کد خبر: ۱۳۴۶۴۷
زمان انتشار: ۱۳:۱۸     ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
حضور عکسان و توریست‌های اطراف کاخ سفید که نظاره‌گر سخنرانی‌های متعدد افراد از سازمان عفو بین الملل و فعالان ضد جنگ روبروی کاخ سفید بودند، جلب توجه می‌کرد.
به گزارش 598 به نقل از تسنیم، صدها تن از فعالان ضد جنگ به دعوت سازمان عفو بین‌الملل به مناسبت صدمین روز اعتصاب غذای زندانیان گوانتانامو مقابل کاخ سفید تجمع کرده و شعار سردادند که به دستگیری ۱۳ نفر از فعالین انجامید.

 صدها تن از معترضان به بازداشت بدون محاکمه زندانیان در گوانتانامو، ظهر دیروز (جمعه) به دعوت سازمان عفو ​​بین الملل و گروهی از فعالان ضد جنگ به مناسبت صدمین روز اعتصاب غذای زندانیان این زندان مخوف دست به راهپیمایی و تجمع مقابل کاخ سفید زدند.

بیش از ٥٠ نفر از تظاهر کنندگان با پوشیدن  روپوش های نارنجی و کلاه های پارچه ای مشکی پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها اسامی جان باختگان در گوانتانامو نوشته شده بود. آنها همچنین عکس زندانیان گوانتانامو را روی زمین قرار داده بودند.

حضور عکسان و توریست‌های اطراف کاخ سفید که نظاره‌گر سخنرانی‌های متعدد افراد از سازمان عفو بین الملل و فعالان ضد جنگ روبروی کاخ سفید بودند، جلب توجه می‌کرد.

دیوید هک، از فعالان عفو بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم خطاب به دولت آمریکا گفت: "گوانتانامو، این میراث خجالت آور دوران بوش را تمام کنید و درب این زندان را که مایه شرمساری است ببندید؛ امروز بیش از ١٠٠ روز است که زندانیان اعتصاب کرده اند. نامه ای با بیش از 400 هزار امضاء به رئیس جمهور فرستادیم ولی متاسفانه هیچ توجهی نشده است؛ اوباما قول بستن این زندان را داد ولی این قول هیچ وقت عملی نشد."

دایان ویلسون، از پایه گذاران سازمان ضد جنگ «کد پینک» که بیش از 19 روز است اعتصاب غذا کرده است، در سخنرانی خود در جمع حاضران گفت:"من تا روز آزادی این زندانیها به اعتصاب غذای خود ادامه می‌دهم و احساس خوبی دارم.  من شب به منزل می روم ولی این زندانیها در بدترین شرایط زندگی می کنند، من می خواهم بگویم دایان ویلسون 72 ساله بیش از 1 ماه است که اعتصاب غذا کرده و 1 هزار و 500 نفر در سراسر دنیا به نشانه همراهی با زندانیان گوانتانامو و کد پینک اعتصاب غذا کرده اند.

متیو دلاوزیو از اعضای سازمان «شاهدان شکنجه» که دیده بان حقوق بشری است نیز تاکید کرد:"ما امروز  با هزاران امضا به اینجا آمده ایم و از اوباما می خواهیم این زندانیان بی گناه را آزاد کند؛ امروز صدمین روزی است که این زندانیان  در اعتصاب غذا هستند و امروز 4 هزار و 145 روز می گذرد که این زندان مخوف سایه ننگین خود را بر سر این بی گناهان انداخته است."

وی ادامه داد: "ما امروز اینجا هستیم که به دنیا اعلام کنیم آمده ایم تا به صدای زندانیان گوش فرا دهیم. ما دیگر نمی خواهیم روز شماری کنیم؛ خواستار بسته شدن زندان هستیم و از اوباما می خواهیم به تعهدات خود پایبند باشد."

در بخش دیگری از این مراسم تظاهرکنندگان در اقدامی نمادین با بردن نام تک تک زندانیان یک شاخ گل روی عکس آنها می گذاشتند.

این تجمع که قرار بود راس ساعت ٢ به پایان برسد تا ساعت 3 و 45 دقیقه بطول انجامید.

در تمام طول مراسم پلیس با ایجاد مزاحمت و تحریک افراد سعی در برهم زدن برنامه داشت؛ گروهی 13 نفره از فعالان با خواندن اشعاری با این مضمون که "ما تا آزادی این برادران مسلمان در کنارشان خواهیم ایستاد" مقابل کاخ سفید اقدام به سر دادن شعارهایی علیه دولت اوباما کردند.

پلیس حاضر در صحنه پس از ٣ بار اخطار و عدم توجه فعالان به اخطارهای پلیس، تمامی 13 نفر را  دستگیر کرد.

در این برنامه «ری مک گاورن»، کارمند سابق سازمان سیا و فعال ضدجنگ نیز حضور داشت. همچنین خبرنگاران شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی نیز برای پوشش مراسم حضور داشتند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها