کد خبر: ۱۳۴۸۷۹
زمان انتشار: ۱۰:۰۰     ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲
دکتر استفن لندمن، نویسنده کتاب "چگونه وال استریت آمریکا را می­‌بلعد" می‌گوید: واقعیت این است که امریکا و اسرائیل به همراه همدستان خود همه کار کردند تا جمهوری اسلامی را در جهان گوشه نشین کنند. اما هیچ گاه نتواستند به خواسته خود جامه عمل بپوشانند.
به گزارش 598 به نقل از تراز، دکتر استفن لندمن یک آمریکایی عدالت­خواه است که از منتقدین جدی غرب به ویژه آمریکا و اسراییل در حوزه اقتصاد، سیاست و امنیت به حساب می‌آید. وی همچنین در حال حاضر  یکی از محققین مرکز تحقیقات جهانی است. کتب"چگونه وال استریت آمریکا را می ­بلعد"، "شغل بانکداری"، "باتلاق عراق" از جمله کتاب های معروف و پرتیراژ دکتر لندمن است. این اقتصاد خوانده معروف امریکایی در یادداشتی اختصاصی که در اختیار پایگاه خبری - تحلیلی تراز قرار داده به تحریم های اقتصادی غرب علیه جمهوری اسلامی اشاره داشته و معتقد است فشارهای غرب بدون شک شکست خواهد خورد.در یادداشت وی آمده است؛

 
واشنگتن مسئول اصلی اعمال تحریم‌های مختلف علیه ایران است که این اقدامات نقض قوانین بین­ المللی است. در موضوع تحریم­‌های اقتصادی هدف واشنگتن آسیب­ رساندن به اقتصاد ایران، تلاش برای منزوی­ کردن سیاسی این کشور و تحمیل درد و رنج به ایرانیان است.

 
اعمال این تحریم برای شوراندن مردم ایران علیه حکومت است در حالی که این قبیل اقدامات قبلا بارها توسط آمریکا امتحان­ شده که در تمامی موارد شکست خورده است. ایرانیان فریب نمی­‌خورند. آنها می‌دانند که واشنگتن و اسرائیل دشمنان اصلی کشورشان و دشمنان صلح، برابری و عدالت هستند. واشنگتن و اسراییل در تلاش برای سلطه برخاورمیانه هستند. هر دو در مصونیت کامل، در سیاست­‌های خود آشکارا قوانین بین‌­المللی را نقض می­‌کنند. آنها با به راه‌­اندازی جنگ­های مختلف، با همدستی شرکا، ناتو و هم­ پیمانان منطقه‌­ای خود مرتکب جنایات جنگی علیه بشریت می­‌شوند و به نسل­ کشی خود ادامه می­‌دهند که جنگ در سوریه یکی از نمونه­‌های آن است.

 
لذا اعمال تحریم‌­های اقتصادی صرفا برای ضربه­‌زدن است. آمریکا نیز برای پیشبرد اهداف خود و با تحمیل فشار، دیگر کشورها را با سیاست­‌های خود همراه می­‌کند. طبق قانون قدرت اقتصادی اضطراری بین­‌المللی (IEEPA) آمریکا که در سال ۱۹۷۷ به تصویب رسیده است روسای جمهور آمریکا می­‌توانند این ادعا را کنند که تهدیدات خارجی غیر­معمول یا فوق العاده، یک وضعیت اضطراری ملی است که بایستی تجارت براساس آن بازتنظیم شود. این در حالی است که روسای جمهور آمریکا از این قانون در جهت منافع خود و به طور کاملا فریبنده، غیرقابل توجیه و غیرقانونی استفاده می­‌کنند.

 
آمریکا در طول چند دهه گذشته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره در زمان‌­های مختلف با تصویب قوانین مختلف ایران را تحریم کرده است. در نوامبر ۱۹۷۹، واشنگتن ۱۲ میلیارد دلار از سپرده­‌های بانکی، اوراق بهادار، طلا، و دارایی­‌های دیگر دولت ایران را تصرف و توقیف کرد که ۵.۶ میلیارد دلار آن توسط شعبه­‌های بانک­‌های ایالات متحده در خارج از کشور صورت گرفت. تحریم تجاری ایران تا ژانویه ۱۹۸۱ دنبال شد تا اینکه ذیل مفاد قرارداد الجزایر این تحریم‌­ها لغو و بیشتر دارایی‌­های ایران آزاد شد. با این وجود، همچنان مقرراتی ناظر بر کنترل دارایی‌­های ایران باقی ماند.

 
برای دهه­‌ها، واشنگتن بی­‌رحمانه ایران و مردم آن را مورد هدف قرار داده به طور خستگی­‌ناپذیری به این راه ادامه می­‌دهد. رونالد ریگان در دوره ریاست خود با بهانه‌­ای حیله­‌گرانه ایران را تحریم کرد. ادعای آمریکا در آن زمان حمایت تهران از تروریسم بین­‌المللی و قوانین علیه حمل ­و­نقل دریایی در خلیج فارس بود.

 
ریگان در سال ۱۹۸۷ کالاها و خدمات ایرانی را تحریم کرد. در مارس ۱۹۹۵، کلینتون دخالت ایالات متحده در توسعه نفت ایران را ممنوع کرد. وی همچنین با اعمال تحریم­‌های سنگین‌­تر، تقریبا تجارت و سرمایه‌گذاری با ایران را به طور کل ممنوع کرد.

 
در سال ۱۹۹۶، تحریم­‌های ایران و لیبی به یک قانون تبدیل شد. در سال ۲۰۰۶، این قانون به نام "قانون تحریم­‌های ایران" تغییر نام داد. تحت این قانون سرمایه‌­گذاری توسعه­‌ای ایالات متحده و خارجی در ایران ممنوع شد. در سال ۲۰۰۸، بانک­‌ها و دیگر نهادهای سپرده­‌گذاری ایالات­ متحده از نقل و انتقالات بین بانکی با بانک­ های  ایرانی ممنوع شدند.

 
در سال ۲۰۱۰، تحریم­‌های فراگیر علیه ایران اعمال شد که تمدید قانون تحریم­‌های علیه ایران در سال ۱۹۹۶ بود. بنابر این تحریم‌­ها، شرکت‌­ها از هرگونه معامله با بخش نفت ایران محروم شدند؛ واردات مواد غذایی خاص و فرش ایرانی ممنوع شد؛ صادرات کالا، فن آوری و یا خدمات به ایران ممنوع شد. به طور کلی، ایالات متحده و شرکت­‌های تابعه­ آن از هرگونه معامله با ایران ممنوع شدند.

 
در تاریخ ۱ ژوئیه، اتحادیه اروپا واردات نفت ایران را تحریم کرد که شامل نفت خام، نفت و محصولات پتروشیمی، کسب و کار های مربوط به نفت، گاز طبیعی، تجهیزات و فن­آوری، فروش محصولات تصفیه‌­شده، سرمایه­‌گذاری­‌های جدید می‌­شد.

 
این تحریم‌­ها در مراحل بعدی تنگ‌­تر و گسترده­‌تر شد تا بتواند بر بسیاری منافذ اقتصادی ایران تاثیرگذارد. استراتژی آمریکا به‌­گونه­‌ای است با ایجاد رعب، تنگنا، تحریم و ... به دنبال نیل به اهداف خود است. تحریم‌­ها علیه ایران جنایت علیه بشریت و نقض قانون اساسی بین‌­المللی است. این تحریم‌­های نامشروع به حقوق بشر آسیب می‌­زند. خصومت با یک کشور غیرمتخاصم نقض قوانین و هنجارهای بین‌­المللی است.

 
آمریکا با همدستی اسرائیل و شرکای اصلی وکلیدی ناتو، تمام قوای خود را برای اعمال تحریم‌­های زیاد، خرابکاری، حملات سایبری، ترور و ... به کار بسته است. البته ایران توانسته است با اتکای به مردم خود تمامی مشکلات را سپری کند و نقشه‌­های غرب شکست خورده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها