کد خبر: ۱۴۱۴۵۶
زمان انتشار: ۱۴:۰۸     ۲۷ خرداد ۱۳۹۲
حال و هوای خیابان‌های پایتخت و برخی شهرهای بزرگ و شور و نشاط و خوشحالی حامیان نامزد پیروز و همراهی مسالمت آمیز سایر مردم که حامی کاندیدای پیروز نبودند اما پیروزی وی را تبریک گفتند و او را رئیس جمهور ایران می‌دانند، نشان داد پروژه جدایی مردم از مردم که در سال ۸۸ به اوج خود رسیده بود، نه تنها گسترش پیدا نکرده بلکه بسیار کمرنگ شده و در بستر احتضار قرار گرفته است.
رجانیوز: حضور مردم در خیابان‌های شهرهای بزرگ کشور و ابراز شادمانی از پیروزی کاندیدای مورد علاقه و حمایتشان، وقتی با لبخندِ منتقدانشان و کسانی که به دیگر نامزدهای رای داده بودند همراه شد، نشان داد توطئه‌ای که در سال ۸۸ شکل گرفت و قرار بود به شکاف بزرگ میان مردم و «این دسته، آن دسته» کردن آن‌ها منجر شود، به دیوار شکست کوبیده شده است. 

به گزارش رجانیوز، «نفرقه بینداز و حکومت کن»، سیاست مشهور و شناخته شده انگلیسی‌هاست. این سیاست قرن‌هاست که راهبرد اصلی روباه پیر برای استیلا بر جهان است و تلاش می‌کند تا مردم را از اتحاد و همراهی با هم باز دارد و به درگیری‌های داخلی مشغول کند تا منافع مد نظر تامین شود. به عنوان مثال، یکی از نتایج جنگ جهانی اول، فعال شدن شکاف‌های قومیت در جامعه ایران بود که نخستین نمودهای آن به شکل بروز حرکت‌های جدایی‌طلبانه در برخی نقاط کشور دیده می‌شد.
 
در سیاست و جامعه شناسی، تفرقه بینداز و حکومت کن (به انگلیسی: divide and conquer)، عبارت است از استراتژی جامع سیاسی، نظامی و اقتصادی‌ای برای به دست آوردن قدرت و حفظ آن از راه شکستن یک قدرت متمرکز به قطعات کوچکتری که هر یک به تنهایی قدرت کمتری از اجرا کننده‌ی این استراتژی دارند. در جامعه‌شناسی این مساله به طور ویژه بر روی ایجاد شکاف در میان مردم یک جامعه تمرکز می‌کند.
 
ارکان این تکنیک عبارتند از:
 
1- ایجاد و تشویق تقسیمات بین "مادون"ها برای جلوگیری از ایجاد اتحادی که حاکم مسلط و دارای قدرت عالیه را به چالش بکشد
 
2- پشتیبانی و ترویج کسانی که علاقه به همیاری و همدستی با حاکم دارای قدرت عالیه دارند
 
3- پرورش بی‌اعتمادی، کینه، عداوت و خصومت بین حکمرانان محلی
 
4- تشویق و تقویت هزینه‌های بی‌معنایی که توانایی مخارج نظامی و سیاسی را کاهش دهد
 
سال ۸۸ اوج شکل‌گیری و پیاده‌سازی این سناریو در ایران بود. «سبز‌ها در برابر غیرسبز‌ها» اصلی‌ترین بروز این پروژه در کشور بود که تلاش می‌کرد تا به بهانه انتخابات ریاست جمهوری، حامیان نامزد پیروز را در برابر حامیان نامزد شکست خورده قرار بدهند و موضوعی را که نهایتا یک دعوای سیاسی و حزبی میان سیاستمداران بود، به عاملی برای ایجاد شکاف اجتماعی تبدیل کند. 
 
نگاهی به برخی شعار‌ها که از سوی رسانه‌های ضدانقلاب و به طور ویژه از سوی تلویزیون دولتی بریتانیا تبلیغ می‌شد، این مساله را اثبات می‌کند که این خط رسانه‌ای، یک پشتوانه قوی تئوریک و استراتژیک دارد. 
 
 
 
 
با این حال، حال و هوای خیابان‌های پایتخت و برخی شهرهای بزرگ و شور و نشاط و خوشحالی حامیان نامزد پیروز و همراهی مسالمت آمیز سایر مردم که حامی کاندیدای پیروز نبودند اما پیروزی وی را تبریک گفتند و او را رئیس جمهور ایران می‌دانند، نشان داد پروژه جدایی مردم از مردم که در سال ۸۸ به اوج خود رسیده بود، به دست همان ها که بانی دامن زدن به این شکاف بوده اند، در حال به محاق رفتن است.
 
اکنون می‌توان دریافت که چرا رهبر انقلاب، انتخابات اخیر را «باطل السحر» بافته‌های دشمن نامیدند و تاکید کردند: «رشد فزاینده‌ی سیاسی و پای فشردن بر مردم‌سالاری دینی صادقانه، حقیقت تابناكی است كه با حضور متراكم شما در پای صندوق‌های رأی، یك بار دیگر در عمل به اثبات رسید و باطل السحر بافته‌ها و گزافه‌های دشمنان و حسودان و طمع ورزان شد.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها