وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيرًا * * * شما را چه شده که در راه خدا و [رهایی] مردان و زنان و کودکان مستضعف [ی که ستمکاران هر گونه راه چاره را بر آنان بسته اند] نمی جنگید؟ آن مستضعفانی که همواره می گویند: پروردگارا! ما را از این شهری که اهلش ستمکارند، بیرون ببر و از سوی خود، سرپرستی برای ما بگمار و از جانب خود برای ما یاوری قرار ده. * * * بدون کشته شدن سرنوشت بیهوده است / شهید اگر نتوان شد بهشت بیهوده است

  •  
      
کد خبر: ۱۳۹۷۶
زمان انتشار: ۱۶:۵۲     ۲۱ خرداد ۱۳۹۰
به گزارش خبرگزاري فارس از قم به نقل از روابط عمومي بنياد بين‌المللي اسرا، آيت‌الله عبدالله جوادي‌آملي در ديدار رئيس و اعضاي هيئت علمي دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل با ايشان اظهار داشت: كارخانه‌هاي سازنده اسلحه در كشور‌هاي قدرتمند به صورت سه شيفت كار مي‌كنند، دانشگاه‌هاي افسري آنان آدم‌كش تربيت مي‌كند و بخش زيادي از بودجه دولت‌هاي قدرتمند صرف آدم‌كشي مي‌شود.
وي ادامه داد: علم ممكن نيست ديني نباشد و علم ديني سبب جلوگيري از كشتار جهانيان به دست كشور‌هاي قدرتمندي مي‌شود كه بودجه‌هاي بسياري را صرف انسان‌‌كشي مي‌كنند.
‌جوادي‌آملي ابراز داشت: اگر علم سامان پذيرد و انسان خود را بشناسد كه مسافر و مهاجر است، هرگز به دنبال بيراهه نمي‌رود و راه كسي را نمي‌بندد.
استاد برجسته حوزه علميه قم گفت: اگر بخواهيم در رشته‌هاي مختلف علوم موفق باشيم بايد معلوم، علم و عالم را بشناسيم و هنگامي رويكرد‌ها، كاربرد‌ها و آثار علوم مشخص مي‌شود كه اضلاع سه‌گانه مذكور تعيين شوند.
وي افزود: انسان همان عالم است و محوري‌ترين بحث علمي به او برمي‌گردد اما در غرب گمان مي‌كنند انسان حيواني است كه حرف مي‌زند و مرگ را پوسيدن مي‌دانند.
اين مفسر بزرگ قرآن كريم اضافه كرد: آنان همچنين به جاي آنكه معلوم را خلقت بدانند آن را طبيعت پنداشته و ارتباط معلوم را از خدا قطع و آن را مثله كردند.
‌جوادي‌آملي خاطرنشان كرد: آنان معلوم را از گذشته و آينده قطع كردند و زماني كه دو بال گذشته و آينده را قطع كردند خلقت به طبيعت تبديل مي‌شود.
وي ادامه داد: غربي‌ها همچنين علم را ره آورد بشر مي‌دانند و علمي كه عطيه الهي است را مكشوف خود مي‌دانند و اين مثال كسي است كه اسلامي حرف بزند، ولي قاروني فكر كند.
استاد حوزه علميه قم اضافه كرد: از اين رو آنان عالم و معلوم را مثله كردند، علم را هم محصول خودشان دانستند بنابراين هنگامي كه اوضاع مثلث عالم، معلوم و علم به اين وضع بيفتد نتيجه‌اي جز كشتار در خاورميانه را نخواهيم ديد.
اين مرجع تقليد افزود: ‌سياست حاكم بر جهان بر اين است كه در اين مثلث منحوس غربي هر كس زد و بند داشت پيروز است و پيروزي در قدرت است.
معظم‌له گفت: اسلام، علم، عالم و معلوم را معنا كرده و انسان پوسيدني نيست و ابدي است را براي عالم، معلوم سر جاي خودش نشاند و اينكه جهان خلقت است نه طبيعت را براي معلوم تعريف كرده و علم را نيز چراغ فروزاني از سوي خدا عنوان كرده است.
وي اظهار داشت: اگر ما اضلاع سه‌گانه مثلث مذكور را سر جاي خود بنشانيم با توجه به اين نكته علم غير ديني نداريم دانشمند درباره خلقت خدا سخن خواهد گفت.
‌جوادي‌آملي تصريح كرد: تفسير علم اسلامي اين است كه يك زمين‌شناس لحظه به لحظه فعل خدا را تفسير كند و از نظم عالم خبردار شده و كار خدا را مي‌بيند.
وي اضافه كرد: اگر علم‌هاي تجربي در دانشگاه‌ها تفسير فعل خدا باشد و تفسير قول خدا در حوزه باشد اينها نمونه علم اسلامي هستند.
معظم‌له ادامه داد: نبايد از اسلامي بودن علوم توقع داشته باشيم كه در فلان آيه يا روايت در مورد ميزان كود و آب در كشاورزي مستقيما اشاره كند، اين در حالي است كه خداي سبحان با عقل ما به ما آموخت كه چه بايد بكنيم.
وي بيان داشت: عقل براي شكوفا كردن بيان خدا به ما داده شده است و قرآن كريم در مورد پيدايش باد و باران آياتي دارد كه هر كدام سر نخي است كه مي‌تواند مباحث اصلي بيش از 50 كتاب دانشگاهي را تامين كنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها
نیازمندیها
09107726603 تماس یا پیام در پیام رسان های ایتا و تلگرام