کد خبر: ۱۳۹۳۲
زمان انتشار: ۱۹:۳۳     ۲۰ خرداد ۱۳۹۰
به گزارش مرکز خبر حوزه، حضرت آیت الله سبحانی، شامگاه امروز در دیدار اعضای ستاد برگزاری اعتکاف استان قم با اشاره به برکات این سنت حسنه در آیین اسلام، گفت: در زمان اعتکاف چون انسان در مسجد توقف می‌کند و از زندگی روز مره جدا شده به راز و نیاز مشغول می‌شود به او معتکف گویند.

معظم‌له خاطرنشان کردند: یکی از فوائد اعتکاف این است که انسان از کارهای مادی جدا می شود و به کارهای معنوی روی می‌آورد.

رییس موسسه تحقیقاتی امام صادق‌(ع) اضافه کردند: اشتغال به کارهای مادی خوب است، اما دل بستن به آنها سبب می شود امور معنوی کم شود.

* اعتکاف؛ راهی برای جبران خسارات معنوی

ایشان یادآورد شدند: برای جبران خسارت معنوی، انسان باید هر ماه سه روز و یا هرچند ماه اعتکاف کند که حداقل آن سه روز و حد اکثر 10 روز است، اما در بعضی روایات بیشتر از این ایام ذکر شده است.

حضرت آیت الله سبحانی گفتند: اعتکاف باعث می‌شود زنگاری که قلب را گرفته با دعا، نماز و قرائت قرآن برطرف شود.

این مرجع تقلید با بین این که حتی انبیاء هم نیاز به اعتکاف دارند، اظهار داشت: پیامبر اسلام به قدری به اعتکاف علاقه داشتند که در سالی که اعتکاف همزمان با جنگ بدر شد، در رمضان سال آینده 20 روز را معتکف شدند؛ این حاکی از آن است که اعتکاف مسئله مهمی در ساختن روح وروان انسان است.

* احیای اعتکاف؛ دستاورد انقلاب اسلامی

معظم‌‌له با اشاره به استقبال جوانان از این سنت نبوی، یادآور شدند: یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی، احیای اعتکاف است؛ زیرا قبل از انقلاب این امر به صورت جزئی انجام شد، اما بعد از پیروزی انقلاب در سراسر کشور برگزار می‌شود.

ایشان با بیان این که جهان امروز به سرعت به سوی مادیات می‌رود که بسیار خطرناک است، اظهار داشتند: علت تمام جنگ‌ها و خصومت‌ها فراموشی معنویت است.

* راهکار کاهش جرائم

معظم‌له با بیان این که اگر معنویت در جامعه بالا باشد، بسیاری از جرائم کم خواهد شد، گفتند: بشر امروزی از فقدان معنویت رنج می‌برد.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که صلاح بشریت است که به سوی معنویت برود، افزودند: بشر امروز به ظاهر لبخند می‌زند، اما در باطن می‌ترسند می‌ترسد؛ یعنی در واقع همان جاهلیت دوران قبل از اسلام را دارد.

* اعتکاف در مسجد جامع

معظم له در بخش دیگری از سخنان خود به برخی احکام اعتکاف اشاره کرده و اظهار داشتند: آنچه در روایات داریم، اعتکاف باید در مسجد جامع باشد و معنای مسجد جامع این نیست که در آن نماز جمعه برگزار شود، بلکه در مقابل مسجد محله است.

ایشان افزودند: مسجدی که اختصاص به فرقه خاصی نداشته باشد و نوع مردم در آن مشترک باشند و نماز بخوانند می‌شود در آن معتکف شد.

* بانوان بدون اجازه شوهر معتکف نشوند

حضرت آیت الله سبحانی اظهار داشتند: مسئولان برگزاری اعتکاف باید مسائل را برای بانوان بیان کنند تا بدون اجازه شوهر معتکف نشوند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۸ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۰
۰
۰
در شهرستان ما سبزوار بخاطر استقبال بیشتر بانوان اعتکاف خواهران در مسجد جامع و اعتکاف برادران در مسجد محله برگزار میشود.
به همین دلیل استقبال آقایان بسیار کمتر شده است .
http://etekaf0571.blogfa.com/
لطفا صدای اعتراض ما را به مسئولین امر برسانید
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها