در شرایطی که قائم مقام سازمان محیط زیست از احتمال توقف شمارهگذاری خودروهای فاقد استاندارد آلایندگی یورو 4 از ابتدای تیرماه خبر داده است، رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان این اقدام را برخلاف منافع مصرفکنندگان میداند.
سیدمحمد جعفری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: ارتقاء خودروهای داخلی به استاندارد آلایندگی یورو 4 به دلیل کمک به کاهش آلودگی هوا از جمله راههای تامین حقوق مصرفکنندگان و تمام شهروندان است.
وی با بیان اینکه با این حال ارتقاء به استاندارد یورو 4 باید پس از فراهم شدن بسترهای لازم و در زمان مناسب صورت گیرد، خاطرنشان کرد: به گفته کارشناسان این کار الزاماتی دارد که مهمترین آن توزیع سوخت با استاندارد آلایندگی یورو 4 در سراسر کشور است که البته این کار تاکنون صورت نگرفته است.
رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان ادامه داد: ارتقاء به یورو 4 از یک سو موجب افزایش قیمت میانگین 700 هزار تومانی خودروها شده و از سوی دیگر به دلیل عدم توزیع سوخت متناسب با آن، آسیب دیدگی موتور و کاتالیست خودرو را به دنبال خواهد داشت که همین موضوع هزینههای مضاعفی را به مصرفکنندگان تحمیل خواهد کرد.
وی با بیان اینکه توقف احتمالی شمارهگذاری خودروهای یورو 2 از ابتدای ماه آینده موجب کاهش بیشتر عرضه خودرو از سوی خودروسازان و بروز شوک قیمتی جدیدی در بازار آزاد خواهد شد، تصریح کرد: در آن صورت مصرفکنندگان از ناحیه افزایش بی مورد قیمت خودروها متضرر خواهند شد آن هم در شرایطی که هنوز سوخت یورو 4 در کشور توزیع نشده و ارتقاء خودروها به یورو 4 اهداف مدنظر برای کاهش آلودگی هوا را محقق نخواهد کرد.
جعفری خاطرنشان کرد: طبق آنچه که اعلام شده توزیع سوخت یورو 4، از شهریور ماه امسال در برخی از استانها آغاز خواهد شد بنابراین ارتقاء به استاندارد آلایندگی یورو 4 باید پس از توزیع سوخت و فراهم شدن بسترهای لازم و بهگونهای صورت گیرد که برای تامین حق استفاده مردم از هوای پاک، دیگر حقوق آنها پایمال نشود.