کد خبر: ۱۴۰۸۷۳
زمان انتشار: ۰۹:۱۰     ۲۶ خرداد ۱۳۹۲
چهل و هشت سال از شهادت انسانهایی می گذرد كه ظلم را برنتافتند و با جسارتی مثال زدنی و اهدای جان خویش نقطه عطفی برای تداوم مبارزات مردم مسلمان ایران شدند تا این گونه در حافظه تاریخ مبارزات مردمان این دیار ماندگار شوند.
598 به نقل از ایرنا: امام خمینی(ره) معمار كبیر انقلاب در سال ۱۳۴۲ هجری خورشیدی با تشكیل جمعیت موتلفه اسلامی موافقت كردند، جمعیتی كه در راه پیروزی انقلاب و مبارزه با رژیم پهلوی شجاعت و رشادت های بسیاری از خود نشان داد.

این جمعیت با آغاز قیام ۱۵ خرداد ۴۲ در هدایت مبارزات مردمی نقش مهمی داشت و با افزایش آزار و اذیت انقلابیون و هتك حرمت مقدسات دینی و مذهبی توسط حكومت، به مرور اصل مبارزه را، كه بر مبارزه سیاسی بنا نهاده بود، تغییر داد و شاخه نظامی خود را فعال كرد.

بر اساس این تصمیم، تشكیلات نظامی هیات موتلفه اسلامی با حضور جوانانی مومن و انقلابی شكل گرفت . '‌شورای روحانیت' نیز بر فعالیت ها و برنامه های این گروه نظارت داشت تا امری مغایر شرع و وظایف اسلامی صورت نپذیرد. این شورا از روحانیون و افراد متدینی تشكیل شده بود كه مورد تایید امام (ره) بودند.

حسنعلی منصور از سردمداران كانون ترقی در ایران با حمایت سیاسی آمریكا در اسفند ۱۳۴۲ هجری خورشیدی نخست وزیر شد و پس از مدتی مجلس با تلاش و حمایت او لایحه كاپیتولاسیون یا موافقت‌نامه مصونیت قضایی نیروهای آمریكایی در ایران، را به تصویب رساند.
نخست وزیر هنگامی كه برای تصویب لایحه كاپیتولاسیون تلاش و كوشش بسیار می كرد، هیچ گاه نمی دانست، از بین علمای دین فردی با نطقی شورانگیز تمام مقاصد و اهداف او را ویران كند.

پس از آن كه خبر تصویب لایحه در بیرون از مجلس اعلام شد، امام خمینی(ره) در چهارم آبان ۱۳۴۳ علیه آن سخنرانی فرمودند و تصویب این قانون را سند بردگی ملت ایران اعلام كردند و این سخنان رهبر بزرگ انقلاب باعث شد تا با دسیسه منصور ایشان در ۱۳ آبان همان سال از قم به تهران و از آنجا به تركیه و سپس عراق تبعید شوند. پیروان امام(ره) با كسب تكلیف از مراجع، مجوز حكم اعدام انقلابی نخست وزیر، 'حسنعلی منصور 'را گرفتند.

'محمد صادق امانی'، 'محمد بخارایی'، 'رضا صفار هرندی' و'مرتضی نیك نژاد' از جمله كسانی بودند كه این مهم را برعهده گرفتند. هدایت این گروه را 'محمد صادق امانی' بر عهده داشت.

ساعت ۱۰ صبح نخستین روز بهمن ۱۳۴۳هجری خورشیدی، هنگامی كه حسنعلی منصور تصمیم داشت لایحه اخذ قرارداد فی مابین شركت ملی نفت ایران با چند شركت آمریكائی و اروپائی را به مجلس وقت ارائه دهد، توسط 'محمد بخارائی' مقابل مجلس هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد.

پس از كشته شدن منصور عاملان شناسایی و دستگیر شدند و چهار نفر یادشده كه در این اقدام نقش اصلی را داشتند در دادگاه نظامی رژیم به اعدام و بعضی دیگر به حبس ابد محكوم شدند.

حكم اعدام حاج صادق امانی، محمد بخارایی، مرتضی نیك‌نژاد و رضا صفارهرندی در سحرگاه ۲۶ خرداد ۱۳۴۴ هجری خورشیدی اجرا شد و این بزرگواران كه در راه دفاع از ارزش‏های والای اسلام و نهضت امام خمینی(ره) مبارزه می كردند، به شهادت رسیدند. روح بزرگ آنان به حق پیوست و نامشان برای همیشه زینت بخش صفحه های زرین تاریخ مبارزات این مرزو بوم شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها