به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری
فارس، غلامعلی حدادعادل رئیس شورای تخصصی تحول ارتقای علوم انسانی در
گردهمایی رؤسای دانشکدههای روانشناسی گفت: در سه سال فعالیتی که در شورای
تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی داشتیم با انواع کجخلقیها مواجه شدیم
اما روش کار را بهم نزدیم و تحول را به دست استادان دادیم.
وی افزود: دغدغه اصلی اساتید روانشناسی باید تدریس روانشناسی در دانشگاههای کشور باشد که انسان را صرفا موجودی مادی مطرح نکند.
حداد عادل در ادامه خاطرنشان کرد:
تعدادی دروس جدید به رشته روانشناسی اضافه شده اما باید برنامهریزی وجود
داشته باشد که بینش معنوی در دیگر درسهای این رشته هم ورود کند. تنها پنج
شش درس اسلامی اضافه شدن به رشتهها به معنای بازنگری دروس نیست، بلکه بقیه
دروس هم باید تک به تک بررسی شده و تجلی نگاه معنوی به انسان در این دروس
مشخص باشد.
وی در ادامه گفت: روانشناسی اجتماعی
موضوعی است که در حکومت و کشور به آن نیاز اساسی داریم ولی به آن بیتوجهی
شده و تنها دو واحد درسی رشته روانشناسی به این موضوع اختصاص داده شده است.
توجه به قرآن و حدیث باید طوری باشد که نتایج آن در روانشناسی برای رفع
مشکلات به کار بیاید.
رئیس شورای تخصص تحول و ارتقای علوم
انسانی گفت: باید صادقانه به دنبال تحول علوم انسانی باشیم و بدانیم که در
این زمینه اصل موضوع استاد است.
وی افزود: به همه کارگروههای علوم
انسانی توصیهام این است که سعی کنند این کار را سیاسی نکنند. با تغییراتی
که در دولت ایجاد شده امیدواریم به عقب برنگردیم و به جای کار، پیکار
نکنیم. به شدت از این موضوع پرهیز دارم که تحول علوم انسانی دستمایه
درگیریهای سیاسی شود.
حدادعادل در ادامه خاطرنشان کرد: با
اینکه دسترسی من به تلویزیون آسان است، هیچوقت حاضر نشدم در تلویزیون حاضر
شوم و در این باره صحبت کنم. تاکید من این است که به جای بحثهای پراکنده،
کارگروه با جامعه استادان کشور در ارتباط باشند.
وی افزود: یکی از مشکلات این است که ما
اطلاع دقیقی از تعداد اساتید در زمینه روانشناسی نداریم و فقط میدانیم 250
هزار دانشجو داریم، پس باید جلسات منظمی تشکیل دهیم و این موضوع را به طور
دقیق تبیین کنیم.
رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم
انسانی در ادامه خاطرنشان کرد: یک استاد دانشگاه روانشناسی مسلمان نباید
حرفی بزند که مغایرتی به اصل انسان بودن انسان داشته باشد و این مهم است
که این فکر را به پیکره اساتید منتقل کنیم. مسئله استاد باید مهم تلقی شود.
هم استادان موجود همکاری کنند و هم استادان آینده همراهی داشته باشند.
وی افزود: در این زمینه بحث دانشجو هم
مهم است که بیهدف و بیبرنامه در دانشگاهها پخش نباشند ما بیش از 250
هزار دانشجوی روانشناسی داریم که بیش از 60 درصد آنها در دانشگاه پیام نور
هستند. در برنامه آموزشی جدید گرایشها از دوره روانشناسی حذف شده و شورا
با این رویکرد موافق است. نظر ما این است که در علوم انسانی این رویکرد به
صواب نزدیکتر است و وزارت علوم هم همین نظر را دارد.
حدادعادل گفت: توجه اکید ما به هماهنگی
مدیریت و اجراست. ما نمیخواهیم به صورت جزیرهای کار کنیم نمیشود عدهای
با نیت خودشان کتابی را تألیف کنند ولی با اساتید دانشگاهها ارتباط
نداشته باشند. من یک چشمم به کار و چشم دیگرم به اجراست و سه سال کارم این
بوده که چنان با وزارت علوم جوش بخوریم که گرفتاریها برطرف شود.
وی افزود: توصیه من این است که این
برنامه تحولی را در همه جای ایران به صورت یکجا اجرا نکنیم و آن را در یکی
دو جا پیاده و بعد تجربه حاصل را به بحثهای دیگر تعمیم دهیم. این اجرای
گلخانهای این فرصت را میدهد که اشکالات را شناسایی کنیم. اگر اجبار بر
این باشد که اول مهرماه دروس جدید در همه دانشگاهها تدریس شود، صددرصد
اشتباه کردهایم.
رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم
انسانی در ادامه گفت: یکی از مهمترین نارضایتیهای مردم در طول ایام
انتخابات دغدغه کار و اشتغال جوانان بود که من این مشکل را به دلیل عدم
تناسب توصیه رشتههای دانشگاهی با نیازهای جامعه میدانم. درست است که در
انتخابات همه مشکلات بیکاری به تحریم و مشکلات اقتصادی ربط داده شد اما
باید خودمان را هم در این مشکل مؤثر بدانیم که رشتههای دانشگاهی را به
تناسب نیازهای جامعه پخش کردهایم. من فکر میکنم دو هزار و 500 دانشجوی
روانشناسی هم از این قبیل باشد که شما اساتید باید این موضوع را با آمایش
سرزمین در نظر بگیرید و کارگروهی در این زمینه تشکیل دهید.
حدادعادل در پایان خاطرنشان کرد: در
زمینه بازنگری دروس علوم انسانی کارهایی انجام شده اما این به هیچوجه
پایان کار نیست و ما میگوییم کار تازه شروع شده باید قدم به قدم صبور
باشیم و حتی بخشهای پایانی کار را با مهندسی و دقت بیشتری پیش ببریم. ما
معتقدیم این کارها باید به صورت مستمر دنبال شود و حتی برای این کار
پیشنهاد احداث پژوهشکده تحول علوم انسانی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی
دادهایم.