کد خبر: ۱۳۷۷۵۱
زمان انتشار: ۱۱:۰۹     ۱۲ خرداد ۱۳۹۲
مشاور اقتصادی دولت ریگان معتقد است: مهم ترین دلیل اعمال تحریم های غرب بر علیه جمهوری اسلامی فشارهای سیاسی صهیونیستها به امریکا است. انصافا دلیلی برای اعمال فشار وجود ندارد چرا که ایران همیشه از بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی استقبال کرده و می کند.
به گزارش 598 به نقل از تراز، دکتر پاول کریگ رابرتز اقتصاددان مطرح آمریکایی است که از بنیان‌گذاران اقتصاد ریگانی است. وی که معاون سابق خزانه داری ایالات متحده آمریکا در دوره ریگان بوده معروف به پدر اقتصاد ریگانی است.

او درباره تحریمهای خارجی علیه ایران می گوید این فشارها کاملا غیرقانونی است. دکتر رابرتز دانشیار مجله وال استریت ژورنال، بیزینس وییک و اسکریپس هوارد نیوز سرویس است. وی همچنین مسئول صندلی سیمون ویلیام در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی دانشگاه جورج تاون آمریکا بوده است.

رابرتز با نوشتن مقالات و یادداشت­های مختلف بارها مخالفت خود را با سیاست­های دولت بوش و اوباما نشان داده است. همچنین وی از مخالفان جدی جنگ علیه ترور، جنگ عراق، جنگ آمریکا علیه ایران و جنگ اسراییل علیه غزه است.

این اقتصاددانان مطرح امریکایی در گفت وگوی اختصاصی با تراز معتقد است آمریکایی ها بر این عقیده­ اند که برنامه هسته ­ای ایران پوششی برای برنامه نظامی و توسعه سلاح های هسته ای است. اما بدون هیچ مدرکی مبنی بر صحت ادعای کذب خود فشارها را افزایش می­دهد. ادعای اسرائیل و واشنگتن اعتباری ندارد. 

بنیان­گذاران اقتصاد ریگانی با بیان اینکه تحریم های غرب به زودی شکست می خورد درباره برنامه صلح آمیز می گوید: ایران همواره از بازرسی­های آژانس بین المللی انرژی اتمی استقبال کرده و کمال همکاری را با آن داشته است.گفتگوی اختصاصی پایگاه خبری-تحلیلی تراز را با این اقتصاددانان معروف امریکایی بخوانید.

به نظر شما آیا تحریم های کنونی غرب علیه ایران قانونی است؟

تحریم ­های غرب علیه ایران کاملا غیرقانونی است و غرب به سرکردگی آمریکا حق چنین کاری را ندارد. واشنگتن تحت فشار شدید جناح راست دولت اسراییل و متفقین نئومحافظه­ کاران اسراییلی اقدام به تحریم می­زنند به طوری که دیگر کشورهای جهان را نیز با تهدید نه مبتنی بر دلیل و شواهد وادار به تبعیت از خود می­کنند. چرا که واشنگتن اصرار دارد، بدون هیچ­گونه شواهد و در تضاد با گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران را تحت فشار قرار دهد. آمریکایی ها بر این عقیده­اند که برنامه هسته­ای ایران پوششی برای برنامه نظامی و توسعه سلاح های هسته ای است. اما بدون هیچ مدرکی مبنی بر صحت ادعای کذب خود فشارها را افزایش می­دهد. ادعای اسرائیل و واشنگتن اعتباری ندارد چرا که ایران از امضا­کنندگان پیمان منع گسترش سلاح­های هسته­ای و مجاز به برنامه انرژی هسته­ ای صلح آمیز است.

عملکرد ایران در مقابل آژانس را چگونه ارزیابی می­ کنید؟

ایران همواره از بازرسی­ های آژانس بین المللی انرژی اتمی استقبال کرده و کمال همکاری را با آن داشته است. علی رغم این ادعای مدیر فعلی آژانس بین المللی انرژی اتمی که دست نشانده واشنگتن است، بازرس­های آژانس نتوانستند اثبات کنند که ایران از برنامه خود منحرف شده و به اورانیوم غنی شده برای ساخت سلاح اتمی دست یافته است. در واقع، با توجه به تمامی گزارش­های آزانس، ایران در حال حاضر قادر به غنی سازی اورانیوم در درجه بالای لازم برای تولید سلاح هسته ای _ حدود ۹۵٪ نیست.

علاوه بر این، دولت ایران پیشنهاد کرد که غنی­ سازی در سطح ۵ درصد مورد نیاز برای انرژی هسته­ای را متوقف و اورانیوم ۲۰ درصد مورد نیاز برای ایزوتوپ­های پزشکی خود را از فرانسه وارد کند. این مسئله می­تواند اتهامات اسرائیل و واشنگتن را حل کند، ولی واشنگتن انگیزه­ای بر تعامل ندارد و به دنبال بهانه برای حمله نظامی به ایران است.

به نظر شما تحریم­ها موفقیت آمیز بوده است؟

موفقیت تحریم­های واشنگتن بستگی به این مسئله دارد که آیا کشورهای دیگر از جمله چین، روسیه، برزیل، هند و آفریقای جنوبی، که هم مستقل هستند و هم با تحریم­های واشنگتن مخالفند، چقدر پایبند به عدم اعمال تحریم هستند. اگر این کشورها همچنان مستقل عمل و از تحریم­ها چشم ­پوشی کنند است، واشنگتن نمی­تواند به اهداف خود برسد و تحریم­ها با شکست مواجه خواهد شد همچنان که تا به امروز همین­طور بوده است.

با این حال، اگر این کشورها در محاسبات خود به این نتیجه برسند که تعامل با آمریکا منافعی بیشتر در برخواهد داشت تا با ایران؛ نتیجه این هماهنگی منجر به وقوع جنگ خواهد شد که در این صورت ایران نیز با حمله به پایگاه های آمریکا در منطقه عکس العمل نشان خواهد داد.

دلیلی که من مخالف با تحریم­های واشنگتن هستم همین است که چشم­ انداز تحریم­های واشنگتن به سمت جنگ است. مسلما اگر دولت واشنگتن دیپلماسی و گفتگو را جایگزین تحریم کند، دیگر کشورها نیز از آن تبعیت خواهند کرد.

به نظر شما آمریکا به دنبال جنگ با ایران است؟

من فکر نمی­کنم که آمریکایی­ ها خواهان جنگ با ایران باشند، اما شرایط به­ گونه­ ای است که واشنگتن به این گزینه هم می­ اندیشد. تسلط آمریکا و اسرائیل در سراسر جهان گسترده است. در بین تمامی گزینه­ ها راحت­ترین حالت برای ایران پایان­دادن به برنامه انرژی هسته­ای و سرمایه­ گذاری در پالایشگاه ­ها است به طوری که می­ تواند نفت خود در تولید نیازهای همچون بنزین و انرژی الکتریکی استفاده کند. البته با توجه به شرایط ایران این مسئله بعید است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها