کد خبر: ۱۳۹۹۰۹
زمان انتشار: ۱۰:۴۳     ۲۲ خرداد ۱۳۹۲
با گذشت دو هفته از ناآرامی‌های ضددولتی در ترکیه، کاخ سفید با تاکید بر اینکه آمریکا خواستار گفت‌وگو میان مخالفان و دولت آنکارا است، از مقامات ترکیه خواست تا از آزادی‌های اساسی مردم خود حمایت کند.

به گزارش 598،  خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «رویترز»، با گذشت حدود دو هفته از ناآرامی های ضد دولتی در ترکیه،‌ «کیتلین هایدن» سخنگوی کاخ سفید روز گذشته (سه شنبه) ضمن ابراز نگرانی کاخ سفید از اقدامات دولت آنکارا در ساکت کردن اعتراضات و مجازات افراد به دلیل آزادی بیان آنها، اعلام کرد که آمریکا خواستار گفت‌وگو بین دولت و معترضان ترکیه به منظور حل اختلافات است.

سخنگوی کاخ سفید گفت: ما بر این باوریم که ثبات بلند مدت ترکیه و رفاه این کشور به بهترین شکل زمانی تضمین می شود که آزادی های اساسی بیان، تجمع و وجود یک رسانه مستقل و آزاد در ترکیه حفظ شود.

هایدن افزود: ترکیه یک دوست و متحد نزدیک آمریکا است و ما از مقامات ترکیه انتظار داریم که از این آزادی‌های اساسی حمایت کنند.

سخنگوی کاخ سفید در ادامه بیانیه خود گفت: ما به پیگیری حوادث در ترکیه با نگرانی ادامه می دهیم و منفعت ما در حمایت از آزادی بیان و تجمع از جمله حق برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز باقی است.

چنین بیانیه ای از سوی کاخ سفید در انتقاد از رویکرد سرکوب دولت «رجب طیب اردوغان» علیه معترضان ضد دولتی در ترکیه در شرایطی گزارش می شود که روز گذشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در گزارشی نوشت که اگرچه مقامات کاخ سفید علنا از انتقاد از ترکیه به عنوان متحد نزدیک واشنگتن دوری می کنند اما در واقع در پشت پرده از نوع برخورد دولت اردوغان با تظاهرات ضد دولتی در ترکیه خشمگین هستند.

تظاهرات ضد دولتی در ترکیه از هفته گذشته و بعد از آن آغاز شد که پلیس ترکیه جمعیتی که در اعتراض به تخریب پارکی در استانبول به صورت مسالمت آمیز تحصن کرده بودند را متفرق کرد و همین امر منجر شد که دامنه تظاهرات به سایر شهرهای ترکیه برسد.

گزارش ها از ادامه تظاهرات و ناآرامی ها در ترکیه در اعتراض به طرح های نوسازی دولت آنکارا و برخورد خشونت بار پلیس این کشور با تظاهرات کنندگان خبر می دهند.

تاکنون بیش از هزاران معترض دستگیر شده اند و اتحادیه پلیس ترکیه نیز از اقدام به خودکشی چندین افسر خود از زمان شروع تظاهرات در این کشور خبر داده است.

اردوغان معترضان را عده ای غارتگر توصیف و تاکید کرده است که آنها بهای اقدامات ضد دولتی خود را پرداخت خواهند کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها