کد خبر: ۱۳۹۶۴
زمان انتشار: ۱۴:۱۳     ۲۱ خرداد ۱۳۹۰
خبرنامه دانشجویان ایران: پس از گذشت چندین ماه از آغاز انقلاب در کشور بحرین، مردم این کشور هنوز به ادامه روند خود تا ایجاد نظامی بر اساس خواسته های به حق خود ادامه می دهند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، مسئولین بحرین و آل خلیفه تا کنون نه تنها به قول های خود مبنی بر تغییر شرایط حاکم بر این کشور عمل نکرده اند بلکه با استفاده از نیروهای آل سعود به سرکوب و کشتار مردم دست می زنند.

تظاهرکنندگان ضددولتي بحرين بار ديگر با آمدن به خيابان‌هاي اين کشور کوچک حاشيه جنوبي خليج فارس، بر پايان حاکميت خاندان الخليفه تاکيد کردند.

تظاهرات گسترده در شهرها و روستاهاي اطراف منامه، نماز جمعه شکل گرفت.

به گفته شاهدان عيني، نيروهاي بحريني تحت حمايت سعودي‌ها به تظاهرکنندگان ضددولتي در روستاي کرباباد حمله و 10 تن را دستگير کردند.

هنوز هيچ گزارش اوليه‌اي درباره درگيري‌ها و بازداشت‌هاي شهرها و روستاهاي ديگر منتشر نشده است.

معترضان بحريني در پي لغو وضعيت فوق‌العاده توسط رژيم اين کشور در (11 خرداد) موج تازه‌اي از تظاهرات را آغاز کرده‌اند. فعالان بحريني گفته‌اند که اعتراضات‌شان تا زمان محقق شدن مطالبات ملي ادامه خواهد يافت.

اما با وجود لغو قانون وضعيت فوق‌العاده، برپايي تظاهرات همچنان در اين کشور ممنوع بوده و نيروهاي اين رژيم به سوي شرکت‎کنندگان در تظاهرات اعتراض‌آميز آتش گشوده و آن‎ها را مورد ضرب و شتم قرار مي‌دهند.

در همين حال حزب الوفاق، حزب مخالف حکومت بحرين مي‌گويد که دولت اين کشور قصد دارد، حدود 400 تن از مردم را به خاطر شرکت در تظاهرات مسالمت‌آميز محاکمه کند.

الوفاق اعلام کرد که پيش‌تر بيش از 50 نفر به اتهام حضور در اعتراض‌هاي ضد رژيم با احکامي از جمله حبس کوتاه مدت تا اعدام محکوم شده‌اند.

هزاران نفر از مردم بحرين از اواسط ماه فوريه اعتراض‌هاي خود عليه رژيم آل خليفه را آغاز کرده‌اند. معترضان خواستار ايجاد اصلاحات، پايان تبعيض نژادي در شغل‌هاي دولتي و فعاليت آزاد احزاب سياسي بودند اما اين خواسته‌ها با سرکوب اعتراض‌هاي مردمي، به برکناري رژيم آل خليفه از قدرت تغيير يافت.

از زمان آغاز اعتراض‌هاي مردمي در بحرين که با سرکوب نيروهاي رژيم آل خليفه و با پشتيباني عربستان سعودي همراه بوده است، تاکنون ده‌ها نفر کشته و شماري بازداشت و مورد شکنجه قرار گرفته‌اند.

گروه‌هاي حقوق بشر و خانواده‌هاي معترضان بازداشت شده در سرکوب‌ها مي‌گويند بيشتر بازداشت‌شدگان از نظر فيزيکي و روحي آسيب ديده‌اند و اين در حالي است که از مکان نگهداري بسياري ديگر از بازداشت شدگان اطلاعي در دست نيست.

سازمان عفو بين‌الملل و ديده‌بان حقوق بشر رژيم منامه را به خاطر سرکوب وحشيانه غيرنظاميان مورد انتقاد شديد قرار داده‌اند.

بحرين که از متحدان قديمي واشنگتن به شمار مي‌آيد، اکنون ميزبان ناوگان پنجم امريکاست.

گفتني است، کميسيون حقوق بشر اسلامي در نشستي فوق العاده در شوراي حقوق بشر سازمان ملل در ژنو به بررسي بحران بحرين پرداخت.

در اين نشست از ناوي پيلاي کميسر ارشد حقوق بشر سازمان ملل خواسته شد تا تيمي حقيقت ياب براي بررسي درباره سوء استفاده از مخالفان به بحرين اعزام شود.

اين گروه حقوق بشر همچنين اقدام عربستان سعودي در اعزام نيروي نظامي به بحرين را محکوم کرد.

در این بین با وجود چنین شرایطی در بین مردم بحرین از سوی آل خلیفه ، يک روحاني برجسته بحريني مي‌گويد، سياست‌هاي رژيم آل خليفه کشور بحرين را در آستانه نابودي قرار داده است.


شيخ عيسي قاسم، جمعه (20 خرداد) گفت که نشانه‌اي از اصلاحات در بحرين ديده نمي‌شود و سياست رژيم در حمله به تظاهرات مردمي و تجمعات مذهبي، اين کشور را در آستانه نابودي قرار داده است.

وي افزود، سياست‌هاي رژيم آل خليفه امکان هرگونه مصالحه را از بين مي‌برد.

شيخ عيسي همچنين اظهار داشت: "اين کشور در حال نزديک شدن به ورطه وحشتناک نابودي است مگر اين‌که اصلاحات فوري براي جلب رضايت مردم انجام شود."

وي تاکيد کرد تا زماني که مردم در دادگاه‌هاي نظامي محاکمه مي‌شوند و سرکوب معترضان ادامه دارد، همه درها به سوي گفت‎وگو با رژيم بسته است.

حمد بن عيسي بن سلمان آل خليفه پادشاه بحرين خواستار مذاکره با مخالفان شده و مدعي شده است که مذاکرات انواع اصلاحات دموکراتيک در کشور را در برخواهد گرفت.

اين در حالي است که شيخ عيسي در مراسم نماز جماعت روز جمعه در جمع تظاهرکنندگان گفت، وضعيت فعلي با شعارهاي دولت مطابقت ندارد.

از زمان آغاز اعتراض‌هاي ضددولتي بحرين در اواسط ماه فوريه، نظاميان رژيم که از حمايت نيروهاي عربستان سعودي برخوردارند، شمار زيادي از معترضان از جمله فعالان مخالف، خبرنگاران، معلمان، دانشجويان، پزشکان و پرستاران را بازداشت و شماري از مساجد و مراکز مذهبي را تخريب کرده‌اند.

سازمان‌هاي حامي حقوق بشر و خانواده بازداشت‌شدگان از شکنجه جسمي و رواني اين افراد خبر داده و مي‌گويند، محل نگهداري بسياري از بازداشت‌شدگان همچنان نامشخص باقي مانده است.

با وجود سرکوب‌هاي گسترده، مردم بحرين جمعه بار ديگر به خيابان‌ها آمده و خواستار پايان حکومت آل خليفه شده‌اند.

رئيس کميته قانوني کنگره کل حمايت از مردم بحرين نیز در این بین گفت : سرکوب مردم بحرين از سوي نظام هاي آل سعود و آل خليفه، وحشيانه و همانند دوران پیش از قرون وسطي است.

" فؤاد ابراهيم " رئيس کميته قانوني کنگره کل حمايت از مردم بحرين، جمعه شب درمصاحبه با شبکه خبري العالم گفت : مطالبه حقوق مشروع نه تنها در بحرين بلکه در تمام دنيا يک حق طبيعي است که بايد به آن توجه شود.

وی با تاکید براینکه رژيم آل خليفه به علت اقدامات سرکوبگرانه، مشروعيت واعتبار خود را از دست داده است،رفتار رژيم بحرين را غيرطبيعي دانست .

فؤاد ابراهيم با اشاره به اختلاف مواضع در خاندان حاکم بحرين گفت : برخي از اعضاي خاندان حکومتي مثل پادشاه، پسر و وليعهد مايل به گفتگو هستند، اما نخست وزير که از شاهزاده نايف وزير کشور عربستان خط مي گيرد ، شيوه سرکوب را در پیش گرفته است .

اين مخالف بحريني اظهار داشت : شايد در سطح سياسي و رسانه اي تحرکاتي در جهت حرکت به سمت گفتگو وجود داشته باشد، اما آنچه درکشور مشاهده مي کنيم ، اقدامات سرکوبگرانه و خشونت آميز است. سخنان شيخ عيسي قاسم در خطبه هاي نماز جمعه در واقع بيانگر واقعيت هايي است که دربحرين روي مي دهد.

وي تصريح کرد: خاندان آل خليفه اکنون تصميم دارند همه ابزارهايي را که براي سرکوب مردم دراختيار دارند، به کار گيرند. بنابراین با وجود اقدامات سرکوبگرانه پیشنهاد گفتگوها با مخالفان بي ارزش است.

رئيس کميته قانوني کنگره کل حمايت از مردم بحرين گفت : پادشاه بحرين براساس قانون اساسي از اختيارات مطلق برخوردار است و وی مسئول قانوني حوادث و اقدامات سرکوبگرانه و جنايات عليه مردم بحرين است.

فؤاد ابراهيم همچنين نخست وزير بحرين را شريک جرم جنايت هاي انجام شده دانست و افزود : تفاوت قائل شدن ميان شاه و نخست وزير مشکلي را از قربانيان حل نمي کند.کساني که خانواده يا نزديکان خود را در رويدادهاي خشونت بار بحرين از دست داده اند، منتظر شناسايي و معرفي عوامل قتل فرزندان و نزديکان خود هستند.

وي با تاکيد براينکه خاندان حاکم در بحرين بايد موضع آشکار درقبال وضعيت فعلي داشته باشد، خاطرنشان کر :اگر خاندان آل خليفه مي خواهد زمينه مناسبي براي گفتگو فراهم کند ، راه درستي را انتخاب نکرده است. حتي اگر نخست وزير بحرين به تنهايي درخصوص اقدامات سرکوبگرانه عليه مردم تصميم گيري مي کند ، پادشاه بحرين يا پسرش و یا وليعهد، می بايد موضعي مشخص درقبال اين اقدامات تجاوزکارانه اتخاذ نمايند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها