کد خبر: ۱۳۵۸۴۰
زمان انتشار: ۱۴:۳۶     ۰۳ خرداد ۱۳۹۲
در حالی که سنای آمریکا در ادامه اقدامات ضد ایرانی خود با صدور بیانیه ای از اوباما خواسته است به صورت کامل تحریم های فعلی علیه ایران را اجرا کند یک کمیته مجلس نمایندگان این کشور نیز طرح تحریمی جدیدی را علیه ایران به تصویب رسانده است.
به گزارش 598 به نقل از تسنیم، سنای آمریکا روز چهارشنبه بدون رای مخالف و با 99 رای موافق بیانیه ای را تصویب کرد که از اوباما می خواهد به صورت کامل تحریم های فعلی علیه ایران را اجرا کند و «حمایت دیپلماتیک، نظامی و اقتصادی لازم برای دفاع رژیم اسرائیل از سرزمین، مردم و موجودیت خود را فراهم نماید.»

این بیانیه افزود است: «بر اساس قوانین آمریکا و مسئولیتی که قانون اساسی این کشور برای صدور مجوز استفاده از زور بر عهده کنگره گذاشته» اگر اسرائیل «مجبور به دفاع از خود و استفاده از گزینه نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران شود» آمریکا باید از این اقدام حمایت کند.
در این بیانیه همچنین بار دیگر تاکید شده که دولت اوباما باید هر کاری که لازم می داند، برای «جلوگیری» از دستیابی ایران به سلاح هسته ای انجام دهد.

کنگره آمریکا طی سال های گذشته بدون توجه به همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی و اذعان نهادهای اطلاعاتی آمریکا به عدم تلاش ایران برای ساخت بمب هسته ای تحریم های متعددی را علیه ایران وضع کرده است. ایران هشدار داده است در برابر وضع تحریم های جدید واکنش متناسب و مقتضی نشان خواهد داد. 

خروج ایران از ان پی تی یکی از گزینه های این کشور در برای تشدید تحریم های غرب است.
به گزارش رویترز، کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز به اتفاق آرا به بسته تحریمی جدیدی رای داده است که در صورت تصویب نهایی، کشورهای خارجی و شرکت هایی که در کاهش خرید نفت از ایران در طی 180روز کوتاهی کنند، در فهرست تحریم ها قرار می گیرند.
این تحریم ها همچنین فهرست شرکت های تحت تحریم طرف همکاری مالی با ایران را به شرکت های فعال در بخش خودروسازی و معدن ایران نیز گسترش داده است.
بر اساس بخش دیگری از این طرح همچنین اختیار اوباما برای معاف نمودن کشورها و شرکت های خارجی از تحریم ها به دلایل منافع ملی و یا امنیت ملی آمریکا حذف شده است.
اختیار معاف نمودن از تحریم ها که همواره در بسته های تحریمی گنجانده می شود، به این دلیل است که تحریم برخی کشورها می تواند منافع ملی آمریکا را به خطر بیندازد. این بند به ویژه در مورد چین مطرح است.
همچنین اختیار معافیت از تحریم ها این امکان را فراهم می کرد که در صورت توافق ایران و گروه 1+5، بخشی از تحریم ها در مقابل اقدامات اعتمادساز ایران برداشته شود.
هر دوی این اقدامات در حالی انجام می شود که جمهوری خواهان سنا قصد ارائه طرح تحریمی دیگری را دارند که انجام هرگونه مبادلات تجاری با ایران توسط شرکت های خارجی را ممنوع می کند و رئیس جمهور آمریکا را از اعطای هرگونه معافیت منع می کند. بر اساس پیش نویس این طرح، که تا کنون حمایت دموکرات ها را جلب نکرده، تحریم ها تنها به موجب تصویب کنگره می تواند برداشته یا کاهش داده شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها