کد خبر: ۱۳۵۲۸۰
زمان انتشار: ۱۲:۱۹     ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
همزمان با ادامه تلاش‌ها برای برگزاری نشست ژنو 2 ، وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد، در صورتی که دولت سوریه در نشست آتی ژنو وارد مذاکرات جدی نشود هیچ گزینه‌ای برای تعامل با پرونده سوریه بعید نخواهد بود.

به گزارش 598، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس در سخنانی در مقابل پارلمان این کشور اعلام کرد: اگر دولت سوریه در نشست ژنو 2 با انجام مذاکرات جدی در خصوص صلح مخالفت کند، هیچ گزینه‌ای در تعامل با پرونده سوریه بعید نیست و همه گزینه‌ها در دستور کار خواهد بود.

وی افزود، باید این مساله مشخص شود که اگر نظام سوریه در کنفرانس بین المللی ژنو با جدیت وارد مذاکره نشود با عواقب سختی روبه‌رو خواهد شد.

وزارت خارجه انگلیس پیشتر نیز با استقبال از توافق آمریکا و روسیه برای برگزاری کنفرانس ژنو 2 در خصوص سوریه، حمایت کاملش را از این کنفرانس اعلام کرده بود.

از سوی دیگر، منابع دیپلماتیک در ترکیه اعلام کردند که آنکارا هیچ مخالفتی با مشارکت ایران در کنفرانس بین‌المللی ژنو 2 ندارد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرده است که موفقیت ژنو 2 بدون مشارکت ایران بعید به نظر می‌رسد.

وی پیشتر گفته بود: اگر همه معترف باشند که ایران تاثیری ملموس و چشم‌گیر در حوادث سوریه دارد، پس حضور ایران در این مذاکرات به عنوان یک طرف خارجی تاثیرگذار ضروری است.

وی همچنین تاکید کرد که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، با مساله حضور ایران در ژنو 2 موافق است اما برخی از کشورهای منطقه مخالفت قاطعانه خود با این مساله را اعلام کرده‌اند.

این اظهارات لاوروف پیش از برگزاری نشست گروه به اصطلاح دوستان سوریه که قرار است فردا (چهارشنبه) در اردن برگزار شود، ایراد شد.

ناصر جوده، وزیر امور خارجه اردن نیز در سخنانی اعلام کرد: در نشست کشورهای حامی مخالفان سوریه در اردن درباره آمادگی جهت برگزاری کنفرانس ژنو 2 مذاکره خواهد شد.

این اولین باری است که نشست گروه به اصطلاح دوستان سوریه در غیاب نمایندگان مخالف سوریه برگزار می‌شود.

در این نشست وزیران خارجه اردن، عربستان، امارات، مصر، قطر، آمریکا، فرانسه، ترکیه، آلمان و ایتالیا شرکت می‌کنند.

از سوی دیگر سازمان همکاری اسلامی نیز روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای از همه طرف‌های درگیر در سوریه خواست تا به تلاش‌های بین‌المللی برای دستیابی به راهکاری مسالمت‌آمیز درباره بحران سوریه و متوقف کردن هر چه سریعتر خشونت‌ها و ویرانی‌ها در این کشور پاسخ مثبت دهند.

در این بیانیه که توسط یونایتدپرس آمریکا منتشر شد، متوقف شدن هر چه سریعتر خشونت‌ها، کشتارها و خرابکاری‌ها در شهرها، روستاها و مناطق مسکونی سوریه خواسته شده است.

سازمان همکاری اسلامی که مقر آن در عربستان قرار دارد این بیانیه را پس از توافق اخیر روسیه و آمریکا درباره برگزاری کنفرانس بین‌المللی ژنو 2 صادر کرد.

این سازمان همچنین در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد: اکمل الدین احسان اوغلو، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در دیدارش با وزیر امور خارجه امارات با وی در خصوص آخرین تحولات سوریه و عراق گفتگو کرده است.

بر اساس این بیانیه، دو طرف در خصوص آخرین تحولات منطقه، جهان اسلام، اسلام‌هراسی و راه‌های تقویت همکاری‌های اسلامی گفتگو کردند.

در همین راستا، محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مصر روز دوشنبه با اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه دیدار و با وی در خصوص آخرین تلاش‌ها برای حل بحران سوریه و مقدمات در دست اجرا برای برگزاری کنفرانس ژنو 2 گفتگو کرد.

در بیانیه‌ای که توسط دفتر ریاست جمهوری مصر و پس از این دیدار صادر شد، آمده است: الابراهیمی در این دیدار تاکید کرد که تلاش‌ها از سوی مصر و اقدامات این کشور در چارچوب طرح کمیته چهار جانبه که محمد مرسی در نشست سران کشورهای عربی و اسلامی در مکه اعلام کرده بود، باید هماهنگ شود.

مرسی نیز به نوبه خود تاکید کرد: مصر همچنان بر موضع خود مبنی بر توقف فوری خشونت‌ها در سوریه و رسیدن به راهکاری سیاسی و مسالمت‌آمیز که حافظ وحدت ملی و تمامیت ارضی سوریه و نیز مشارکت همه گروه‌های سوری در تعیین سرنوشت این کشور باشد، پایبند است.

از سوی دیگر، سلمان بن عبدالعزیز، ولیعهد عربستان امروز (سه شنبه) با هدف گفتگو با مقامات ترکیه در خصوص پاره‌ای از مسائل منطقه‌ای و در راس آن بحران سوریه، به ترکیه می‌رود.

قرار است در این سفر سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان، عبدالعزیز خوجه، وزیر اطلاع‌رسانی و محمد الجاسر، وزیر اقتصاد و برنامه ریزی عربستان نیز ولیعهد عربستان را همراهی کنند.

بنا بر این گزارش، سلمان بن عبدالعزیز در سفر دو روزه‌اش به ترکیه با مقامات بلندپایه آنکارا از جمله رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه دیدار و با وی در خصوص مساله سوریه و پرونده هسته‌ای ایران گفتگو می‌کنند.

گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان نیز در مصاحبه با مجله اشبیگل تاکید کرد: دخالت نظامی در سوریه به صلح دائم در این کشور نمی‌انجامد.

وی همچنین بر لزوم ادامه تلاش‌ها برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه تاکید کرده و گفت: تلاش‌هایی که جامعه جهانی برای حل بحران سوریه می‌کند کافی نیست و باید هر چه سریعتر از وقوع جنگ گسترده در منطقه که نتیجه ادامه درگیری‌ها در سوریه و کشیده شدن آن به کشورهای همسایه سوریه است، جلوگیری شود.

وستروله درباره کنفرانس بین‌المللی ژنو 2 نیز تاکید کرد: آمریکا و روسیه اعلام کرده‌اند این کنفرانس به زودی برگزار می‌شود، باید در این کنفرانس برای رسیدن به راهکاری سیاسی و پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه کمک کرد.

این مسئول آلمانی همچنین نسبت به حمایت‌های روسیه و چین از نظام سوریه در شورای امنیت ابراز ناامیدی کرده و گفت: این حمایت‌ها تلاش‌های جامعه جهانی برای رسیدن به راهکاری مسالمت‌آمیز در سوریه طی دو سال گذشته را به چالش کشانده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها