کد خبر: ۱۳۳۵۲
زمان انتشار: ۱۹:۲۵     ۰۸ خرداد ۱۳۹۰

معاون هنري حوزه هنري، در پي اقدام حميد شريفي كه به نشانه‌ي اعتراض تعدادي از آثار و اموال هنرهاي تجسمي حوزه هنري را به زير پل حافظ و مقابل حوزه هنري منتقل كرده است، با تاكيد بر اين كه دفتري با عنوان «هنرهاي تجسمي پايداري در حوزه هنري نداريم» توضيحاتي را ارائه داد.

محمد حمزه‌زاده به ايسنا گفت: آقاي شريفي در صحبت‌هاي خود به تخريب دفتر هنرهاي تجسمي پايداري در حوزه هنري اشاره كرده‌اند، در صورتي كه اصلا چنين دفتري در حوزه هنري وجود ندارد.تنها دفتري كه در ارتباط با حوزه ادبيات دفاع مقدس فعاليت دارد در مجموعه آقاي سرهنگي، با نام «دفتر ادبيات و هنر مقاومت» است.

او گفت: اين كه يكي از كاركنان حوزه از سوي خودش و با صلاحديد خودش، يك مركز را راه‌اندازي و بر اساس آن برنامه‌ريزي و فعاليت كند، از نظر ما مقبول نيست. چه بسا كه يك ورق كاغذ، حكم ، يا مصوبه‌اي مبني بر حضور دفتر هنرهاي تجسمي پايداري در حوزه هنري وجود ندارد و اين يك حركت خودخوانده و غير قانوني است و كسي حق ندارد به واسطه مركزي كه وجود ندارد آن را به يك موسسه معتبر هم چون «حوزه هنري» ـ با سابقه‌ي مشخص ـ مرتبط كند.

او با اشاره به نكاتي ديگر در راستاي تخريب ساختمان ضلع شمالي حوزه هنري عنوان كرد: از سال گذشته طرح توسعه فضاهاي داخلي حوزه به اجرا رسيد. زيرا ما در بخش نگهداري تابلوهاي تجسمي حوزه كه به عنوان سرمايه‌هاي اين مجموعه تلقي مي‌شود، همواره نقصان داشته‌ايم و از سال گذشته تصميم گرفتيم فضاهايي را كه بلااستفاده است شناسايي و نوسازي كنيم تا به واسطه آن آرشيو‌هاي مجهزي براي نگهداري تابلوهاي تجسمي فراهم شود. بخشي از اين فضا نيز در جايي قرار گرفته كه آقاي شريفي و برخي از همكاران ما پيش از اين در آن مستقر بودند.

حمزه‌زاده در اين راستا با مرور برنامه‌هاي حوزه هنري، تصريح كرد: سال گذشته با راه‌اندازي ساختمان جديد حوزه هنري تمام همكاران واحد‌هاي مختلف حوزه هنري كه در حياط مستقر بودند به اين ساختمان منتقل شدند. از آقاي شريفي هم به طور مكتوب درخواست شد تا اتاق خود را در حياط تخليه و به ساختمان جديد منتقل كند كه ايشان از اين درخواست تمرد كردند و مرتب و مكرر اين كار را انجام ندادند.

معاون هنري حوزه هنري در بخش ديگر صحبت‌هاي خود خاطرنشان كرد: اتاق‌هاي مجاوري كه در اختيار واحد‌هايي همچون حراست، دفتر ادبيات مقاومت و ... بود تخليه شده بودند و آقاي شريفي اتاق‌هاي خالي را كه حدود 8 تا 10 اتاق مي‌شد تصرف كرد و بدون هماهنگي و اجازه حوزه هنري قفل‌هاي اين اتاق‌ها را تغيير داد در حالي كه مكررا از ايشان خواستيم تا اتاق‌ها را تخليه كند، ولي متاسفانه اين اتفاق نيفتاد و ما مجبور شديم خودمان وارد عمل شويم و اين كار را انجام دهيم.

او با اشاره به وضعيت فعلي اين هنرمند و در اختيار گرفتن اتاقي براي او توضيح داد: در حال حاضر ايشان به عنوان يكي از 200 هنرمند حوزه هنري كه قرارداد همكاري با اين مجموعه دارد، سه اتاق را در اختيار گرفته اما از آنجا كه وسايل شخصي ايشان به گفته خودشان بيشتر از اين فضاست، اين اتاق‌ها برايشان كفايت نمي‌كند.

حمزه‌زاده تصريح كرد: وسايلي را كه امروز به زير پل حافظ منتقل كرده‌اند، اگر از جمله اموال حوزه هنري محسوب مي‌شود كه اجازه نداشتند بدون هماهنگي از مجموعه خارج كنند و اگر اموال شخصي‌شان است كه ما هم قبول داريم و به اندازه يك اداره كل نياز به فضا دارد. بخشي در همين سه اتاق پر شده و براي بقيه آن كاري نمي‌توانيم بكنيم.

معاون هنري حوزه متذكر شد: امروز هنرمندان بسيار بزرگ و پيشكسوتي هستند كه حتي يك متر اتاق در حوزه ندارند و در برخي از اتاق‌ها در كنار كارشناسان ديگر فعاليت مي‌كنند. لذا كار ايشان يك حركت باج خواهانه و مصداق تشويش اذهان عمومي است كه بابت آن يك بار از ايشان شكايت كرده بوديم و آقاي شريفي در مراجع قضايي پرونده‌اي بابت خسارت به اموال عمومي مفتوح است و تا به حال بنا به ملاحظاتي آن را پيگيري نكرده‌ايم.

او سپس به برنامه‌هاي حوزه هنري در عرصه تجسمي پرداخت و عنوان كرد: رياست مركز هنر‌هاي تجسمي كه در حال حاضر به عهده آقاي گودرزي ديباج است در حال حاضر اين مسؤوليت را بر عهده دارد و اگر برنامه‌اي در حوزه تجسمي و يا ماموريتي قرار است شكل بگيرد، بايد از سوي رياست اين بخش، به هنرمند پيشنهاد شود نه اين كه فردي از سوي خودش احساس تكليف كند و بگويد كه مي‌خواهم اين كار را انجام بدهم و براي آن چند اتاق از اين مجموعه را در اختيار بگيرد، بدون اين كه هماهنگي انجام دهد.

او اضافه كرد: ايشان در گفته‌هاي خود عنوان كرده‌اند كه بدون هيچ پولي كارهايشان را پيش بردند، در صورتي كه اسناد موجود حاكي از آن است كه براي تمامي كارهايشان پول دريافت كردند و حتي سند پيش پرداخت كارهايشان هم موجود است.

معاون هنري حوزه هنري در بخش پاياني صحبت‌هاي خود عنوان كرد: ايشان حرف‌هايي درباره هنر انقلاب ادبيات دفاع مقدس و موضوعاتي از آن دست زدند، پس چه بهتر كه تابلو‌هايشان در اين رابطه را به ما نشان دهند بنده به عنوان مسؤول انتشارات سوره مهر، حاضرم آنها را منتشر كنم تا ببينم كه چقدر كار كردند و چند تابلو در اين عرصه داشته‌اند. زيرا ما نمي‌دانيم و مشخص نيست كدام نمايشگاه را با اين موضوع برگزار كرده‌اند كه ما با آن موافق نبوده‌ايم. اين كه كسي همه‌ي هنر انقلاب و دفاع مقدس را محصور خودش كند، قابل قبول نيست، ما امروز بابت اين كار حق پيگيري قانوني را براي خودمان قائل هستيم زيرا ايشان با حيثيت هنرمندان انقلاب بازي كردند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها