کد خبر: ۱۴۲۶۲۶
زمان انتشار: ۰۷:۰۰     ۰۲ تير ۱۳۹۲
وزير امور خارجه روسيه گفت: کشورهاي 1+5 پس از برگزاري مراسم تحليف رئيس‌جمهور جديد ايران به اين کشور پيشنهاد مذاکره مي‌دهند.
«سرگئي لاوروف» وزير امور خارجه روسيه اعلام کرد که گروه‌ کشورهاي «1+5» که در حال مذاکره با ايران در خصوص برنامه هسته‌اي اين کشور هستند، بلافاصله بعد از مراسم تحليف «حسن روحاني» رئيس‌جمهوري منتخب ايران پيشنهاد برگزاري دور بعدي مذاکرات را به مقامات تهران مطرح خواهند کرد.
لاوروف روز جمعه در مصاحبه با خبرگزاري آسوشيتدپرس و بلومبرگ در اين رابطه گفت: اعلام آمادگي ايران براي بررسي امکان توقف غني‌سازي اورانيوم تا 20 درصد مدت‌ها قبل از برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري در جمهوري اسلامي صورت گرفته بود و گروه 1+5 قصد دارد تا بلافاصله بعد از آغاز به کار دولت جديد آقاي روحاني، پيشنهاد برگزاري دور جديد مذاکرات را به منظور بررسي مسائل مطرح سازد.
وزير خارجه روسيه روز پنجشنبه نيز در مصاحبه با شبکه تلويزيوني «راسيا-24» با تاکيد بر لزوم هرچه سريعتر برگزاري دور بعدي مذاکرات گروه 1+5 با ايران گفته بود: ما اميدواريم که اين موضوع (حل و فصل مسئله هسته‌اي ايران) به تعويق نيفتد. ما خواستار آن هستيم که در زماني هرچه زودتر بعد از آغاز به کار رئيس‌جمهوري جديد ايران دور بعدي مذاکرات طرفين برگزار شود.
همچنين جرالد آراد و مارک ليال گرانت سفراي فرانسه و انگليس در سازمان ملل در گفت‌وگو با ايرنا از انتخاب حسن روحاني به عنوان يک فرصت ياد کردند تا چالش‌هاي پيش روي حل و فصل نهايي شود.
ويتالي چورکين نماينده دائم روسيه در سازمان ملل هم گفت: اعضاي دائم شوراي امنيت که هسته اصلي مذاکره هسته‌اي با ايران را تشکيل مي‌دهند، نسبت به ادامه مذاکرات با تهران اميدوارند.
اما سوزان رايس نماينده آمريکا در سازمان ملل که طي روزهاي آينده قرار است در سمت مشاور امنيت ملي باراک اوباما به کار ادامه دهد، در پاسخ، تنها به يک لبخند و گفتن در اين خصوص نظري ندارم بسنده کرد.
جرالد آراد نماينده دائم فرانسه نيز ضمن استقبال از مواضع اخير رئيس‌جمهوري منتخب ايران درباره سابقه مذاکرات هسته‌اي با ژاک شيراک رئيس‌جمهوري وقت فرانسه، افزود: اظهارات اخير آقاي روحاني مي‌تواند طرحي بسيار خوب براي گفت‌وگوهاي هسته‌اي باشد.
مارک ليال گرانت نماينده دائم انگليس در سازمان ملل نيز از نتيجه انتخابات ايران به عنوان يک فرصت ياد کرد و گفت لندن منتظر جهت‌گيري ايران در موضوع هسته‌اي خواهد بود.
ويتالي چورکين نماينده دائم روسيه نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: نتيجه انتخابات تحولي مثبت و براي روند گفت‌وگوهاي هسته‌اي اميدوارکننده است.
نماينده پاکستان در سازمان ملل که هم‌اکنون کشورش عضو غيردائم شوراي امنيت است نيز در گفت‌وگو با ايرنا، برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري در ايران و پيروزي روحاني را تبريک گفت و تصريح کرد: نتيجه انتخابات تحولي مثبت به شمار مي‌رود و مي‌تواند چشم‌اندازي تازه در پيشبرد گفت‌وگوهاي هسته‌اي ايران و غرب به وجود آورد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها