کد خبر: ۱۳۶۲۹۸
زمان انتشار: ۱۸:۳۲     ۰۵ خرداد ۱۳۹۲
"علی باقری" بخشي از ناگفته‌هاي مذاکرات هسته‌ای تیم ایران با گروه 1+5 را تشریح کرد.
به گزارش 598 به نقل از خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران،  "علی باقری" در نشستی که بعد از ظهر امروز با عنوان "بررسی برنامه هسته‌ای؛ مقاومت یا سازش" در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، اظهار داشت: اگر مقایسه‌ای بین دو مقطع از انقلاب صورت گیرد ابهاماتی که در ذهن مردم است برطرف می‌شود و به نتیجه مطلوب می‌رسیم.

رئیس ستاد انتخاباتی و تبلیغاتی سعید جلیلی بیان داشت: این 34 سال بعد از پیروزی انقلاب یک تجربه گران‌سنگ داشت که باید به آن توجه کرد و بعضی دیدگاه‌هایی که در گذشته مطرح می‌شد و شکست خورد نباید امروز دوباره به آن ایده‌ها بپردازیم.

وی تصریح کرد: بعد از پایان جنگ تحمیلی یک جریان فکری در کشور قدرت را در دست گرفت که پیشانی تفکرش این بود خسارت‌هایی که در جنگ تحمیلی دیدیم به خاطر تمسک به ارزش‌ها بوده و بين عده‌ای هم در این بحث علیه تفکر دینی و ارزشی طرفدارانی پیدا کرد.

باقری گفت: در آن مقطع خسارت‌ها و هزینه‌هایی را متحمل شدیم که معلول همین تفکر بود.

وی اظهار داشت: در آغاز جنگ ما یک ارتش کلاسیک داشتیم، اما مدتی بعد از آن موفقیت‌های ما زمانی امکان پیدا کرد که جریانی به اسم بسیج وارد این عرصه شد.علاوه بر موفقیت در جنگ، امروز هم توانمندی‌هایی که در صحنه جنگ افزاری داریم از همین بسیج است.

رئیس ستاد تبلیغات جلیلی بیان داشت: بعد از دور اصلاحات و سازندگی در اوایل دوره نهم رهبری و توصیف دولت فرمود: جریان کشور به ریل اصلی انقلاب برگردانده است.

باقری افزود: اما در 2 سال اخیر حاشیه‌هایی که توسط دولت ایجاد شد و عده‌ای سعی کردند بار دیگر به گذشته‌ای که بعد از جنگ داشتیم بپردازند و خلاف گفته رهبری که باید نقاط قوت دولت‌های قبلی بگیریم و ضعف آن را رها کنیم رفتار کردند.

وی در مورد اسرائیل اظهار داشت: عده‌ای مطرح کردند که طرح موضوع هولوکاست در مورد این رژیم کار درستی نبود، اما اگر بخواهیم با نگاه صرف سیاسی به این موضوع بنگریم متوجه می‌شویم که اسرائیل دشمن ماست و در عرصه‌های مختلف هم این موضوع را تجربه کرده‌ایم.

باقری تصریح کرد: عده‌ای از دیپلمات‌های خارجی به ما می‌گفتند چرا شما صحبت‌هایی را مطرح می‌کنید که در عرصه بین‌الملل تنش به وجود می‌آورد، ولی ما در جواب می‌گفتیم این تنها یک سؤال است با این مضمون که "آیا عده‌ای از شهروندان اروپایی عده‌ای دیگر را در کوره‌های آدم‌سوزی انداخته‌اند".

وی افزود: اگر شما می‌پذیرید پس به مردم فلسطین چه کار دارید و یکی از دستاوردهای این سؤال این است که ما غربی‌ها را در عرصه حقوق بشر در زمین خودشان به چالش کشیدیم، برعکس آنکه همیشه آن‌ها این کار را با ما می‌کردند.

باقری در ارتباط با موضوع هسته‌ای گفت: در این حوزه چه در زمینه علم و فناوری و چه سیاسی (گفتگوهای حقوق هسته‌ای) در عرصه تعاملی که با آژانس داشتیم برای ما تثبیت حقوق و یک فرصت ایجاد کرد.

وی اظهار داشت: برخلاف گذشته که بر اساس تعامل با آژانس همه چیز را متوقف کرده بودیم، اما در این مقطع پیشرفت کردیم و پیامدهای مهمی را در بر داشت که یکی از آن پیامدها پیشرفت هسته‌ای در حوزه راکتور هسته‌ای تهران بود که توسط آن نیاز بیماران را در عرصه پیشگیری و درمان تأمین کرد.

وی بیان کرد: در زمانی که ما با طرف مقابل صحبت می‌کنیم اگر چیزی برای ارائه داشته باشیم (پیشرفت‌هایی که می‌کنیم) تأثیر بیشتری دارد تا زمانی که ما دستاوردی نداشته باشیم.

باقری در ارتباط با نشست بهمن 89 اظهار داشت: گروه 1+5 در آن نشست طرحی برای تبادل سوخت ارائه كرد که به نفع ما نبود، زیرا برای ما خطی با این مضمون مشخص شد برای اینکه سوخت را از روس‌ها بگیریم باید نیاز حقوقی و تکنیکی را تأمین کنیم، یعنی اینکه این سوختی را که در دست داریم ابتدا باید رضایت معنوی آن را از آرژانتین تأمین کنیم و بعد با روس‌ها تبادل کنیم.

وی بیان داشت: در جواب آن پیشنهاد جلیلی گفت که "این موضوع دو وجه دارد، یکی اینکه شما سوخت و رادیودارو را بدهید و پولش را بدهید پس اینجا هیچ طلبی از همدیگر نداریم و دیگر اینکه در عرصه سیاسی شما می‌خواهید 1200 کیلو مواد هسته‌ای را از ایران خارج کنیم تا باعث رفع نگرانی شما نشود پس دستاورد ما در این تعامل چه می‌شود؟ شما باید با رفع تحریم‌ها رفع نگرانی ما را نیز انجام دهید".

باقری افزود: آن‌ها تقریبا در آن مقطع اطمینان داشتند که ما نمی‌توانیم در موضوع هسته‌ای، سوختی بسازیم بنابراین جلیلی بیان کرد که "اگر می‌خواهید این روند پیش برود باید بستر آن را فراهم کنیم، یعنی ان‌پی‌تی عضویت ما را در این سازمان به رسمیت بشناسد."

رئیس ستاد انتخاباتی جلیلی گفت: اما آن‌ها جوابی ندادند و جلسه با تلخی و عدم توافق پایان یافت و در اینجا آخرین جمله دکتر جلیلی که بر اساس تمسک به ارزش‌ها در جواب به اشتون گفت "هرگاه اراده ای صورت گرفت و حقوق ایران را پذیرفتید و موجب لغو تحریم‌ها شدید درها و تلفن‌ها باز است".

باقری افزود: با توجه به صحبت اشتون اینکه ایده‌ها روی میز است و درها و تلفن باز است در 24 بهمن 89 نامه ای دیگر نوشت که ما آماده‌ایم مذاکرات را دوباره شروع کنیم، زیرا آن‌ها دیدند که ما مسیر خودمان را پیش می‌بریم و دست از تلاش برای پیشرفت نکشیده‌ایم بنابراین تا استانبول2 ، 2 نامه دیگر با همین مضمون تکرار شد.

باقری در خصوص حضور نماینده آمریکا در سال 87 که همزمان با رئیس جمهوری بوش و نمایندگی جلیلی بود، گفت: شرمن برای بار اول به عنوان نماینده رئیس جمهور آمریکا در این نشست حضور داشت و به این نکته اشاره کرد که پیام ما به جلیلی به عنوان نماینده رهبری این است که ما از حق ایران در چارچوب ان‌پی‌تی حمایت می‌کنیم و ما اینجا نیستیم تا ایران را مستثنی کنیم.

وی تصریح کرد: این تنها حاصل پایداری و هوشمندی ما در گفتگوها و پیشرفت فنی در عرصه انرژی هسته‌ای است، زیرا در ابتدای شکل‌گیری 1+5 آمریکا در این نشست شرکت نمی‌کرد و می‌گفت تا ایران تعلیق را نپذیرد شرکت نمی‌کنیم.

وی در نقد سیاست‌های گذشته اظهار داشت: آن‌ها در آن مقطع آرزویشان این بود که با آمریکا مذاکره کنند، اما آمریکا قبول نمی‌کرد، ولی امروز ما نشان دادیم با تمسک به ارزش‌ها این دستاوردها و پیشرفت‌های هسته‌ای به دست آمده است.

وی در پاسخ به پرسشی با این مضمون که چرا این جریان فکری مؤمن که موجب پیشرفت علم شده، در اقتصاد کارایی نداشت، گفت: در بحث اقتصادی یکی از دلایل ناکارآمدی ما همان تمسک نکردن به ارزش‌ها است و با نسخه‌پردازی از غرب و اکتفا نکردن به نیروی داخلی اقتصاد ما دچار این مشکلات شده و ما باید به دنبال اقتصاد مقاومتی برویم.

وی افزود: شهيد شهریاری غیر از اینکه یک متخصص بود یک فرد بسیجی و مؤمن به ارزش‌ها نیز بود که برای دستاوردهای خود هیچ‌گاه توقع مالی نداشت و اگر ما در بحث اقتصادی همین نگاه مبتنی بر انقلاب را داشته باشیم همان‌طور که در نفت و صنایع دفاعی داشتیم نیازهای کشورمان برطرف می‌شود.

رئیس ستاد انتخاباتی جلیلی در ارتباط با اینکه سیاست هسته‌ای دولت نهم و دهم تهاجمی بوده، اظهار داشت: ما به موضوع هسته ای به عنوان یک عرصه تقابل جدی که میان ما و دشمن است توجه می‌کنیم و باید کاری کنیم که منافع ملی ما در این راستا تأمین شود.

وی افزود: در زمانی که مسائل هسته‌ای مطرح نبود باز هم آن‌ها تحریم را ادامه می‌دادند و ادامه می‌دادند.

باقری تصریح کرد: در موافقتنامه سعدآباد دو موضوع از سوی گروه 1+5 مطرح شد که از سوی دولت آن زمان پذیرفته شد که تعلیق همه فعالیت‌های هسته ای در چارچوب آژانس باید صورت گیرد، در آن زمان  و در نشست بروکسل و پاریس تمام نظرات آن‌ها را پذیرفتیم، اما هیچ چیزی که به نفع حقوق ملی ما باشد را به دست نیاوردیم.

وی تصریح کرد: آن‌ها می‌گفتند که ایران باید تمام نگرانی‌ها را از سطح بین‌المللی حذف کند، فرض اینکه این اتفاق بیفتد اروپایی‌ها هم زحمت می‌کشیدند و می‌گفتند ما این انتظار را تایید می‌کنیم.

باقری اظهار داشت: در دوره اصلاحات آن‌ها گفتند که ایران باید تعهد دهد که به چرخه تولیدات هسته‌ای نمی‌پردازد و از آن طرف برای استخدام کارشناسان و افرادی که در داخل این دستگاه‌ها هستند کار پیدا می‌کنیم و این یک توهین بزرگ به ملت ایران بود.

باقری در پاسخ به این سؤال که برنامه جلیلی برای برون‌رفت از گرانی و فشار اقتصادی چیست، گفت: نشست امروز در مورد مسئله هسته‌ای و من مطالبی در این رابطه با خود نیاورده‌ام و مسیر تبلیغات جلیلی کاندیدای ریاست جمهوری توسط همکاران و خود وی برنامه‌های اقتصادی گفته خواهد شد.

رئیس ستاد انتخاباتی و تبلیغاتی جلیلی در ارتباط اینکه آیا تحریم‌ها تأثیرگذار بوده و با تداوم تحریم‌های بین المللی مسئله هسته ای چه می‌شود، اظهار داشت: تحریم‌ها یک سری هزینه‌ها تحمیل می‌کند، مثل دوران جنگ که در آن زمان نگاهی به وجود آمد که می‌گفتند باید کوتاه بیاییم؛ اما امام(ره) فرمودند تا عراق از ایران خارج نشود نمی‌توان به آن پرداخت، پس تا حقوق ملت ایران در موضوع هسته ای تامین نشود باید مقاومت کرد و نباید کلیات حقوق را واگذار کنیم.

باقری هدف آمریکا از تحریم‌ها را به دو دلیل دانست و گفت: یکی تغییر در سیاست‌های رهبری در زمینه هسته ای و دوم اینکه ایجاد نارضایتی مردم نسبت به نظام بود که امروز آنها می‌گویند ما موفق نبودیم.

وی در توضیح مسئله توافقات سعدآباد افزود: در کتابی که خود آن‌ها نوشتند در صفحه 178 گفته شد که مقامات به صورت حضوری با رهبری ملاقات کردند و ایشان تعلیق را در حد "گازدهی" نطنز قبول کردند، اما بعدا دولت در آن موقع تصمیم گرفت تمام فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را تعلیق کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به گفته شرمن در میان نامزدهای ریاست جمهوری کسانی هستند که بهتر می‌شود با آن‌ها مذاکره کرد یعنی اینکه آیا آن‌ها می‌خواهند حق ما را بهتر بدهند یا بگیرند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها