کد خبر: ۱۴۰۰۹۷
زمان انتشار: ۲۰:۳۳     ۲۲ خرداد ۱۳۹۲
شبکه رسانه های بیگانه که تمام تلاش خود را برای عدم انتخاب جلیلی به خرج داده اند، در چند روز باقی مانده تلاش خواهند کرد تا با طراحی های مختلف در خصوص هواداران و آرای سعید جلیلی عملیات روانی کنند.
به گزارش 598، حمید رسایی مدیر مسوول 9 دی در یادداشت شماره آخر این هفته نامه نوشت:  مقوله «جنگ روانی» یا به عقیده برخی «جنگ نرم» این روزها بیشتر از گذشته در محافل رسانه ای و سیاسی کشور مطرح است، اما به راستی حقیقت جنگ روانیچیست؟ چه کسانی و با چه اهدافی به دنبال تحقق آن هستند و به آن دامن می
زنند.
به اعتقاد مورخان سیاسی، عملیات روانی سابقه ای به قدمت تاریخ انسانیتدارد. از این حیث کمتر برهه ای از تاریخ حیات سیاسی و نظامی بشر را میتوان یافت که فارغ از این عنصر باشد. محققان زیادی در پی یافتن قدیمیترین نمونه های استفاده از جنگ روانی بوده اند. در این باره «پل لاینبارگر» سابقه استفاده از جنگ روانی را به جنگ کیدئون با مادها نسبت میدهد. در این جنگ کیدئون برخلاف رسوم نظامی زمان خود که هر دسته 3 نفره یکمشعل داشتند، به هر یک از سپاهیان مشعلی داد و این توهم را در ذهن دشمن ایجاد کرد که شمار افرادش، 3 برابر میزان واقعی است، در نتیجه توانستبدون هیچ درگیری به پیروزی دست یابد.
از این زمان به بعد، کم کم این باور به وجود آمد که جنگ دست کم در دوزمینه رخ می دهد؛ میدان نبرد و میدان افکار عمومی. در تاریخ اسلام، روشنکردن آتش از سوی سپاهیان اسلام در شب فتح مکه و ایجاد ترس در دل اهالیمکه از این راه، نقش مهمی در شکستن مقاومت آنها داشت. از طرف دیگر در جنگصفین، وقتی با حیله عمروعاص قرآن کریم را بر سر نیزه کردند و سپاه درآستانه پیروزی امام علی(ع) را به تردید انداختند، نمونه های برجسته ای ازجنگ های روانی است که به اقتضای فرصت و تفکر طراحان آن، به منصه ظهوررسیده اند.
چند نمونه از عملیات روانی در انتخابات های قبلیاز همین منظر است که در مجامع علمی مفهوم جنگ روانی را این گونه بیان میدارد: «جنگ روانی، استفاده برنامه ریزی شده از تبلیغات و دیگر اعمالی استکه قبل از هر چیز با هدف تأثیر بر نظرات، احساسات، مواضع و رفتار جوامعدشمن بی طرف یا دوست به شیوه ای خاص برای اهداف ملی صورت می گیرد.»
در دوره های مختلف انتخابات هم شاهد اعمال چنین جنگ روانی هایی بوده ایم.به عنوان مثال در انتخابات دوم خرداد سال 76 مهندسین جنگ روانی این جبههبا طرح شایعه "بنویسید خاتمی بخوانید ناطق نوری" توانستند فضای مظلومیتبرای خاتمی و احتمال تقلب را بر کشور حاکم کنند که موفق هم شدند. بعد ازآن البته در سال 84 وقتی گروه های مختلف سنتی اصولگرا و برخی از جریاناتمنتسب به اصولگرایی در رقابت با هم نظرسازی جعل می کردند، تلاش کردند
برای بیرون راندن احمدی نژاد از صحنه انتخابات او را در نظرسنجی ها بسیارپایین نشان دهند اما این بار مردم توجه نکردند و فضا برگشت، حتی تخریب های بسیار زیاد تیم هاشمی در مرحله دوم هم کارگر نیفتاد و مردم انتخابخودشان را داشتند.
هدف هایی که با جنگ روانی علیه جلیلی دنبال می شودبه هر روی، اکنون در آستانه روز نهایی انتخابات یازدهم، برخی از پایگاههای جنگ روانی که سال هاست برای رسیدن به قدرت برنامه ریزی و سرمایهگذاری کرده اند از یک سو و از سوی دیگر، شبکه رسانه های بیگانه که تمام تلاش خود را برای عدم انتخاب جلیلی به خرج داده اند، در چند روز باقیمانده تلاش خواهند کرد تا با طراحی های مختلف در خصوص هواداران و آرایسعید جلیلی عملیات روانی کنند. حال با توجه به این که ماهیت اصلی عملیاتروانی عبارت است از تلاش برای تأثیرگذاری بر افکار، احساسات و تمایلاتگروه های دوست، رقیب یا بی طرف، می توان تا حدودی به برخی از مهمتریناهداف جنگ روانی در روزهای آینده پی برد:
1- تأثیرگذاری شدید بر افکار عمومی جامعه مورد هدف، از راه طرح جنگ نرم وبا ابزار خبر و اطلاع رسانی هدفمند و کنترل شده.
2- ترساندن هواداران و جامعه رأی فرد مطلوب از حضور یک جریان خطرناک و نامطلوب
3 . دعوت هوادران به رویگردانی از رأی فرد مطلوب و رفتن به سمت فردی کهمورد نظر آنهاست از راه پخش شایعات و دامن زدن به آن برای ایجاد جو بیاعتمادی و ناامنی روانی.
3- اختلاف افکنی در صفوف مردم و برانگیختن اختلاف میان کاندیداهای همسو وحتی کاندیداهایی که در آستانه کنار رفتن هستند.
مهمترین ابزاری که برای جنگ روانی انتخاباتی در روزهای آینده به کارگرفته خواهد شد، عبارت است از رسانه های مختلف چاپی مانند روزنامه ها وپایگاه های خبری اینترنتی، ارسال پيامك های انبوه با شماره های شخصي یاسامانه های پیامکی ترویج شایعات در جامعه به صورت درگوشي و شنیده شده.

محورهاي احتمالي  جنگ رواني درباره سعید جلیلی

بر اساس محوریابی صورت گرفته کارشناسان رسانه ای 9 دی طی چند روز آینده،
انتشار اخباری با مضامین زیر به طریقه های مختلف صورت خواهد  گرفت:
1 . سعید جليلي طی روزهای آینده به نفع یکی از کاندیداها كناره گیری خواهد کرد.
2 . سعید جلیلی بدون اذن رهبري آمده است و امنیت ملی کشور به خطر افتاده است.
3 . بر اساس آخرین نظرسنجي ها مقبولیت جلیلی کاهش یافته و مقبولیت رقیبوی افزایش یافته است. در حالي كه دقيقا نتيجه نظرسنجي ها بر خلاف اين است. 
4 . چهره اصلی حلقه انحرافی از جلیلی اعلام حمایت کرده و از هواداران خودخواسته به وی رأی بدهند. احتمالا این شایعه با عنوان «خیلی محرمانه» مطرحمی شود.
5 . دولت طی بخشنامه ای محرمانه به استانداری ها و بخشداری ها از آنهاخواسته به نفع جلیلی فعالیت کنند.
6 . سعید جلیلی گزینه نظام می باشد و قرار است نام او از صندوق بیرونآورده شود! این خط در روزهای گذشته به شدت از سوی رسانه های بیگانه بیان شده است. از طرف ديگر نام يكي از كانديداهاي ديگر برده مي شود و ادعا مي شود كه نظر رهبري روي اين فرد است و ايشان سال ٨٤ هم به او رأي داده! در حالي كه صراحتا رهبر انقلاب اعلام كرده كسي از رأي ايشان اطلاع ندارد. 
7 . در نظرسنجی ها گزینه اصلی مورد حمایت هاشمی و جریان سازش رشد چشمگیری داشته است و برای این که او رأی نیاورد به جای رأی به جلیلی – که مدعی میشوند رأیش پایین است - همه به فرد دیگری رأی بدهند تا گزینه خط سازش رأینیاورد.
8 . به جلیلی رأی ندهید چون افکار رادیکالی دارد و اگر رییس جمهور شودحتما جنگ می شود.
9 . جلیلی جانباز است و به دليل ضعف جسمي و فشار زياد راهی بیمارستان شده، برای همین به درد ریاست جمهوری نمی خورد.
10 . اگر جلیلی رییس جمهور شود در پرونده هسته ای دچار مشکل می شویم.
11. يكي از علما در باره جليلي مطالبي گفته و از همه خواسته است كه تجربات تلخ را تكرار نكنندو  ....

راه های مقابله با جنگ روانی در روزهای آینده

اما برای مقابله با این هجمه رسانه ای و موج شایعات که از چند روز قبلشکل گرفته است، مهمترین اقداماتی که می توان انجام داد موارد زیر است :
الف –  اساسا در چند روز آینده نباید به شایعات توجه کرد و حتی نبایدآنها را به عنوان شایعه به دیگران گفت چون این کار خودش موج آفرینی منفیمی کند.
ب –  میزان اطلاع رسانی به بدنه رأی و هوادارن را باید افزایش داد بویژهدر باره شیوه های جنگ روانی.
ج –  هر خبری را در روزهای آینده فقط باید از سایت های منتسب به جلیلی یاسایت های معتبر همسو با جلیلی دریافت کرد.
د –  بدنه رأی را باید نسبت به آخرین تلاش های ممکن توجیه کرد به شکلی کهطی روزهای آینده هر نفر باید شخصا خودش تبدیل به یک ستاد انتخاباتی شود وبا راه اندازی یک شبکه شخصی (گلدکوئیستی) سازمان رأی سازی و جذب آرا رادر میان اقوام، خویشاوندان، دوستان، همسایگان و ... راه اندازی کند.
هـ -  مراجعه به رسانه هاي مجازي معتبر و همسو با دكتر جليلي یا سایتستاد انتخاباتی وی.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها