کد خبر: ۱۴۲۵۲۴
زمان انتشار: ۱۳:۴۰     ۰۱ تير ۱۳۹۲
وزیر بهداشت با اشاره به تأمین ارز دارو از دستور ویژه رئیس‌جمهور برای تهیه و ذخیره ۶ تا ۹ ماه دارو قبل از استقرار دولت جدید خبر داد.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمد حسن طریقت منفرد در حاشیه همایش رؤسای بیمارستان‌های آموزشی کشور در  پاسخ به پرسش تسنیم در مورد وضعیت دارویی کشور و همچنین تمهیدات وزارت بهداشت در حوزه سلامت قبل از انتقال دولت جدید اظهار داشت: خوشبختانه مسئله ارز دارو حل شد و رئیس جمهور نیز دستور ویژه داده‌اند تا قبل از استقرار دولت جدید داروی 6 تا 9 ماه کشور تهیه و ذخیره شود.

وی افزود: بیش از 95 درصد داروی کشور در داخل ساخته می‌شود و تلاش می‌شود تا برای 6 تا 9 ماه مواد اولیه دارویی نیز تهیه و فراهم شود تا کشور در این زمینه دچار مشکل نشود.

دکتر طریقت منفرد ادامه داد: بانک مرکزی با توجه به مجوزهای متفاوتی که برای دارو ارائه می‌دهد می‌توان دارو را وارد گمرک کرد و ارز دارویی که خوشبختانه تخصیص آن نیز حل شده است ارائه شود.

وزیر بهداشت در پاسخ دیگر خبرنگار تسنیم، مبنی "ولی اعلام می‌شود که در کشور در حدود 300 قلم دارو با کمبود مواجه است"، گفت: کسانی که این مسئله را عنوان می‌کنند بیایند و 30 قلم این داروها را به ما اعلام کنند.

وی در ادامه تشریح وضعیت پرداخت یارانه دارویی به بیماران افزود: سامانه‌ای در این زمینه در حال شکل گرفتن است که در روزهای آینده آن را اعلام خواهیم کرد تا بیماران به‌خصوص بیماران خاص بتوانند داروهای خود را با کمترین مشکل تهیه کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که وزارت بهداشت از مسئله تخصیص ارز مبادله‌ای دفاع می‌کند بیان داشت: به‌هرحال ما به‌دنبال سیستمی هستیم که کمترین فشار به بیمار وارد شود و اگر مابه‌التفاوت ارز مبادله‌ای را به ما ارائه دهند می‌توانیم هزینه‌های بیماران را جبران کنیم.

دکتر طریقت منفرد در ادامه به خبرنگاران در زمینه عدم تجمیع بودجه‌های حوزه سلامت اظهار داشت: در حال حاضر این بودجه‌ها به‌صورت پراکنده تخصیص می‌یابد و این منابع مالی قسمت اعظم آن به بیمه‌ها و وزارت بهداشت و دیگر نهادهای مربوطه ارائه می‌شود ولی باید این اعتبارات تجمیع شود که در این زمینه در حال جمع‌آوری مجوزهای قانونی برای حل این موضوع هستیم.

وزیر بهداشت در زمینه چگونگی دریافت بودجه‌ حوزه سلامت نیز بیان داشت: براساس بودجه سال گذشته ما اعتبارات سه ماه را دریافت کرده‌ایم و با توجه به تعداد قابل توجه پرسنل وزارت بهداشت پرسنلی نداریم که حقوق نگرفته باشند البته این اعتبارات تقسیم بندی می‌شود و اعتبارات ستادی مستقیم به وزارت بهداشت تحویل داده می‌شود.

وی در ادامه پاسخ به پرسش خبرنگاران در زمینه کمبود منابع حوزه سلامت گفت: به‌هر‌حال برای هر خدمتی باید یک راهنمای بالینی گذاشته شود مثلاً در آمریکا برای یک آپاندیس فقط هزینه یک آزمایش خون را می‌دهند ولی ما 10 برابر آن هزینه می‌کنیم. به‌هرحال بودجه هر خانوار برای سلامت محدود است و ما نیز باید مهمترین خدمات سلامت را اولویت‌دار کنیم.

دکتر طریقت ادامه داد: مثلاً گران‌ترین آنتی بیوتیک‌ها در کشور ما به‌صورت روتین و معمولی استفاده می‌شود که پزشکان برای نوشتن این نسخ باید بیشتر رعایت کنند و مستلزم تهیه راهنمای بالینی است.

وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه مهمترین مشکل بیمارستان‌ها در حال حاضر چه مواردی است، افزود: به‌هرحال با توجه به این که بیمه‌ها یک ورودی و یک خروجی منابع مالی مشخصی دارند باید خروجی آنان متناسب با ورودی منابع مالی آنان تعریف شود و طی سالهای اخیر همیشه شاهد آن بودیم که بدهی بیمار زیادتر شده است و در تلاشیم تا براساس قانون ردیف‌های بودجه‌ای برای حوزه سلامت جهت حل مشکل بیمارستان‌ها را تهیه کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آخرین وضعیت طرح پزشک خانواده در تهران چه شد، گفت: طرح پزشک خانواده در 7 استانی که آغاز کردیم به‌صورت در حال اجرا است ولی برای تهران به‌لحاظ شرایط خاصی که دارد کارشناسان عنوان کرده‌اند باید معایب طرح پزشک خانواده در دیگر استان‌ها برطرف شود ولی تلاش می‌کنیم حداقل منابع مورد نیاز طرح پزشک خانواده در تهران را تا قبل از پایان دولت دهم تأمین کنیم.

دکتر طریقت در تشریح اجرای طرح پزشک خانواده که در گذشته به‌صورت یک تیم 17نفره بود، عنوان داشت: محور پزشک است و یک پزشک با یک منشی می‌تواند 500 بیمار را تحت پوشش درمانی دهد و اگر بخواهد 3 هزار نفر را تحت پوشش قرار دهد آن زمان به دستیار نیاز خواهد داشت. ولی ایجاد یک تیم پزشکی فرو رفتن در مشکلات اداری و پیچیده شدن طرح خواهد شد. به‌هرحال طرح پزشک خانواده در هرجای دنیا که اجرا شده است در هر زمان ممکن پالایش مجدد می‌شود.

وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم، در مورد وضعیت اجرای طرح جدیدی که به‌عنوان طرح پزشک خانواده اقماری در شورای عالی سلامت مصوب شده است، گفت: این طرح در اصل و به‌تنهایی پزشک خانواده نیست بلکه یک گروه پزشک خانواده به‌همراه متخصصین امر یک سرانه‌ای را دریافت می‌کنند تا در مناطق محروم خدمت کنند زیرا در گذشته یک تعداد به مناطق محروم اعزام می‌شدند و هزینه برای آنها صورت می‌پذیرفت ولی خروجی و نتیجه حاصل نمی‌شد و این طرح در قالب بسته خدمات گروه فراهم کننده خدمات درمانی توانست در شورای عالی سلامت مجوزهای لازم را دریافت کند تا بتوانیم از کمترین اعتبارات حداقل بهره را کسب کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها