کد خبر: ۱۳۶۷۳۸
زمان انتشار: ۱۲:۴۸     ۰۷ خرداد ۱۳۹۲
گزارش کریستین ساینس مانیتور از:
کریستین ساینس مانیتور با اشاره تلویحی به رویکرد خصمانه آمریکا علیه ایران و تاکید کنگره بر وضع تحریم های بیشتر نوشت بعید به نظر می رسد فردی از میان ۸ نامزد انتخابات ایران بتواند از حجم فشارهای غرب بر تهران بکاهد و تحریم ها را لغو کند.

به گزارش 598 به نقل از خبرگزاری تسنیم،کریستین ساینس مانیتور طی گزارشی با موضوع تحریم و رئیس جمهور آینده ایران نوشت: هفته گذشته کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا بیانیه ای را صادر کرد که در آن بر تشدید تحریم های اقتصادی علیه ایران و افزایش تمرکز بر محدود ساختن صادرات نفت این کشور تاکید شده است.


مشتریان آسیایی نفت ایران، امسال وابستگی خود به نفت این کشور را کاهش داده اند. در ماه ژوئن رای دهندگان ایرانی به پای صندوق های رای می روند تا رئیس جمهور آینده کشورشان را انتخاب کنند. اقتصاد ایران موضوع محوری تبلیغات 8 کاندیدای ریاست جمهوری است و این در حالی است که نرخ تورم و بیکاری در کشور دو رقمی شده است. بعید به نظر می رسد که فردی از میان این 8 نفر بتواند از حجم فشارهای غرب بر تهران بکاهد و بتواند تحریم ها را لغو کند.


این گزارش افزود: واردات نفت هند از ایران در ماه آوریل بیش از30 درصد نسبت به ماه پیش از آن کاهش یافت. با افزایش فشار تحریم ها بر ایران، دولت هند ترجیح می دهد به جای این کشور، بیشتر از ونزوئلا، عراق و عمان نفت بخرد. البته ناگفته نماند که رشد اقتصادی هند در سال جاری کاهش یافته است. واردات نفت چین نیز از ایران در ماه آوریل نسبت به سال گذشته بیش از4 درصد کاهش نشان می دهد. 


در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد، ارزش پول ملی ایران در طول 2 سال، 80 درصد کاهش یافت و صادرات نفت در طی سال گذشته 50 درصد کم شد. هفته گذشته، کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا بیانیه ای صادر کرد که در آن بر تشدید تحریم های اقتصادی با تمرکز بیشتر بر محدود ساختن صادرات نفت تاکید شده است. چین و هند امیدوارند بتوانند برای یک دوره دیگر از تحریمهای امریکا علیه ایران معاف شوند. 

در صورت تصویب طرح تحریمی جدید، تصمیم مجلس نمایندگان آمریکا مشتریان نفت ایران را مجبور خواهد کرد تا روزانه یک میلیون بشکه دیگر از خرید نفت خود از ایران بکاهند تا بتوانند از تحریم ها معاف شوند. اد رویس، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان گفت، قطع درآمد نفتی ایران به معنای بروز مشکلات بیشتر برای دولت این کشور است.

صندوق بین المللی پول اعلام کرده است  اقتصاد ایران امسال کوچکتر خواهد شد. حداقل نیمی از کاندیداهای ریاست جمهوری ایران، هفته گذشته را با صحبت کردن در مورد اصلاحات اقتصادی سپری کردند. علی اکبر ولایتی، مشاور عالی رهبر ایران در امور بین الملل و وزیر سابق امور خارجه گفت، تورم بالا غیرقابل پذیرش است. محمد باقر قالیباف، شهردار تهران نیز گفت که اقتصاد ایران را از وابستگی به نفت خارج خواهد کرد.

صادرات نفت، 80 درصد کل صادرات ایران را تشکیل می دهد و نیمی از درآمدهای دولت از محل فروش نفت به دست می آید. ایران در سال 2012، همچنان یکی از صادر کنندگان عمده نفت بود، اما آمار صادرات نفت این کشور به دلیل تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا کاهش یافته است. در صورت تصویب تحریم جدید در مجلس نمایندگان آمریکا، صادرات این کشور باید در سال های آینده بیش از این نیز کاهش یابد.

این گزارش در پایان نوشت: به نظر نمی رسد که انتخابات تغییر مهمی در سیاست خارجی ایران ایجاد کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها