استاد
شهید مطهری درباب مقام حضرت زینب کبری (س) این طور می نویسد:"در حماسه
حسینی آن كسی كه بیش از همه درس تحمل و بردباری را آموخت و بیش از همه این
پرتو حسینی بر روح مقدس او تابید خواهر بزرگوارش زینب(س)بود".محققاً از
آغاز خلقت تاكنون،هیچ زنی از زنهای انبیاء و اولیاء با این حلم و بردباری
پدید نیامده است که زینب(س)آموزگار صبر و استقامت در طول تاریخ بوده است.
به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بهترین جلوه
گاه برای شناخت شخصیت وجودی حضرت زینب (س)،حادثه جانگداز عاشورا و اسارت
خاندان پیامبر (ص)است.برخورد باستمگران زمان که تاریخ جزئیات آن را نیز ثبت
کرده،بزرگی دختر امیرمؤمنان را گواهی می دهد.
دلایل عظمت حضرت زینب (س) در کلام مقام معظم رهبری
(ارزش کار به این است که محضا برای خدا باشد)آن کارى هم که زینب کبرى (س)
کرد،یک کارِ از همین جنس بود؛ یعنى کارى محضاً براى خداى متعال، در دل
خطرها و محنتها و زحمتها؛ یک ابراز وجود معنوى و الهى دین در چهرهى مصمم
زینب کبرى (س). خوب است بدانیم و بفهمیم حروف تاریخ گذشتهى بسیار ارجمندى
را که تا امروز منشأ برکات فکرى و معرفتى شده است و انشاءاللَّه تا آخر
دنیا هم خواهد بود.
زینب(س)،هم در حرکت به سمت کربلا، همراه امام حسین؛ هم در حادثهى روز
عاشورا، آن سختىها و آن محنتها؛هم در حادثهى بعد از شهادت
حسینبنعلى(ع)،بىسرپناهى این مجموعهى به جا ماندهى کودک و زن، به عنوان
یک ولىّ الهى آنچنان درخشید که نظیر او را نمیشود پیدا کرد؛در طول تاریخ
نمیشود نظیرى براى این پیدا کرد. بعد هم در حوادث پىدرپى، در دوران اسارت
زینب،در کوفه، در شام، تا این روزها که روز پایان آن حوادث است و شروع یک
سرآغاز دیگرى است براى حرکت اسلامى و پیشرفت تفکر اسلامى و پیش بردن
جامعهى اسلامى. براى خاطر همین مجاهدت بزرگ،زینب کبرى (س) در نزد خداوند
متعال یک مقامى یافته است که براى ما قابل توصیف نیست.
مقایسه حضرت زینب با آسیه در کلام رهبری
مقایسه اى کوتاه بین زینب کبرى(س) و همسر فرعون،عظمت مقام عقیله بنی هاشم
را نشان میدهد.صبر و استقامت این بانوی بزرگوار در طول تاریخ همتایی نداشته
است.تفاوت مقام بین این دو بانوی عظیم الشان در کلام رهبر معظم انقلاب را
از
اينجا دانلود كنيد.
بررسي منابع و اقوال تاريخي پيرامون وفات حضرت زينب
علت اصلی وفات ام المصائب حضرت زینب(س) کاملا مشخص نیست و در این باره
گمانه های مختلفی وجود دارد.حضرت زينب (س) بنابر مشهورترين نظر تاريخي ۱۸
ماه بعد از شهادت امام حسين (ع)،زندگي كرده و در ۱۵ رجب سال ۶۲ هجري قمري
وفات كردند. منابع تاريخي 2 احتمال براي وفات حضرت زينب(س)بعد از واقعه
عاشورا مطرح كرده اند در احتمال اول تاريخ وفات حضرت زينب (س) 15 رجب سال
65 هجري بوده و در احتمال دوم 15 رجب سال 62 هجري كه 18 ماه پس از واقعه
جانسوز عاشورا است. در منابع تاريخي آمده كه احتمال دوم در بين علما
مشهورتر است.
خفه شدن در آب، مسموميت توسط عوامل يزيد و وفات به دليل بيماري 3 احتمال
تاريخي پيرامون نحوه رحلت حضرت زينب (س) است.که احتمال اول،یعنی خفه شدن آن
حضرت در آب احتمالا ساختگی است.ولی احتمال شهادت حضرت،توسط عوامل يزيد
احتمالي دور از ذهن نيست اما دليل قطعي تاريخي براي اين روايت ديده نشده
است.احتمال سوم،یعنی بیمار شدن حضرت مهم ترین و قابل قبول ترین سند تاریخی
برای وفات ایشان است.در اين احتمال حضرت زينب (س) بر اثر بيماري و يا مصائب
و سختي هايي كه از واقعه عاشورا به آن دچار شدند در سن 56 سالگي در شام
وفات و يا به شهادت رسيدند.
محل دفن حضرت زینب (س)
راجع به محل دفن حضرت زينب (س)سه نظر وجود دارد:
1- مدينه منوره ، كنار قبور خاندان اهل بيت عصمت و طهارت يعنى بقيع ؛
2- قاهر مصر؛
3- مقام معروف و مشهور در قريه (راويه) واقع در منطقه غوطه دمشق .
قول اول : ظاهرا هيچ مدركى به جز حدس و تخمين ندارد، و مبتنى بر اين نظريه
احتمالى است كه چون حضرت زينب (س) پس از حادثه كربلا به مدينه مراجعت كرده
است.چنانچه رويداد تازه اى پيش نيامده باشد،به طور طبيعى در مدينه از دنيا
رحلت كرده و نيز به طور طبيعى در بقيع آرامگاه خاندان پيغمبر (ص ) دفن شده
است.
در مورد قول دوم نيز، كه مصر باشد،مدرك درستى در دست نيست.بر این اساس حضرت
زینب(س) به علت افشاگری علیه دستگاه بنی امیه، مجبور شد که مدینه را ترک
کند، از این رو مصر را انتخاب کرد و در آن جا ساکن شد و همان جا از دنیا
رفت، «سیده زینب» در شهر قاهره هم اکنون زیارتگاه مجلل و با شکوهی است.
اما
اين قبر متعلق به زينب بنت يحيي بن حسن الانور ابن زيدابن حسن ابن علي بن
ابيطالب است كه به دليل تشابه اسمي با حضرت زينب (س) عقيله بني هاشم اشتباه
گرفته شده است.
با تضعيف اقوال فوق ، اعتبار قول سوم ثابت مى شود كه قبر حضرت زينب (س) را
در شام،واقع در هفت كيلومترى جنوب شرقى دمشق،مى داند. در آن جا بارگاه و
مرقد بسيار باشكوهى به نام حضرت زينب (س) دختر اميرالمؤ منين (ع) وجود دارد
كه همواره مزار دوستان اهل بيت و شيعيان و حتى غير شيعيان بوده است . آنچه
از تاريخ به دست مى آيد، قدمت بسيار بناى اين مزار است كه حتى در قرن دوم
نيز موجود بوده است،زيرا بانوى بزرگوار؛سيده نفيسه،همسر اسحاق مؤتمن فرزند
امام جعفر صادق (ع) به زيارت اين مرقد مطهر آمده است.
200 داستان از فضایل مصائب و کرامات حضرت زینب(س)
گزیده ای از کتاب خواندنی"200 داستان از فضایل مصائب و کرامات حضرت
زینب(س)” :...ماجراى كربلا پايان پذيرفته ، ولى غمهاى زينب فراموش شدنى
نيست.هر لحظه او كربلا و عاشورا و اسارت و درد رنج است.هر لحظه ، مدينه
يادآور حديث كساء اهل بيت و دوران هجرت زينب و حسين،از سخت ترين دوران عمر
اوست.
در مدينه قحطى سختى رخ داده است.عبدالله بن جعفر كه بحر جود و كرم است و
عادت بر بذل و عطا دارد،به دليل اينكه دستش از سرمايه دنيا تهيه گشته
راهى شام مى گردد و به كار زراعت مشغول مى شود؛ولى زينب،هر روز او گريه و
داغ دل است.مدتى مى گذرد كه زينب گرفتار تب وصل خانواده اش مى گردد و هر
لحظه مريضى او شدت پيدا مى كند،تا اينكه نيمه ظهر به همسر خويش عبدالله مى
گويد: (بستر مرا در حياط به زير آفتاب قرار بده)
عبدالله مى فرمايد:(او را در حياط جاى دادم كه متوجه شدم چيزى را روى سينه
خويش نهاده و مدام زير لب حرفى مى زند.به او نزديك شدم ديدم پيراهنى را كه
يادگار از كربلاست؛يعنى پيراهن حسين را،كه خونين و پاره پاره است،بر روى
سينه نهاده و مدام مى گويد: (حسين ، حسين ، حسين !...)
لحظاتى بعد او وارد بر حريم اهل بيت النبوة گشت و كارنامه عمرش به به خير و سعادت ختم گرديد...
کتاب"200 داستان از فضایل مصائب و کرامات حضرت زینب(س)" را از
اینجا دانلود کنید.
ثواب كسي كه بر حضرت زينب سلاماللهعليها گريه كند،چیست؟
"فلما احضرتها اخذها رسول الله و ضمّها الی صدره الشریف و وضع خده المنیف
علی خدّها فبکی بُکاءً عالیا و سال الدّمع علی محاسنه الشریف جاریا فقالت
فاطمه: لماذا بکائک؟ لا ابکی الله عینیک یا ابتاه!، فقال صلی الله علیه و
آله : یا بنیّة فاطمةُ فاعلمی ان هذه البنت بعدک و بعدی تُبتلی بالبلایا
تردّ علیها مصائب شتی و رزایا، فبکت فاطمه علیهاالسلام عند ذلک ثم قالت: یا
اب فما ثواب من بکی علیها و علی مصائبها؟، فقال: یا بضعتی و قرّه عینی! ان
من بکی علیها و علی مصائبها یکون ثواب بکائه کثواب من بَکی اخویها...
وقتی زینب را حاضر کردند رسول خدا(ٌص) او را گرفت و به سینه ی شریفش
چسبانید و صورت مبارک خود را به صورتش نهاد و بلند گریست چنان که اشک از
محاسن شریف او روان شد.
فاطمه(س) پرسید:ای پدر گرامی گریه ات برای چیست؟ خدا نگریاند دو چشم شما را!
پیامبر اکرم فرمود:ای دختر من،ای فاطمه! بدان که بعد از تو و بعد از من این
دختر،گرفتار بلاها خواهد شد و مصیبت های گوناگون بر وی وارد خواهد شد.
در این لحظه فاطمه علیهاالسلام به شدت گریست و پرسید:ای پدر! ثواب کسی که بر او و مصیبت هایش گریه کند،چیست؟
فرمود: ای پاره تن من و روشنی چشمم!هر کس بر او و مصیبت هایش گریه کند،ثواب
گریه اش مانند ثواب کسی است که بر دو برادر او [حسن و حسین] گریه کند،...
."(طراز المذهب، ص 2، نقل از خصائص الزینبیه، ص 53.)
تو نوری و خورشید هم خاکستر توست
تو نوری و خورشید هم خاکستر توست
پرواز صد جبریل در بال و پر توست
این آیه های مریم در حال تنزیل
یا آبشار رشته های معجر توست
تا ردّ پای سجده هایت را گرفتم
دیدم تو نوریّ و خدا در باور توست
فریادهای زخمی دیروز گودال
امروز روی شانه های حنجر توست
می خواستی زیبا ببینی کربلا را
یعنی حسین بن علی هم بی سر توست
با محمل عریان تو را سنخیّتی نیست
تو زینبی، پرده نشینی بهتر توست
مردم نمی بینند حتی سایه ات را
هجده سر نیزه نشین دور و بر توست
مجموعه ی دردی، گلستانِ کبودی
رنگین کمانی ، مدّعایم پیکر توست
فردا که پا در عرصه ی حق می گذاری
معلوم می گردد قیامت محشر توست
"شاعر:علی اکبر لطیفیان"