به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری دانشجو؛ در ششمین جلسه انجمن نظام شناسی قرآنی در مدیریت و تربیت اسلامی، مراسم جشن ولادت با سعادت حضرت امام علی علیه السلام با حضور اساتید و دانش پژوهان و عموم خواهران و برادران علاقمند مکتب علوی(ع) و سخنرانی استاد زاهدی و مدیحه سرایی مداحان اهل البیت (ع)، در روز پنجشنبه 2 خردادماه از ساعت 16 تا19 در محل مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت صابره (س) برگزار شد.
در این مراسم مرتضی زاهدی به سخنرانی با موضوع«نظام جامعه شناسی قرآنی» پرداخت. وی سخنرانی خود را با عبارتی از دعای ندبه با مضمون«این وجه الله الذی الیه یتوجه الوالیاء» آغاز نموده و عنوان کرد که این فراز دعای ندبه بر اساس آیه شریفه 28 سوره کهف میباشد: «وَاصْبِرْ نَفْسَکَ مَعَ الَّذِینَ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِیِّ یُرِیدُونَ وَجْهَهُ وَلَا تَعْدُ عَیْنَاکَ عَنْهُمْ تُرِیدُ زِینَةَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَنْ ذِکْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَکَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا».
این آیه و این فراز دعای ندبه نشان می دهد همواره باید چشم در چشم ولی خدا بدوزیم و گوش به فرمان او باشیم. یعنی با چشم دل و با قلب مزکّی میتوان چشم در چشم یار دوخت و با قلب سلیم میتوان متوجه ولی خدا شد.
شاخص و فلسفه سیاسی نظام مدیریت جامعه اسلامی، ولایت است. فلسفه ولایت طبق آیه 257 سوره بقره (آیت الکرسی) میباشد: «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آَمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِینَ کَفَرُوا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ».
اگر ایمان و یقین به ولایت الهی باشد، تمام ظلمات از جامعه اسلامی رخت خواهد بست. مأموریت و فلسفه ولایت در جامعه اسلامی این است که از ظلمات به نور میآورد: از ظلمات ذلت در برابر غرب، از ظلمات فساد، از ظلمات فتنه، از ظلمات استعمار و استبداد، از ظلمات ظلم و تجاوز، از ظلمات تفرقه و جنگ داخلی، از ظلمات گناه و از ظلمات بیحجابی، از ظلمات جهل و نادانی، از ظلمات ضعف در تمدن سازی در نظام اسلامی و... .
شاخص و مبنای نظام جامعه شناسی اسلامی ولایت است. هر کسی ولایت داشته باشد، باید از این ظلمتها رها شده باشد. «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آَمَنُوا»؛ اول باید به نظامشناسی اسلامی ایمان بیاوری. باید به نظام اسلامی «آَمَنُوا» شوی.
«یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّور»؛ ولایت موجب میشود ما از ظلمات به سوی نور برویم. فلسفه سیاسی جامعه اسلامی بر اساس نظام ولایی است. یعنی ولایت هم دین است، هم ایمان و هم سیاست است. هم جوهره حکومت و مدیریت است و هم جوهره اعتقادات است. هم جوهره ایدئولوژی است و هم جوهره دکترین روابط است.
«وَالَّذِینَ کَفَرُوا أَوْلِیَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ» کفر یعنی پوشاندن و پنهان کردن و سرپوش گذاشتن و انکار کردن. یعنی آنهایی که روی مکتب قرآن و اهلالبیت(ع) سرپوش میگذارند. نشانه «کَفَرُوا» بت پرستان هند و ... نیستند، بلکه نشانه «کَفَرُوا» انکارکنندگان مکتب امیرالمؤمنین(ع) هستند.
طاغوت سرنوشت این افراد را به دست میگیرد. این افراد، ولایت طاغوت را پذیرفتهاند. انکار ولایت خدا و انکار مکتب قرآن و انکار ولایت امیرالمؤمنین(ع) موجب میشود ولایت طاغوت پذیرفته شود.