کد خبر: ۱۳۴۰۰۳
زمان انتشار: ۱۴:۳۶     ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
انجمن دانش آموختگان علوم اجتماعی دانشگاه تهران؛
آراء دولت در ماه اخیر (تا قبل از ثبت نام ها) به تثبیت رسیده و پیش بینی می شود با نظرسنجی هایی که بعد از ثبت نام ها در حال انجام است ، آرای دولت باز هم کاهش یافته و به حدود 10 درصد برسد و آرای آقای مشایی نیز با رشد ناچیز به کمتر از 10 درصد تبدیل شود. بر این اساس می توان گفت با توجه به هزینه هایی که دولت در قبال آقای مشایی پرداخت کرده است بر اساس پایگاه اجتماعی موجود، در نهایت با گزاره «پایان خودخواسته دولت آقای احمدی نژاد» در صحنه سیاسی کشور روبرو خواهیم بود.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، انجمن دانش آموختگان علوم اجتماعی دانشگاه تهران در گزارشی به کاهش جدی پایگاه رای دولت در چند ماه گذشته پرداخته و مهمترین علت آن را در تمرکز دولت و شخص رئیس جمهور بر فردی خاص در دولت می داند:

پیمایش ها و گزارشات اجتماعی که در خصوص پایگاه اجتماعی دولت توسط نهادهای دانشگاهی و علمی معتبر انجام شده است، بیانگر آنست که پایگاه اجتماعی دولت در چند ماه گذشته با تغییراتی محسوس همراه بوده است.

در تحلیل دلایل این تغییرات اگرچه می توان علل مختلفی را برشمرد اما مهمترین این علل را باید در پررنگ شدن برخی حواشی در دولت، رفتارهای ابهام آمیز  و اعمال تنش آمیز سیاسی اشاره نمود. اگر چه وجود حواشی در دولت امریست که سابقه آن حتی به دولت نهم هم می رسد اما این حاشیه ها و ابهامات که حول شخصیت یکی از اطرافیان رئیس جمهور شکل گرفته است در چند ماه اخیر به شدت پررنگ شد تا در نهایت وی با رفتار سئوال برانگیز رئیس جمهور، بعنوان گزینه انتخاباتی دولت معرفی گردید.

همچنین ادبیات تنش آمیز رئیس جمهور در سفرهای استانی اخیر را نیز می توان در کاهش آرای دولت بسیار تاثیرگذار قلمداد نمود. بر اساس جداول و نموداهایی که در زیر به آن اشاره می گردد سیر تغییرات بر اساس تاریخ نظرسنجی ها گویای آنست که با پررنگ شدن حواشی (اعطای مدال و حضور پررنگ آقای مشایی در سفرهای استانی و...) و رفتارهای تنش زا  (واقعه استیضاح وزیر کار، ادبیات تهدید آمیز رئیس جمهور در سفرهای استانی و ....) آرای دولت از 57 درصد به 14 درصد کاهش یافته و آرای شخصی آقای مشایی نیز از 2 درصد به رشد ناچیز 5 درصد افزایش یافته است. در واقع در این سیر، هر چه تأکید رئیس جمهور محترم بر یکی بودن احمدی نژاد و مشایی بیشتر می شود آرای دولت نیز کاهش می یابد.

آراء دولت و مشایی در ماه اخیر (تا قبل از ثبت نام ها) به تثبیت رسیده و پیش بینی می شود با نظرسنجی هایی که بعد از ثبت نام ها در حال انجام است ، آرای دولت باز هم کاهش یافته و به حدود 10 درصد برسد و آرای آقای مشایی نیز با رشد ناچیز به کمتر از 10 درصد تبدیل شود. (نزدیک شدن نمودار رأی دولت و مشایی به هم). بر این اساس می توان گفت با توجه به هزینه هایی که دولت در قبال آقای مشایی پرداخت کرده است بر اساس پایگاه اجتماعی موجود، در نهایت با گزاره «پایان خودخواسته دولت آقای احمدی نژاد» در صحنه سیاسی کشور روبرو خواهیم بود.

مستندات آماری این گزارش به شرح ذیل می باشد:

1)  جدول تغییر پایگاه اجتماعی دولت (درصد):

 


گزاره


تاریخ

مراکز استانها

شهرهای کوچک

روستاها

شهر تهران

سطح ملی

(میانگین شهرها و روستاها)

1

رأی به گزینه احمدی نژاد

اواخر مهر ماه 91

52

-

63

35

57

2

رأی به فرد مورد حمایت احمدی نژاد

نیمه دی ماه 91

39

-

52

29

41

3

رأی به فرد مورد حمایت احمدی نژاد

اواخر بهمن91

29

35

40

20

31

رأی به کاندیدای دولت (مشایی)

اوخر بهمن 91

15

18

23

8

16

4

رأی به طیف احمدی نژاد

اواخر اسفند91

27

-

-

18

25

5

رأی به طرفدار احمدی نژاد

نیمه فروردین92

24

-

-

16

20

6

 

رأی به گزینه احمدی نژاد

اوایل اردیبهشت92

21

24

27

9

18

رأی به کاندیدای دولت (مشایی)

اوایل اردیبهشت92

15

16

19

8

13

7

رأی به فرد مورد حمایت احمدی نژاد

نیمه اردیبهشت92

16

-

-

7

14


2) نمودار تغییر پایگاه اجتماعی دولت



3) جدول تغییرات آرای مشایی(درصد):


تاریخ

مراکز استانها

شهرهای کوچک

روستاها

شهر تهران

سطح ملی

(میانگین شهرها و روستاها)

اواخر مهر ماه 91

2

-

1

2

2

نیمه دی ماه 91

2

-

2

2

2

اواخر بهمن91

3

2

1

3

3

اواخر اسفند91

4

-

-

3

4

نیمه فروردین92

4

-

-

3

4

اوایل اردیبهشت92

5

4

4

7

5

نیمه اردیبهشت92

5

3

5

7

5


4) نمودار تغییرات آرای مشایی



5) نمودار مقایسه تغییرات آرای مشایی و دولت



در این نمودار مشاهده می شود که هر چه تأکید رئیس جمهور بر یکی بودن احمدی نژاد و مشایی بیشتر می شود پایگاه رأی دولت نیز کاهش می یابد و در قبال شناخته شدن آقای مشایی بعنوان فردی شاخص در دولت، آرای وی با رشدی ناچیز همراه است. این رشد ناچیز ناشی از ظرفیت های منفی فراوان شخصیتی آقای مشایی است و نشان دهنده بدترین انتخاب رئیس جمهور در معرفی گزینه انتخاباتی می باشد. بگونه ای که هزینه کردن آقای احمدی نژاد از خودش برای تبلیغ وی با واکنش منفی طیف وسیعی از هواداران ایشان روبرو شده است.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۳
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۸ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
۳۷۱
۴۱۷
این نمودارها کشکه قابل استناد نیست.انشاالاه رای میاره .
پاسخ
نکته بین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۲۳ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
هیلی بلاهت می خواد که به استناد علمی بگید کشک!!
بدا به حال کسی که طرفداراش شماهایین!
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۲ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
استنادات علمی رو در دوره های قبل دیدیم نتیجه اش رو. خاصیتش اینه که کاندیداها فکر کنند رای میارن. علم باید واقعیت باشه نه توهم
sharmandeh
UNITED STATES
۰۱:۵۴ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
آقای نکته بین ما تو امریکا اینقدر از این آمار های علمی دیدیم
میدونی برای این که نتیجه دلخواه رو بگیرند چیکار میکنند کافیه یک کم
علم آمار بدونی اینها میرند از کسانی سوال میپرسند که تقریبا میدونند
نظرشون مخالف یا موافق فلان فرد هست اون بابا که میگه کشکه بیخود نمیگه
پسر آبی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۰۰ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
نکته بین تو سال 88 خیلی از دوستان این نمودارها رو نقاشی بازی تلقی کردن که شدن فنته ای
محمد
LEBANON
۱۱:۴۸ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
فقط دکتر سعید ایشالله
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۳۴ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱
۱
یکی گفت ایجا وسط کره زمیه اگه قبول نداری متر کن....
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۳۸ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱
۳
امار ت غلط اند ر غلط مشا یی کمتر ین رای هم در تهران بیا ره اکثریت را ی شهر ستان مشاعی قبو ل ندار ی سفر استان ی بعد ی را دقیقا چک کن یا حق
پاسخ
جلال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۶:۲۲ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱۵۲
۲۱
شماهم مشکلتون مثل دشمنای خارجیه اونا هم میان تمام محاسباتو میکنند طرح میدن برای مقابله با ایران بعد میبینند درست عکس انتظارشون دراومد
میبینید من حیث لا یحتسب
زنده باد بهار و بهاریان
پاسخ
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۹ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
۳۱
۲۴
همین جوری خوب است, ادامه دهید. موقتا دلتان خوش میشود.
پاسخ
زهرا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۵۶ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
۶
۰
پایان خودساخته دولت احمدی نژاد تیتر هدفی بود که دشمنان خارجی و سپس هاشمی و طرفدارانش از سال ها پیش برای انتقام گیری از دولت و مردم پیش گرفتند و متاسفانه رییس جمهور در این هدف گزاری به خوبی بازی خورد هرچند هنوز نفهمیدیم چطور اینگونه شیفته مشایی شد و خودش و آرمان ها را به سقوط کشاند
افسوس
پاسخ
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۳ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
اگر شوراي نگهبان شجاعت تاييد صلاحيت مشايي رو داشته باشه اون وقت مردم نشان خواهند داد پشت سر آنهاي كه دلسوزانه خدمت مي كنند هستن و به جو سازي هاي سياسي و اقتصادي خودساخته گروهي شكست خورده كه سرمايه هاي اين مملكت رو تو دست دارن و هر روز يك جا رو هدف قرار ميدن توجهي ندارن به اميد رو كار آمد دولت مهري ديگر دكتر ما همچنان پشت شما هستيم
پاسخ
انصار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۸ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
بنام خدا
با سلام
ما برای پیروزی گفتمان انقلاب، امام و شهدا که احمدی نژاد مبلغ و پرچمدار و مردم میداندار آن بودند تلاش بسیاری از ادعیه و ذکر گرفته تا انفاق از مال و عمر خود انجام دادیم و پشیمان هم نیستیم اما رویکرد غلط احمدی نژاد در تقابل با منویات وحدت بخش و اوامر حکومتی حضرت آقا- سید علی عزیز- و سایر ارکان حاکمیت، نشان داد او ظرفیت وحدت بخش خود را از دست داده و مشابه هاشمی اما از روشی دیگر هزینه آفرین برای نظام شده است!
ما در ستاد اصلی ایشان درخ جمهوری(بسمت جنوب) و قائم مقام فراهانی( میدان هفت تیر) با افتخار فعالیت داشتیم چون احمدی نژاد آنروز هنوز در قد و قواره مبلغ مشایی درنیامده بود! اما خوب امروز دیگه خبری از آن هزینه کردهای مخلصانه نیست،راستی مگر نه آنکه امام روح الله فرمودند: ملاک حال فعلی افراد است؟
خبرهای روزنامه های صهیونیستی و آمریکایی در مورد کاندیداها را خوب رصد کنید،آنها آنقدر که از برادر عزیز و جانبازمان آقای دکتر جلیلی اظهار ترس و وحشت کردند حال آنکه اصولا آقایان مشایی و هاشمی برای آنها کبریت بی خطر ممتازند!!!
راستی چه اتفاقی افتاده مشایی احمدی نژاد برای صهیونیزم بین الملل و آمریکا نگرانی ندارد کما اینکه هاشمی ندارد اما جلیلی نامها دارد؟
چه اتفاقی افتاده که جبهه مقاومت جهانی علیه صهیونیزم و سید حسن نصرالله عزیزمان در سنگر نخست این این جبهه از آمدن مشایی مثل احمدی نژاد ذوق زده نشده اند؟!!
چه شده که علمای پاکدست و مجاهد و از قبل نیز حضرت آقا- رهبر معظم انقلاب- نسبت به حضور مشایی و آسیبش به احمدی نژاد و حامیان ایشان و اصولگرا ها هشدار داد اما احمدی نژاد زیر بار نرفت و تا آنجا پیش رفت که شان ملت ایران را که رئیس جمهور ایشان است، در حد مشایی کوچک و هزینه کرد.پاسخ او مبنی در مرخصی بودن مرا به یاد فائزه هاشمی در فتنه و بهانه ساندویچ خوردن و روسری خریدن انداخت!!!
روانشناسی احمدی نژاد در خصوص حمایت از مشایی چندان سخت نیست، دردی است مشابه درد هاشمی رفسنجانی و آن "توهم مقبولیت" است با این تفاوت که هاشمی در مورد خودش این توهم را دارد و آقای احمدی نژاد برای مشایی اش!
ما جمع کثیری از فعالان ستادهای آقای احمدی نژاد در دو دوره قبل و از استانهای تهران و غیر تهران با افتخار همکاری و حمایت خود را نه برای مشایی که برای دکتر جلیلی بسیجی جانباز وحقیقتا ولایت مدار، انجام می دهیم که امیدوارم این رزمنده بی ادعا با پتانسل وحدت آفرینی که دارد، توطئه مثلث شوم !!! را در هم بشکند.
ما به وعده حق در پیروزی متقین ایمان داریم.ما به وعده پیروزی حق در پایمردی بر ارزشها و ایستادگی در مقابل طواغیت و بت های هبل و لات و عزی امروزی ( آمریکا - انگلیس و اسرائیل) و نوچگان داخلی و خارجی آنها ایمان داریم.
وعده ما جشن پیروزی اصولگرایان ولایت مدار پاکدست در شعبان المعظم و خصوصا دریافت این هدیه به یمن برکت تولد امام خوبیها و منجی بشریت حضرت محمدابن الحسن المهدی (عج).
یا علی
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها