ادغامي صورت گيرد ، الزامي به تغيير نام وجود ندارد، در تصويب فوريت طرح سهوا صفت اسلامي وزارت ارشاد حذف شده است كه در بررسي نهايي بايد به اين موضوع توجه جدي شود.


وي با اشاره به دو واژه "فرهنگ " و "ارشاد " ادامه مي‌دهد: اين دو نماد مقبوليت و مشروعيت است و صفت اسلامي نمايان‌گر مقبوليت و مشروعيت بر مبناي نظام اعتقادي و كيان ديني است؛ بنابراين در هر ادغام يا الحاق مجموعه و يا سازماني به وزارت ارشاد نبايد به صفت ذاتي آن خدشه وارد كرد.

دري بهترين پيشنهاد براي عنوان وزارت ارشاد را همين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مي‌داند و تصريح مي‌كند: ا‌ينكه عده‌اي پيشنهاد مي‌دهند نام وزارتخانه به وزارت فرهنگ و هنر اسلامي تغيير يابد، به نظر مسموع و پسنديده نيست؛ چون در محاورات صفت اسلامي حذف و با عنوان وزارت فرهنگ و هنر ياد مي‌شود كه در اين صورت، نام وزراتخانه رژيم پهلوي را تداعي مي‌كند.

ادغام ميراث و ارشاد؛ بازگشت به عقب
------------------------------------------------

در سال 1357 پس از پيروزي انقلاب اسلامي وزارتخانه‌اي تحت عنوان "وزارت ارشاد ملي " از ادغام وزارتخانه‌هاي "اطلاعات و جهانگردي " و‌ "فرهنگ و هنر " شكل گرفت كه به نام "وزارت ارشاد اسلامي " تغيير نام داد و تمام وظايف سياحتي، زيارتي، ايرانگردي و جهانگردي در قالب معاونت سياحتي و زيارتي در زيرمجموعه اين وزارتخانه جاي گرفت.

پس از آن به واسطه مصوبه شوراي عالي اداري تمام وظايف اين معاونت در وزارت ارشاد به "سازمان ايرانگردي و جهانگردي " منتقل شد تا در قالب يك سازمان فعاليت كند.

اين سازمان، شوراي عالي داشت به نام شوراي عالي ايرانگردي و جهانگردي كه بر اساس ماده 2 قانون توسعه صنعت ايرانگردي و جهانگردي مصوب 1370مجلس شكل گرفته بود و 7 وزير به رياست معاون اول رئيس جمهور با حضور تعدادي صاحب نظر تركيب اين شورا را تشكيل مي‌دادند.

سال 82 نمايندگان مجلس شوراي اسلامي قانوني را تصويب كردند كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تشكيل شود و اين سازمان زير نظر رئيس جمهور فعاليت كند كه از اين پس شوراي عالي ايرانگردي و جهانگردي هم برچيده شد.

سال 85 شوراي عالي اداري هم مصوب كرد كه سازمان صنايع دستي هم از وزارت صنايع جدا و به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري الحاق شود و اين سازمان به نام سازمان "ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري " تغيير نام يافت.

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي امسال دوباره طرح ادغام سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را مطرح كردند كه يك فوريت آن در مجلس به تصويب رسيده است و در صورت تصويب نهايي اين طرح، سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ادغام و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به وزارت فرهنگ و ارشاد و ميراث فرهنگي و گردشگري تغيير نام مي‌‌يابد.

اسدلله عباسي؛‌ رئيس فراكسيون گردشگري مجلس كه جزء مخالفان اين طرح است، مي‌گويد: از اين طرح حمايت نمي‌كنم ولي وضع موجود سازمان ميراث فرهنگي هم قابل دفاع نيست. دولت بايد براي سازماني به اين عريض و طويلي، با اين همه قلمروي كاري رئيسي بگذارد كه از توانمندي برخوردار باشد. وضعيت فعلي نشان مي‌دهد نگاه دولت به اين سازمان، كوچك نگر است اما اگر مجلس اين سازمان را به وزارت ارشاد بدهد، آن را كاملاً خرد كرده، چون به معني حذف تدريجي اين سازمان خواهد بود.

اين نماينده مجلس معتقد است كه "وزارت ارشاد مربوط به مسائل روز و فعلي جامعه است ولي ميراث فرهنگي مربوط به گذشته‌ها است. "

عباسي تأكيد مي‌كند: مجلس نبايد صورت مسئله را پاك كند، درست است كه كارهاي اين سازمان مدتهاست بر زمين مانده، ولي تغيير در ساختار اين وزارتخانه، راهكار نهايي نيست. نظارت مجلس هم فقط اين نيست كه در عزل و نصب مديران نظر بدهد.

صمد فدايي؛ عضو كميسيون اجتماعي مجلس از موافقان اين طرح با يادآوري اينكه زماني سازمان ميراث فرهنگي جزئي از وزارت ارشاد بوده است، مي‌گويد: وقتي سازمان ميراث فرهنگي در مجموعه يك وزارتخانه و در قالب يك معاونت قرار مي‌گيرد به راحتي مي‌شود بر عملكرد مديران نظارت داشت و مديران قوي را از وزير انتظار داشت در اين صورت طبيعتاً‌ كارها بهتر انجام مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه ادغام ميراث فرهنگي و وزارت ارشاد نيز مشكلات خود را دارد، تأكيد مي‌كند: به اعتقاد من خيلي لطمه‌اي به ميراث فرهنگي نخواهد خورد و اتفاق خاصي نمي‌افتد بلكه باعث تقويت سازمان مي‌شود.

اين عضو كميسيون اجتماعي مجلس مي‌گويد: در دوره‌هاي قبل براي انتصاب مديران توجه نشده بود و سازمان ميراث فرهنگي به عنوان يك حياط خلوت براي برخي از مديران كه قرار بود مسئوليت سياسي بگيرند واگذار مي‌شد تا اينكه افراد متخصص و كساني كه كار كرده‌اند به كار گمارده شوند.

مهرداد بائوج لاهوتي؛‌ عضو فراكسيون گردشگري مجلس نيز با اشاره به اينكه بسياري از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با اعلام عدم رضايتشان از فعاليت‌هاي سازمان متولي ميراث فرهنگي يكي از دلايل اين امر را ساختار فعلي سازمان و عدم پاسخگويي به فعاليت‌هاي خود مي‌دانند، تصريح مي‌كند: اگر سازمان متولي ميراث فرهنگي زير نظر يكي از وزارتخانه‌ها قرار گيرد، نمايندگان مي توانند به راحتي از رياست آن در خصوص فعاليت‌ها و عملكرد سازمان پرس‌وجو كنند و مورد پيگيري قرار دهند.

حجت‌الاسلام موسي قرباني؛ عضو كميسيون قضايي مجلس با بيان اينكه ترديدي نيست اتفاقات ناخوشايندي در سازمان ميراث فرهنگي توسط رؤساي آن كه در چارچوب عمل نمي‌كردند رخ مي‌داده است،‌ مي‌گويد: اما راه‌حل جلوگيري از اين اتفاقات ناخوشايند، ادغام اين سازمان با يك وزاتخانه نيست.

وي دو راه حل را براي اين موضوع مطرح مي‌كند كه يكي مطرح كردن موضوع با رئيس‌جمهور است كه تلاش شود افرادي در رأس اين سازمان قرار گيرند كه عرض و طول آن‌ها با نظام اسلامي هماهنگ باشد، از سوي ديگر اگر با صحبت نمايندگان با رئيس‌جمهور مشكل برطرف نشد به عنوان تير آخر مضوع ادغام مطرح شود.

حجت‌الاسلام قرباني با توجه به اهميت جايگاه ميراث فرهنگي بر اين اعتقاد است كه با ادغام ميراث فرهنگي در ارشاد، اين سازمان "ذبح " مي‌شود.

در حالي‌كه دولت موضع‌گيري رسمي درباره اين طرح مجلس نداشته است، سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در حال حاضر بواسطه حضور رئيس جديد، شرايطي را سپري مي‌كند كه "سكوت "، سياست اصلي آن است و مطرح شدن اين ادغام نيز مزيد بر علت شده و بلاتكليفي در اين سازمان، موج مي‌زند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها