کد خبر: ۱۳۵۶۹۸
زمان انتشار: ۰۷:۰۱     ۰۲ خرداد ۱۳۹۲
تحليلگران جهاني در ارزيابي تحولات سوريه معتقدند ارتش اين کشور به پيروزي‌هاي مهمي دست يافته و موضع گروه‌هاي مسلح مخالف به شدت تضعيف شده است.
روزنامه فرانسوي لوموند دراين‌ باره نوشت: دمشق در برابر معارضاني که به شدت ضعيف شده‌اند، در موضع قدرت قرار گرفته است. بشار اسد با مصاحبه اخيرش نشان داد که در موضع قويتر سياسي نسبت به گذشته قرار گرفته و در عرصه جنگ نيز قدرت نظامي خود را به رخ مي‌کشد.
لوموند افزود: پس از چند هفته که ارتش سوريه در موضع تدافعي قرار گرفته بود، اکنون ميوه بازسازي ارتش با همکاري جمهوري اسلامي ايران را مي‌چيند.
در همين حال يک تحليلگر موسسه تحقيقات خاورميانه در واشنگتن در روزنامه آکشام چاپ ترکيه نوشت: مواضع ترکيه در مورد سوريه نرم‌تر شده است.
گونول‌ تول مي‌نويسد: يکي از مسايل موثر، پيروزي‌هاي استراتژيک ارتش سوريه در مقابل معارضان در برخي مناطق سوريه از جمله دمشق است. در پشت پرده اين موفقيت‌ها، تعليم و آموزش نزديک به 60 هزار شبه نظامي سوري نهفته است چرا که اين شبه نظاميان آموزش جنگ‌هاي چريکي ديده‌اند و بخش عمده آنان علويها هستند.
از سوي ديگر پايگاه صهيونيستي دبکا که داراي صبغه امنيتي است در گزارشي تأکيد کرد: ارتش سوريه پيشروي‌ها و پيروزي‌هاي مهمي به دست‌ آورده و قدرت آن به درستي تحليل نشده است. آمريکا با سياست‌ها و ارزيابي‌هاي اشتباه خود در مورد سوريه، صحنه را براي حمله از سوي اين کشور به اسرائيل آماده کرده است و مقامات سوريه اکنون مي‌گويند بحران جاري اين کشور در مرحله نخست به اسرائيل سرايت خواهد کرد.
در اين ميان پايگاه آمريکايي المانيتور معتقد است دعوت از ايران براي مشارکت در حل بحران سوريه ضرورت دارد و بدون ايران اين موضوع حل نخواهد شد.
المانيتور مي‌نويسد: جان کري و سرگئي لاوروف، وزيران خارجه آمريکا و روسيه در سوئد درباره برگزاري کنفرانس ديگري که به گفته کري هدفش اجراي راه‌حل مطرح شده در قطعنامه ژنو است، مذاکره کردند و لاوروف يک روز بعد در مصاحبه‌اي تلويزيوني گفت «نبايد کشوري مانند ايران به خاطر رجحان ژئوپوليتيک از اين روند حذف شود. ايران بازيگر خارجي بسيار مهمي به شمار مي‌آيد. اما تاکنون هيچ توافقي در اين زمينه حاصل نشده است.»
اين پايگاه اينترنتي آمريکايي در ادامه تحليل خود تصريح کرد: بدون دعوت از ايران، کنفرانس ژنو2 راه به جايي نخواهد برد.
المانيتور با هشدار به اسرائيل درباره اينکه ممکن است اتفاقات پيش‌بيني نشده بقاي اين رژيم را به خطر بيندازد، نوشت: ايران توانايي ايجاد درگيري و بي‌ثباتي در مرزهاي اسرائيل را دارد و مي‌تواند در لبنان، از طريق حزب‌الله، در سوريه از طريق اسد و نيز در غزه وارد عمل شود. «داوود شهاب»، سخنگوي اصلي جنبش جهاد اسلامي فلسطين، پيش‌تر در گفت‌وگو با اين پايگاه خبري گفته بود، همه تسليحات موجود در غزه را ايران تامين مي‌کند، چه تسليحاتي که براي جنبش حماس در نظر گرفته شده و چه تسليحاتي که در اختيار جنبش جهاد اسلامي فلسطين است. حتي شايد حماس تسليحات ايراني بيشتري در مقايسه با ما در اختيار داشته باشد.
پايگاه اينترنتي آمريکايي خاطرنشان مي‌کند: نيروهاي معارض در سوريه که تحت حمايت آمريکا قرار دارند شانس اندکي در مقابل نيروهاي مسلح بشار اسد دارند که از حمايت سپاه پاسداران ايران و ارتش حزب‌الله برخوردار است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها