کد خبر: ۱۳۳۴۴۳
زمان انتشار: ۱۰:۴۳     ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
پایگاه خبری تحلیلی زنان‌پرس ـ مدیر مسئول: زمستان هشتاد و نه، من و برخی از دوستانم در قالب یک همکاری مشترک، اقدام به شروع فعالیت‌هایی در حوزه‌ی زنان و خانواده نمودیم که به دلیل ورود و تجربه‌ی شخصی‌مان در فضای مجازی، در این بستر تعریف شد و ادامه پیدا کرد. فعالیت‌هایی که طرح بنایی بود برای ایجاد زنجیره و شبکه‌ای از سایت‌ها و خدمات در بستر اینترنت در موضوع زنان و خانواده که بتواند نیازهای مخاطبان را در این عرصه پاسخ‌گو باشد. طرحی پنج ساله که اکنون حدود دو سال و نیم از آن گذشته است و نتیجه‌ی این دوره قابل مشاهده و ارزیابی است. 
 
«پایگاه خبری تحلیلی زنان‌پرس»، «وبگاه لینک‌زن»، «پایگاه مطالعات زنان»، «موتور خبرخوان ریحانه‌نیوز» و «پایگاه تخصصی فمینیسم» و همچنین سایت رسمی مجموعه، سایت‌هایی هستند که در این دو سال ایجاد شدند و هر یک هویتی مشخص و مجزا از یکدیگر دارند و در ایجادشان تلاش شده است تا از موازی‌کاری با تعداد محدود سایتی که توسط افراد و موسسات دیگر در این موضوع ایجاد شده‌اند، پرهیز شود. «بانک محتوای مهربانو»، «دانشنامه‌ی زنان» و «پرتال خانواده» نیز از فعالیت‌های دیگر مجموعه است که بخشی از کارهای آن‌ها انجام شده و امید داشتیم با مرتفع شدن مشکلات، در دسترس قرار گیرند.
 
در این دو سال، با بیم‌های پیاپی از قطع شدن حمایت‌های بسیار کمی که از نهادها و سازمان‌های مختلف جذب کردیم، پیش رفتیم و با حمایت‌هایی که گاه با منت و گاه در مبالغ پایین از کارها می‌شد، ساختیم و کار را به این‌جا رساندیم. مجموعه فعالیت‌هایی که ایراداتی نیز بر آن‌ها وارد است و به حتم، من و همکارانم بیش از مخاطبان به آن‌ها واقفیم و برخی‌شان ناشی از بی‌تجربگی موجود در این موضوع و برخی ناشی از مدیریت نامناسب ما و بسیاری‌شان به دلیل عدم پشتیبانی و حمایت مجموعه‌هایی‌ست که مسئولیت‌های زیادی در حمایت از این جنس فعالیت‌ها داشته و دارند.
 
تا در حدود سه ماه پیش که مشکلات مالی مجموعه، به بحران بدل شد و اکنون در وضعیتی قرار دارد که دیگر نمی‌تواند پیش رود. حتم دارم که برخی دوستان دل‌سوز می‌گویند که «از اول معلوم بود مجموعه‌ای که با حمایت، کارهای خود را پیش ببرد روزی تعطیل می‌شود» و «باید فکری برای درآمدزایی مجموعه می‌کردند تا این مشکلات پیش نیاید» و حرف‌هایی از این دست. اگر چه ما تلاش‌هایی نیز در همین راستا انجام دادیم، اما قوه‌ی مجموعه به حدی نبود که بتواند کارهای درآمدزای جدی تعریف کند که از قِبَل آن‌ها، هزینه‌های کارها تامین شود.
 
و اما شاید این به بی‌عرضگی ما بر می‌گردد و از سویی دیگر احتمالا به بی‌عرضگی بسیاری از نهادها، موسسات و سازمان‌های دولتی و غیردولتی شبیه به مجموعه‌ی ما که آن‌ها نیز چون ما درآمدزایی زیادی ندارند و فقط با حمایت‌هاست که توانسته و می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه دهند و همچنان فعالیت می‌کنند. احتمالا نه تنها مجموعه‌ی ما که بسیاری از نهادها و شخصیت‌های حقوقی و حقیقی بزرگ دیگر نیز بی‌عرضه‌اند که نمی‌توانند با تعریف کارهای درآمدزا، کارهای فرهنگی خود را پیش برند ولی هیچ‌گاه حمایت از آن‌ها، در حالی که بسیاری‌شان دردی را از انقلاب دوا نمی‌کنند، قطع نمی‌شود.
 
مسئله مهم البته نه فقط متوقف شدن فعالیت‌ها، که از بین رفتن ظرفیتی‌ست که می‌توانست و می‌تواند هر روز گسترش پیدا کرده و در این موضوع فعالیت‌های مهم‌تر و جدی‌تری را پیگیری کند. این ظرفیت ِ متشکل، شکل گرفته از حضور اشخاصی است که تجربه‌های جدی فعالیت در حوزه‌ی زنان و خانواده داشته و در صورت توقف، جمع کردن این افراد به این صورت ِ متشکل، هزینه‌های زیادی خواهد داشت.
 
هر چه، پایگاه خبری تحلیلی زنان‌پرس، به عنوان پربازدیدترین سایت خبری حوزه‌ی زنان و خانواده، تعطیل می‌شود تا زمانی که امید برای برطرف شدن مشکلات مالی برطرف گردد. مجموعه سایت‌های دیگر نیز تا یک ماه دیگر، اگر چه با قوت کمتر، به کار خود ادامه می‌دهد و در صورتی که بتواند از پشتیبانی و حمایت‌هایی برخوردار شود ادامه‌ی مسیر می‌دهد و در غیر این صورت، به وضعیت تعطیل در خواهد آمد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها