کد خبر: ۱۳۵۲۴۳
زمان انتشار: ۱۱:۴۹     ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
استاد دانشگاه کالیفرنیا در گفت‌وگو با فارس:
استاد دانشگاه کالیفرنیا گفت: امیدوارم مرسی بتواند اسرائیل را وادار کند در رفتار و سیاست‌هایش تجدیدنظر کند.

به گزارش 598، به نقل از خبرگزاری فارس، «رضا اصلان» فارغ التحصیل «هاروارد» است و کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم حوزوی دریافت کرده است. وی همچنین دکترای خود را از دانشگاه کالیفرنیا در سانتاباربارا و در رشته تاریخ مذاهب اخذ کرده و در حال حاضر مشغول دریافت دومین دکترای خود از همان دانشگاه و در رشته جامعه شناسی مذهب است. «اصلان» همچنین ستون نویس روزنامه‌هایی چون کریستین ساینس مانیتور، لس آنجلس تایمز، نیویورک تایمز، اسلیت، بوستون گلوب، واشنگتن پست، گاردین، شیکاگوتریبون و... است.

در ادامه گفت‌وگوی رضا اصلان با خبرگزاری فارس را می‌خوانید:

سوال: ساخت و انتشار فیلم «بی گناهی مسلمانان» چقدر در عمیق تر شدن شکاف موجود بین جهان اسلام و آمریکا، تأثیر گذاشت؟

اصلان: یک جورهایی به نظر می‌آید این فیلم مضحک، توسط کودکان عقب افتاده درست شده باشد. این فیلم باعث شده روزنامه نگاران، فعالان، متفکران و سیاستمداران بخصوص در کشورهایی مثل مصر با سوالاتی از قبیل آزادی بیان و اینکه چگونه دموکراسی در حال ظهور خاورمیانه می‌بایست مرزی بین آزادی و احترام به مذهب را پیدا کند، مواجه شوند.

سوال: آیا می‌توان از جنبش وال استریت به عنوان بهار آمریکایی یاد کرد؟ چرا؟

اصلان: من معتقدم، متاسفانه جنبش وال استریت، شانسی داشت که آمد و رفت و اکنون زمانش را از دست داده است.

سوال: انتخاب مجدد باراک اوباما چه تأثیری در مناسبات جهان اسلام و آمریکا در پی خواهد داشت؟ آمریکای 2013 چگونه خواهد بود؟ آیا انتخاب هیگل و کری، پیش درآمد تغییر سیاست‌های آمریکا در قبال ایران است؟

اصلان: البته کسانی هستند که باور دارند دوره دوم ریاست جمهوری آمریکا فصل بهتری برای روابط بین ایران و آمریکا و مسلمانان جهان خواهد بود، اما واقعیت امر این است که در کل، سیاست خارجی برای کابینه‌ای که بزرگترین مشغله ذهنی اش اقتصاد کشور است حرف اول را نمی‌زند.

دیدگاه هر دو نفر در مورد ایران نسبت به کسانی که قبلا در این پست‌ها بوده‌اند بدون شک متفاوت است، بخصوص هیگل که مخالف تحریم‌ها علیه ایران است و معتقد است ضرر اصلی به مردم ایران وارد می‌شود نه دولت. اما این‌ها سیاستگذاری نمی‌کنند. کارشان این است که سیاست‌های اوباما را به اجرا گذارند. البته بله، از آنجا که اگر اوباما با وی موافق نبود، نامزدشان نمی‌کرد، می‌توان گفت که جای امیدی هست.

سوال: تعامل یا تقابل ایران و آمریکا، کدامیک به سود جهان اسلام خواهد بود؟

اصلان: بدون شک تعامل بین ایران و آمریکا به دنیای اسلام سود خواهد رساند، اما حقیقت این است که تعامل هم برای ایران و هم برای آمریکا سودآور خواهد بود. هر دو کشور منافع مشترکی دارند. هر دو صلح، موفقیت و پایداری خاورمیانه را می‌خواهند. تنها با پیدا کردن راه حلی دو نفره چنین نتیجه‌ای به دست خواهد آمد.

سوال: به قدرت رسیدن محمد مرسی چقدر به موجودیت اسرائیل، لطمه زده است؟

اصلان: اسرائیل دیگر خدمتکاری چون دیکتاتور (حسنی مبارک) که پول از آمریکا می‌گرفت تا هر کاری که خواست برایش بکند، ندارد و حالا با کشوری روبروست که عملکردش نسبت به فلسطین و در خاورمیانه را خشونت بار می‌بیند. امیدوارم که این فشار اسرائیل را وادار کند که برای حفظ امنیت و موجودیتش در خاورمیانه در رفتار و سیاست‌هایش تجدیدنظر کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها