به گزارش خبرگزاري فارس از قم به نقل از روابط عمومي بنياد بينالمللي
اسرا، آيتالله عبدالله جواديآملي در ديدار رئيس و اعضاي هيئت علمي
دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل با ايشان اظهار داشت: كارخانههاي سازنده
اسلحه در كشورهاي قدرتمند به صورت سه شيفت كار ميكنند، دانشگاههاي افسري
آنان آدمكش تربيت ميكند و بخش زيادي از بودجه دولتهاي قدرتمند صرف
آدمكشي ميشود.
وي ادامه داد: علم ممكن نيست ديني نباشد و علم ديني سبب جلوگيري از
كشتار جهانيان به دست كشورهاي قدرتمندي ميشود كه بودجههاي بسياري را صرف
انسانكشي ميكنند.
جواديآملي ابراز داشت: اگر علم سامان پذيرد و انسان خود را بشناسد كه
مسافر و مهاجر است، هرگز به دنبال بيراهه نميرود و راه كسي را نميبندد.
استاد برجسته حوزه علميه قم گفت: اگر بخواهيم در رشتههاي مختلف علوم
موفق باشيم بايد معلوم، علم و عالم را بشناسيم و هنگامي رويكردها،
كاربردها و آثار علوم مشخص ميشود كه اضلاع سهگانه مذكور تعيين شوند.
وي افزود: انسان همان عالم است و محوريترين بحث علمي به او برميگردد
اما در غرب گمان ميكنند انسان حيواني است كه حرف ميزند و مرگ را پوسيدن
ميدانند.
اين مفسر بزرگ قرآن كريم اضافه كرد: آنان همچنين به جاي آنكه معلوم را
خلقت بدانند آن را طبيعت پنداشته و ارتباط معلوم را از خدا قطع و آن را
مثله كردند.
جواديآملي خاطرنشان كرد: آنان معلوم را از گذشته و آينده قطع كردند و
زماني كه دو بال گذشته و آينده را قطع كردند خلقت به طبيعت تبديل ميشود.
وي ادامه داد: غربيها همچنين علم را ره آورد بشر ميدانند و علمي كه
عطيه الهي است را مكشوف خود ميدانند و اين مثال كسي است كه اسلامي حرف
بزند، ولي قاروني فكر كند.
استاد حوزه علميه قم اضافه كرد: از اين رو آنان عالم و معلوم را مثله
كردند، علم را هم محصول خودشان دانستند بنابراين هنگامي كه اوضاع مثلث
عالم، معلوم و علم به اين وضع بيفتد نتيجهاي جز كشتار در خاورميانه را
نخواهيم ديد.
اين مرجع تقليد افزود: سياست حاكم بر جهان بر اين است كه در اين مثلث
منحوس غربي هر كس زد و بند داشت پيروز است و پيروزي در قدرت است.
معظمله گفت: اسلام، علم، عالم و معلوم را معنا كرده و انسان پوسيدني
نيست و ابدي است را براي عالم، معلوم سر جاي خودش نشاند و اينكه جهان خلقت
است نه طبيعت را براي معلوم تعريف كرده و علم را نيز چراغ فروزاني از سوي
خدا عنوان كرده است.
وي اظهار داشت: اگر ما اضلاع سهگانه مثلث مذكور را سر جاي خود بنشانيم
با توجه به اين نكته علم غير ديني نداريم دانشمند درباره خلقت خدا سخن
خواهد گفت.
جواديآملي تصريح كرد: تفسير علم اسلامي اين است كه يك زمينشناس لحظه
به لحظه فعل خدا را تفسير كند و از نظم عالم خبردار شده و كار خدا را
ميبيند.
وي اضافه كرد: اگر علمهاي تجربي در دانشگاهها تفسير فعل خدا باشد و تفسير قول خدا در حوزه باشد اينها نمونه علم اسلامي هستند.
معظمله ادامه داد: نبايد از اسلامي بودن علوم توقع داشته باشيم كه در
فلان آيه يا روايت در مورد ميزان كود و آب در كشاورزي مستقيما اشاره كند،
اين در حالي است كه خداي سبحان با عقل ما به ما آموخت كه چه بايد بكنيم.
وي بيان داشت: عقل براي شكوفا كردن بيان خدا به ما داده شده است و قرآن
كريم در مورد پيدايش باد و باران آياتي دارد كه هر كدام سر نخي است كه
ميتواند مباحث اصلي بيش از 50 كتاب دانشگاهي را تامين كنند.