کد خبر: ۱۳۹۷۰
زمان انتشار: ۱۴:۳۸     ۲۱ خرداد ۱۳۹۰
فريبرز عرب‌نيا با اشاره به اين كه وقتي رهبر معظم انقلاب مي‌گويند كه از اوضاع فرهنگي به طور مطلق رضايت ندارند، اين نشان مي‌دهد كه اين عرصه نيازمند انقلاب است، گفت: بايد يك شوراي عالي فرهنگي با كمك مجلس قانون‌گذار به قوانين سينما ورود كرده و جلوي خيلي از مسائل را بگيرد.
به گزارش خبرنگار راديو و تلويزيون فارس، «فريبر عرب‌نيا» براي سومين و آخرين بار شب گذشته -20 خردادماه- در برنامه تلويزيوني «هفت» حضور يافت و درباره بازتاب سخنان قبلي‌اش و همچنين چگونگي مديريت فرهنگي كشور سخن گفت.
بنابراين گزارش، وي گفت: در برنامه‌هاي قبلي من از دوستي صحبت كرده و گفتم او با گرفتن پول از مردم كوچه و بازار آنها را وارد عرصه بازيگري مي‌كند، او را چند روز پيش در خانه سينما ديدم كه از من گله داشت و در آخر مشخص شد فردي با تشابه اسم و ظاهر با او چنين كاري را انجام مي‌دهد و به همين دليل من لازم ديدم چنين مطلبي را بيان كنم.
وي همچنين درباره پاسخ مطبوعاتي حامد بهداد به حرف‌هاي عرب‌نيا نيز تصريح كرد: يكي از همكارانم به گمانم به بازي بخشي از رسانه‌هايي كه غير شرافتمندانه عمل مي‌كنند، گرفتار شد و پاسخ‌هايي داد كه بيشتر به هتاكي و فحاشي شبيه بود.
وي با بيان اينكه از اين سخنان ناراحت نيستم، ادامه داد: حداقل 5 مورد از سخنان اين فرد قابليت پيگرد قانوني داشت و تمام نقل قول‌‌هايي كه انجام داده بود نيز كذب محض بود.خيلي‌ها از من خواستند تا به سخنان او پاسخ بدهم ولي من در تمام صحبت‌هايم حتي از يك نفر هم اسم نبرده بودم و پس از اين هم نخواهم برد.
بازيگر نقش مختار توضيح داد: فكر مي‌كنم كه دعوا و اختلاف بين بازيگران نيست و برخي از رسانه‌ها به اين موضوع دامن مي‌زنند، چون برخي در اين هفته و هفته‌هاي قبل تلاش كردند تا اصل صحبت‌هايم را مخدوش كنند و آنها را طوري نشان دهند كه گويي اختلافي بين همكاران وجود دارد. در اين ميان حتي متاسفانه يكي از روزنامه‌هاي حرفه‌اي پا را فراتر گذاشت و نظرسنجي راجع به مقايسه صحت سخنان من در مقابل يك منتقد برگزار كرد كه اين كاملا اشتباه است. تنها يك مورد بود كه يكي از همكاران نامه‌اي در مطبوعات منتشر كرد كه نمي‌توانم از آن بگذرم. تمام فحاشي‌هاي اين فرد قابل بخشش است، ولي متاسفانه اين فرد در نامه‌ خود اسم «خليل عقاب» را آورده و با تحقير از او نام برده است. در حالي كه خليل عقاب كار بزرگي در كشور كرد و ما بايد ارزش كارهايي كه ديگران انجام دادند را به ياد داشته باشيم. من همين جا از خليل عقاب عذرخواهي مي‌كنم او در تاريخ سرگرمي‌‌سازي فرهنگ اين كشور نقش مهمي داشته‌ است.
به گزارش فارس، عرب‌نيا در بخش ديگري از سخنان خود به توهين نسبت به خانواده‌اش اشاره و تصريح كرد: اگر احدي از اين پس به خانواده من توهين كند هيچ ملاحظه‌اي نخواهم كرد، جايي در اين نامه‌ها به خانواده‌ من بي‌حرمتي شد كه پيگرد قانوني‌اش را حق خود مي‌دانم و بدانيد كه اگر پيگيري قانوني انجام نشد، به خاطر اين است كه آبروي جامعه سينمايي از بين نرود. از اين به بعد هر كدام از مطبوعات و يا همكارانم به خانواده و يا خصوصيات من با احترام و يا بي‌احترام سخني بگويد در محكمه‌هاي قضايي با آن دوستان مقابله مي‌كنم.
بازيگر فيلم سينمايي ضيافت ادامه داد: جامعه بازيگري جامعه بسيار آبرومندي است و مردم دقت بيشتري كنند تا بدانند كه در اين ميان چه كسي با تزوير و چه كسي با صداقت رفتار مي‌كند. متاسفانه برخي مطبوعات در اين ميان بازاري را مي‌سازند كه اصل در آن فقط و فقط تيراژ است و توجه نمي‌كنند كه چه چيزهايي فدا مي‌شود.
اين بازيگر سينما و تلويزيون در ادامه سخنانش در برنامه هفت گفت: به نشر منكر عادت كرده‌ايم و زماني كه عادت كرديم تهيه كنندگان پول يك بازيگر و يا عوامل فيلم را ندهند، يعني به نشر منكر عادت كرده‌ايم. وقتي به عنوان يك مسئول به تهيه كننده‌اي كه پرونده باز حقوقي دارد اجازه كار مي‌دهيم، چشم به روي منكر بسته‌ايم.
وي ادامه داد: وقتي مي‌بينيم كه برخي مطبوعات دروغي را منتشر مي‌كند و باز هم با آن مطبوعات مصاحبه مي‌كنيم، پس عادت كرديم كه چشم به روي منكرات ببنديم. هدف هنر نشر اصول اخلاقي در جامعه است و بازيگر به هيچ وجه نبايد به هر وسيله‌اي مشهور شود. البته در اين ميان يك جريان پر زور وجود دارد كه برخي افراد از آن منتفع و بهره‌مند ‌شده و به آن دامن مي‌زنند، البته يادمان نرود كه در همين جريان مديران، بازيگران و تهيه‌كنندگان بزرگي هستند كه خيمه سينماي ايران را به دوش مي‌كشند.
به گزارش فارس؛ عرب‌نيا همچنين به بحث بالا بردن كيفيت كارهاي سينمايي پرداخت و ضمن اينكه آن را وظيفه همه عوامل سينما دانست، اظهار داشت : در دهه‌هاي 60 و 70 در تمام ژانر‌ها فيلم ساخته مي شد و شايد در سال 5 الي 10 كار سخيف توليد مي‌شد، اما متاسفانه اين تعداد در حال افزايش است. در حال حاضر در ايران حداقل 25 كارگردان خوب و معتبر در مقاطع سني گوناگون داريم. هاليوود با تمام عظمتش نمي‌تواند سالي 25 فيلم خوب و مطرح بسازد اما ما توان بالقوه‌اي داريم كه سالي 25 فيلم خوب و با معيارهاي مدنظر خودمان بسازيم. اگر بتوانيم 25 فيلم با كيفيت بالا در كشور بسازيم، مسلما بازيگر و ساير عوامل بهتر مي‌توانند مطرح شوند.
بازيگر فيلم سينمايي سلطان اظهار داشت: بازيگران ما بايد بتوانند در مقابل آثار ضعيف نه بگويند، ما در حال حاضر متاسفانه در سال 25 فيلم خوب نداريم و شايد اين تعداد با ارفاق به 5 فيلم برسد.آيا چون امكانات ساخت اين فيلم‌ها را نداريم، بازيگران بايد در همه آثار سخيف بازي كنند؟ ما گروهي از تهيه‌كنندگان، پخش كنندگان، سينماداران و نهادهاي دولتي و خصوصي داريم كه با چنبره قدرتي كه دارند اجازه نه گفتن به عوامل را نمي‌دهند. در حقيقت يكي از مشكلات نهادهاي سينمايي ما عملكرد انحصاري آنهاست.
وي عنوان داشت: تا زماني كه نهادهاي سينمايي دولتي و غير دولتي انحصاري عمل كنند ما امكاني براي سينماي ماندگار نخواهيم داشت. در چنين شرايطي ما چطور از بازيگران انتظار ماندگاري داريم؟ زماني كه اتحاديه تهيه كنندگان قوانيني وضع كرده كه هيچ كدام از عوامل حرفه‌اي سينما بدون كارت حرفه‌اي حق ورود به اين عرصه را ندارند، جز بازيگران. اين موارد منجر به خانه نشيني بازيگران دانش آموخته ما مي‌شود.
به گزارش فارس، عرب‌نيا درباره اينكه اين سخنان منجر مي‌شود تا جواناني كه علاقه دارند تا وارد عرصه بازيگري شوند، مايوس خواهند شد نيز توضيح داد:‌ خداوند پشتيبان كساني است كه در جهت خدمت به مردم كار مي‌كند. اتفاقا بايد اين افراد خود را بالا بكشند. جوانان مي‌توانند مانع ورود جريان‌هاي اشتباه شوند كه تنها شرط آن بالابردن كيفيت است.
وي ادامه داد: بازيگر نبايد به هر قيمتي و در هر فيلمي كه پيشنهاد شد، بازي كند. جرياني كه به آن اشاره شد، براي رسيدن به منافع خود ابتذال را در سينما حاكم كرده و گاهي عوامل فيلم‌ها را مجبور به همكاري با خود مي‌كند. ما هنرمند هستيم و حداقل اسم هنرمند را يدك مي‌كشيم، نمي‌توانيم به سرنوشت مردم بي‌تفاوت باشيم. بازيگري ماندگار مي‌شود كه به سرنوشت مردم اهميت دهد و مسئولان، رسانه‌ها و خود مردم بايد به سرنوشتشان توجه كنند.
عرب‌نيا عنوان داشت: مطبوعاتچي‌ها، بازيگران، مسئولان و ... يادشان باشد كه ما در هر صورت مي‌توانيم مانند گلادياتور‌ها مردم را از اين كه به هم فحش مي‌دهيم خوشحال كنيم و يا اين كه از ميدان بيرون بياييم و خريدار متاع اين بازار نباشيم. البته خروج از اين بازار تنها در حالتي است كه ما بتوانيم كيفيت كارها را بالا ببريم. همچنين معاونت سينمايي خانه سينما و ديگر نهادها بايد اختلافات غير ريشه‌اي را كنار بگذارند و بايد با كنار گذاشتن اختلافات و با مشاركت همگاني راه‌حل‌هايي را به مجلس قانون‌گذار ارائه دهيم تا از اين طريق، نهادهاي صنفي اجازه نفس كشيدن را به ابتذال ندهند.
وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اين كه وقتي رهبر معظم انقلاب مي‌گويند كه از اوضاع فرهنگي به طور مطلق رضايت ندارند، اين نشان مي‌دهد كه اين عرصه نيازمند انقلاب است، گفت: بايد يك شوراي عالي فرهنگي با كمك مجلس قانون‌گذار به قوانين سينما ورود كرده و جلوي خيلي از مسائل را بگيرد.
وي اظهار داشت: وزارت ارشاد و خانه سينما در سال‌هاي گذشته نتوانستند به طور كامل در مقابل جرياني كه به ابتذال در سينما دامن زده، بايستد. در سيستم امنيتي نهادهاي امنيتي طوري طراحي شدند كه هم‌پوشاني ايجاد كنند و كسي نتواند از دست اين سيستم فرار كند. اين درست است اما نه براي سيستم فرهنگي. من معني نهادهاي موازي و قوانين غير شفاف در سيستم فرهنگي‌مان را نمي‌فهمم.
عرب‌نيا تصريح كرد: هر جا كه مراجعه مي‌كني، هر كس كار را به دوش ديگري مي‌اندازد. چه كسي بايد اين وضعيت را متوقف كند؟ وقتي عالي‌ترين مقام كشور مي‌گويد فضاي حاكم بر اين عرصه بايد عوض شود، ما هم بايد ببينيم كه كجاها مشكل داريم و آن مشكلات را برطرف و فضا را عوض كنيم. طي سلسله مراتب كشوري معلوم مي‌شود كه كجا به اين دستور عمل نمي‌شود.اگر ما بخواهيم همچنان با اين شكل جلو برويم نمي‌توانيم مشكلات را حل كنيم. مديران سطح بالاي خوب زيادي داريم ولي مشكل ما در مديران مياني است. متاسفانه وقتي كار به مديران مياني و جزء مي‌رسد مشكلات زيادي پديد مي‌آيد.
به گزارش فارس، عرب‌نيا در ادامه گفت:‌ عرصه فرهنگ عرصه‌اي است كه در 20 سال آينده تصميمات آن نمود پيدا مي‌كند و همه كساني كه از من بزرگ‌تر هستند، مي‌دانند كه عرصه فرهنگ و اقتصاد به نگاهي نياز دارد كه 20 سال آينده را رصد كند. آيا ما براي 20 سال آينده قوانين خوبي داريم؟ آيا ما براي 20 سال آينده برنامه‌اي داريم كه بخواهيم با آن پيشرفت كنيم؟ بايد سياست‌هايي گذاشته شود كه قائل به فرد نبوده و با تغيير افراد از بين نرود تا بتواند ما را در 20 سال آينده به جاي خوبي برساند. همچنين چرا ما در سينما به اين نكته نمي‌رسيم كه وضعيت فعلي، وضعيت خطرناكي است و فرهنگ از آن جمله حوزه‌هايي است كه اثرات تصميماتي كه ما در آن مي‌گيريم در 20 سال آينده مشخص خواهد شد؟ من باز هم تاكيد مي‌كنم كه روي سخنم با هيچ فرد خاصي نيست. ما نياز داريم كه مشكلات‌مان با حضور كارشناسان به صورت جدي مورد بررسي قرار بگيرد و رسانه ملي، مطبوعات و نهادهاي فرهنگي بايد براي همه‌گير شدن فرهنگ نقد پذيري كار جدي انجام دهند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها