کد خبر: ۱۳۴۴۳
زمان انتشار: ۱۱:۰۸     ۱۰ خرداد ۱۳۹۰

هم اکنون مدت هاست که پس از کشاکش های بسیار، تکلیف قانون جمع آوری کودکان خیابانی و سازمان های ذیربط آن مشخص شده است.

به گزارش جهان، طبق آنچه مسئولان امر می گویند، در حال حاضر متولی مستقیم این مسئله شهرداری است که البته نیروی انتظامی نیز باید در این زمین معاضدت لازم را با شهرداری داشته باشد.

البته در این میان از بهزیستی هم نامی برده می شود اما گویا قانون، نقش این نهاد را پس از شهرداری و ناجا تعریف کرده است و بهزیستی مسئولیت تعیین تکلیف این کودکان را دارد و نه جمع آوری آنها.

اما نکته اینجاست که با وجود تمام این تعیین تکلیف ها اما باز هم روح کلی قانون که جمع آوری کودکان خیابانی و سر و سامان دادن به آنهاست،  باید بگوییم به هیچ وجه  اجرا نمی شود.

در واقع کمی توجه بیشتر به آنچه که روزها در دور و اطراف ما در خیابان ها می گذرد، نشان می دهد که یکی از پر رنگ ترین آسیب هایی که می توان آن را هم اکنون در خیابان های شهر مشاهده کرد، وجود چشمگیر کودکان خیابانی است که هر یک به بهانه هایی مثل فروختن فال و دستمال کاغذی و یا پاک کردن شیشه و ... در خیابان گذران می کنند و روزی تنگ خود را از خیابان های نامهربان شهر می جویند.

چرا این قانون  اجرا نمی شود...؟! این کودکان با هر خانواده ای که دارند، اما انسان های معصومی هستند که فقط به دلیل بی تفاوتی ما و مسئولان، پنجه در پنجه خشن بی تفاوتی انداخته اند و زندگی خود را در پُلماس می کنند.

چرا مسئولان امر به هر دلیلی از زیر بار این مسئله شانه خالی می کنند؟ آیا معلوم شد طرح ضربتی جمع آوری کودکان خیابانی که دو سال قبل خبر از انجام آن دادند به چه سرنوشتی دچار شد؟ و آیا قرار هست ادامه داشته باشد یا نه؟!

اداره کل آسیب های اجتماعی شهرداری تهران که دو سال قبل گفته بود پیش بینی های لازم را برای اسکان و نگهداری این کودکان انجام داده است، هم اکنون در مقابل این حجم عظیم کودکان خیابانی چه پاسخی دارد؟

برخی مقامات شهرداری تهران در سال گذشته نیز اظهار نظرهایی پیرامون این مسئله داشته اند که جملگی ناظر بر ادامه اجرای طرح های شهرداری مبنی بر جمع آوری کودکان خیابانی توسط گشت های شهرداری بوده است اما آیا به راستی کارنامه روشنی در این زمینه وجود دارد یا اینکه باید تعداد بالای این کودکان را در خیابان های شهر نشانه ای از یک اجرای ناقص قانون دانست...؟!

مسئولان امر جملگی می گویند این کودکان پس از جمع آوری به سازمان بهزیستی تحویل داده می شوند. بهزیستی در این زمینه چه کارنامه ای دارد؟ آیا مسئولان سکوت کرده اند یا کارنامه روشنی در این زمینه وجود ندارد و یا اینکه رسانه ها بی تفاوت شده اند؟

گفته می شود بسیاری از این کودکان قربانی خباثت باندهایی هستند که از این کودکان بیگاری می کشند و در ادامه قسمت اعظم درآمدهای آنها را از آنها می گیرند. نیروی انتظامی در این زمینه چه کرده است؟

در هر حال آنچه که ما در گفتار مسئولان امر پیرامون اینکه درد کودکان خیابانی چه زمانی درمان می شود، جسته ایم، تماماً در چارچوب اینکه این مسئله وظیفه کیست و چه نهادهایی در آن دخیل هستند خلاصه می شود و جمله ای که گویای تلاش مسئول یا سازمانی در پایان دادن به این معضل باشد، نیافتیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها