کد خبر: ۱۴۰۱۴۴
زمان انتشار: ۰۰:۳۳     ۲۳ خرداد ۱۳۹۲
علی زیدان پس از دیدار با همتای تونسی خود بر تحکیم همکاری امنیتی و اقتصادی بین دو کشور تاکید کرد و در عین حال گفت که شبه نظامیان لیبی به دستگاه جدیدی با نام گارد ملی در لیبی ملحق می‌شوند.

به گزارش 598 ، فارس به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الحیات، «علی زیدان» نخست وزیر لیبی برای دیدار رسمی یک روزه از تونس، چهارشنبه شب وارد این کشور شد.

وی در فرودگاه العیونه در حومه تونس مورد استقبال همتای تونسی خود قرار گرفت.

نخست وزیر لیبی پس از دیدار با علی العریض، همتای تونسی خود بر ضرورت افزایش تلاش‌ها برای تحکیم همکاری امنیتی و اقتصادی بین دو کشور تاکید کرد.

دو طرف در نشست خبری مشترک از دستیابی به توافقنامه‌ها در زمینه‌های متعدد امنیتی، اقتصادی و بازرگانی خبر دادند.

علی العریض گفت: باید سطح همکاری دوجانبه بین تونس و لیبی ارتقا یابد تا دو طرف از آن بهره ببرند و این در حالی است که در حمایت از همکاری امنیتی توافق حاصل شده است به خصوص در مقابله با پدیده خشونت و تروریسم و پیگرد جرایم و مبارزه با قاچاق این مساله حائز اهمیت است.

وی افزود: تونس و لیبی توافق کردند که در زمینه آموزش‌های امنیتی از یکدیگر استفاده کرده و مناطق مرزی بین دو کشور را نیز توسعه دهند.

علی زیدان نخست وزیر لیبی نیز با اعتراف به برحق بودن نگرانی تونسی‌ها از ناامنی‌ها در لیبی گفت: مقامات لیبی برای بازگرداندن امنیت و ثبات به این کشور تلاش می‌کنند به خصوص که گروه‌های مسلح دست به عملیات مسلحانه در نقاط مختلف لیبی می‌زنند.

زیدان تاکید کرد: ما به دنبال تحکیم نقش ارتش و پلیس لیبی هستیم و دو روز پیش حکمی را برای تاسیس گارد ملی لیبی امضا کردیم که به زودی اجرا می‌شود و تعداد زیادی از انقلابیونی که سلاح حمل می‌کنند به عضویت این نهاد درخواهند آمد.

نخست وزیر لیبی افزود: ما با طرف تونسی برای کنترل مرزها همکاری خواهیم کرد و این مربوط به قاچاق سلاح و یا ورود گروه‌های تروریستی و یا عبور از مرزها برای رساندن خود به سوریه می‌شود.

علی زیدان از آوارگان لیبیایی ساکن در تونس نیز خواست به کشورشان بازگردند.

زیدان در این نشست خبری ضمن تشکر از دولت تونس برای پذیرش این آوارگان لیبیایی که در جریان قیام سال 2011 به تونس گریخته‌اند، گفت: دولت لیبی صادقانه تصمیم دارد به حل و فصل مساله آنها بپردازد.

رسانه‌ها و نهادهای غیردولتی در تونس در سال 2012 اعلام کردند که حدود 560 هزار لیبیایی که در جریان قیام لیبی به تونس گریخته‌اند ترجیح می‌دهند که در این کشور بمانند.

آنها به خاطر ادامه ناامنی‌ها در لیبی و یا وابستگی به نظام قذافی نگران بازگشت به کشورشان هستند.

اما نخست وزیر لیبی تاکید کرد: دولت جدید لیبی همه فرزندان خود را در آغوش می‌گیرد بی شک انقلاب نقاط مثبت و یا منفی دارد اما شهروند همیشه سرمایه وطن است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها