کد خبر: ۱۳۳۷۹
زمان انتشار: ۱۱:۵۰     ۰۹ خرداد ۱۳۹۰
به گزارش جهان، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که مردم معترض مادرید، پایتخت اسپانیا اعلام کرده‌اند که حاضر نیستند میدان مرکزی این شهر را که به تقلید از میدان تحریر قاهره به مرکز تجمعات تبدیل شده است، تخلیه کنند. این تظاهرکنندگان هیچ تاریخی برای قطع تظاهرات خود اعلام نکرده‌اند.

خبرگزاری فرانسه همچنین این تظاهرات را بخشی از موج فراگیر تظاهراتی دانست که بر ضد سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها در حال فراگرفتن کل اروپاست.

بنابر این گزارش، در حالی که مردم اسپانیا در شعارهایشان تاکید می‌کنند که خیابان‌ها را ترک نمی‌کنند، دولت اسپانیا اعلام کرده است که می‌خواهد با پلیس این کشور در خصوص پاکسازی خیابان‌ها از تظاهرکنندگان مشورت کند!‌

اعتراضات اسپانیا از تاریخ ۱۵ ماه مه آغاز شد و به مرور میادین اصلی شهرهای این کشور، بالاخص مادرید را فراگرفت. انقلابیون اسپانیایی در شبکه‌های اجتماعی نیز فعالیت گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند و خود را با نام‌های گروه ۱۵ ماه مه و انقلابیون اسپانیا معرفی می‌کنند.

نرخ بیکاری کلی در اسپانیا در حدود ۲۲ درصد و در بین جوانان این کشور ۴۵ درصد است و هر چند در طول یک‌سال گذشته اندکی بهبود داشته، از بدترین اوضاع اقتصادی در اروپاست.

تظاهرکنندگان اسپانیایی معتقدند که حرکت اعتراضی آنان مفید بوده و توانسته است تا حدود زیادی همراهی مردم دیگر کشورها از جمله مردم فرانسه را جلب کند. البته اسپانیا تنها کشوری نیست که موج اعتراضات آن را فراگرفته است. در یونان نیز روز گذشته بیش از ۲۰ هزار تن در پایتخت در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت دست به تظاهرات زدند. در پاریس نیز هزار نفر گرد هم آمده و شعار "پاریس، بیدار شو" سر دادند.

بسیاری از تحلیلگران موج تظاهرات به راه افتاده در اروپا را ناشی از بیداری و آگاهی مردم این قاره نسبت به سیاست‌های نظام لیبرال سرمایه‌داری و مطالبه حقوق از این نظام الحادی می‌دانند. موج بیداری مردم خاورمیانه نیز از اعتراضات اقتصادی مردم تونس آغاز شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها