کد خبر: ۱۳۵۳۱۵
زمان انتشار: ۱۲:۴۳     ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
دولت آمریکا رشد حس اسلام‌گریزی و اسلام‌هراسی در اروپا و خاورمیانه و افزایش اقدامات خشونت‌آمیز علیه اقلیت‌های اسلامی در کشورهای مسلمان را محکوم کرد.

به گزارش 598،  خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه اسکای نیوز عربی، وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود در خصوص آزادی‌های دینی در جهان، رشد و گسترش حس اسلام‌هراسی و اسلام‌گریزی در کشورهای اروپایی و آسیایی و نیز افزایش اقدامات خشونت‌آمیز که عملیات‌های مذهبی و مسلمان در کشورهای اسلامی را هدف قرار داده، به شدت محکوم کرد.

در این گزارش که مربوط به سال 2012 میلادی است، دولت آمریکا سرکوب اقلیت‌های دینی در چین، اریتره، عربستان سعودی، سودان، ازبکستان، پاکستان، کره شمالی، ویتنام و میانمار را محکوم کرده است.

همچنین وزارت امور خارجه آمریکا نسبت به اقدامات دولت‌های مصر، تونس و لیبی در مواجهه با اقلیت‌ها ابراز نگرانی کرده است.

این گزارش در ادامه از اقدامات رژیم صهیونیستی به شدت انتقاد کرده و آورده است: نقض آزادی مذاهب از جمله دستگیری و زندانی کردن و محدودیت‌های بی‌شمار که گروه‌های اقلیت را هدف گرفته است، به وضوح دیده می‌شود که همین امر حقوق یهودیان غیر ارتدوکس، زنان و مسلمانان را نقض می‌کند.

در ادامه نسبت به افزایش احساسات ضد یهودی در اروپا و خاورمیانه هشدار داده شده است.

در این گزارش آمده است که دولت‌ها با توسل به قوانین «ممنوعیت توهین به مذاهب» برای سرکوب زندانیان سیاسی استفاده می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا در این گزارش اعلام کرد: سخنرانی‌ها و اقدامات ضد مسلمانان به شکلی آشکار به ویژه در اروپا و آسیا افزایش پیدا کرده و قید و بندهای دولت‌هایی که اکثرا با احساسات اسلام هراسی همراه است، تاثیر زیادی بر زندگی روزانه شمار زیادی که نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد، گذاشته است.

دولت آمریکا همچنین از محدودیت‌های برخی از کشورها در خصوص لباس‌های دینی و به ویژه ممنوعیت حجاب در مدارس، مشاغل دولتی و اماکن عمومی از جمله در بلژیک و فرانسه به شدت انتقاد کرد.

در گزارش مذکور اعلام شده است که دولت هند به دلیل قید و بندهایی که در خصوص نحوه حجاب در مدارس دولتی این کشور که اکثریت آن را هندوها تشکیل می‌دهند، مشکلاتی را برای اقلیت‌های مذهبی به وجود آورده‌اند.

این وزارتخانه در ادامه سرکوب اقلیت‌های مذهبی مسلمان در کشورهایی که اکثریت آن‌ها را شیعیان یا اهل تسنن تشکیل می‌دهند، محکوم کرد.

در گزارش مذکور به مشابه سال‌های گذشته بخش گسترده‌ای به کشور چین و قید و بندهای دولت این کشور و سرکوب و زندانی کردن مسلمانان در این کشور اختصاص داده شده است.

در این گزارش دولت آمریکا از کره شمالی، میانمار و ویتنام نیز به خاطر نحوه تعامل با اقلیت‌های غیر بودایی از جمله مسلمانان روهینجا انتقاد کرد. همچنین دولت آمریکا روز دوشنبه نماینده‌ای جدید برای نظارت و مبارزه با افزیش اسلام‌هراسی تعیین کرد.

در گزارش مذکور با تاکید بر افزایش احساسات ضد اسلامی در سراسر جهان اعلام شده است، زمانی که سیاستمداران نسبت به این مساله چشم‌پوشی می‌کنند، راه برای ادامه و رشد آن در کشورهای جهان ایجاد می‌شود.

در این گزارش همچنین نسبت به اظهارات ضد اسلامی از سوی مسئولان ضد دولتی و رهبران دینی به ویژه در ونزوئلا و مصر ابراز نگرانی شده و اعلام شده است در ونزوئلا رسانه‌هایی که تحت اختیار دولت هستند اظهارات ضد دینی را منتشر می‌کنند. به ویژه رسانه‌هایی که انریکه کاپریلس، نامزد مخالف کاتولیک ونزوئلا را هدف قرار دادند.

علاوه بر این، گزارش مذکور در خصوص افزایش خشونت، خرابکاری و احساسات ضد یهودی در کشورهای فرانسه، یونان، مجارستان، روسیه و اوکراین ابراز نگرانی کرده است.

طبق این گزارش، افزایش سیاست‌های مسلمان ستیزی در اروپا منجر به اقدامات ضد مسلمانان می‌شود که در زندگی هر شهروندی تاثیر می‌گذارد و این تاثیر می‌تواند در بخش‌های آموزش، استخدام و حتی زندگی شخصی افراد مشهود باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها