کد خبر: ۱۳۳۴۰۷
زمان انتشار: ۰۹:۴۴     ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
598 به نقل از کیهان: «دليل اصلي استنکاف آمريکا از به رسميت شناختن حقوق هسته‌اي ايران اين است که اين کار به منزله پذيرش جمهوري اسلامي به عنوان شخصيتي مشروع و برخوردار از منافع مشروع ملي است و اين همان چيزي است که نه تنها اوباما که هيچ‌يک از روساي جمهوري آمريکا خواستار آن نيستند.»

اين تحليل را وبسايت خبري الجزيره منتشر کرد. در اين تحليل که به قلم فلينت لورت و هيلاري لورت (از مقامات سابق ارشد بخش خاورميانه در شوراي امنيت ملي آمريکا) نگاشته شده، مي‌خوانيم: ناکامي مذاکرات ايران و گروه «پنج به علاوه يک» حاصل عدم تمايل غرب به پذيرش حق ايران براي غني‌سازي اورانيوم در چارچوب پادمان‌هاي بين‌المللي است. ايران به عنوان کشوري مستقل و عضوي از «معاهده منع اشاعه هسته‌اي» (ان‌پي‌تي)، در صورت انتخاب غني‌سازي اورانيوم، از اين حق در چارچوب پادمان‌هاي بين‌المللي برخوردار است. اگر واشنگتن، حق ايران را براي غني‌سازي اورانيوم به رسميت بشناسد، تنها طي چند هفته معامله هسته‌اي با ايران انجام خواهد شد و تا زماني که واشنگتن از به رسميت شناختن اين حق خودداري کند، هيچ توافق مهم و قابل توجهي حاصل نخواهد شد.

نويسندگان تحليل درباره علت عدم تمايل مقامات آمريکا براي به رسميت شناختن حقوق قانوني ملت ايران خاطرنشان کردند: اين عدم تمايل آمريکا در بخش‌هايي از فرهنگ راهبردي واشنگتن ريشه دارد، به اين معني که آمريکا با کشورهايي که سياست‌هاي خارجي خود را بر مبناي اولويت‌هاي مورد نظر واشنگتن تنظيم نکنند، خصومت مي‌ورزد. از اين رو و با توجه به غلبه اين فرهنگ، بعيد است اوباما در دوره رياست‌جمهوري‌اش، روي چيزي سرمايه‌گذاري کند که مستلزم سوق دادن سياست آمريکا در قبال ايران در راستاي واقعيت راهبردي باشد و در نتيجه، جنجال بر سر فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران همچنان ادامه خواهد داشت.

تحليلگران آمريکا اضافه کردند: مذاکرات 2003 تا 2005 انگليس، فرانسه و آلمان با ايران و توقف حدود دو ساله غني‌سازي در ايران به منظور تشويق دستاوردهاي ديپلماتيک به خاطر امتناع دولت «جرج بوش» به شکست انجاميد. تلاش‌هاي سال2009 تا 2010 براي مذاکره درباره مبادله اورانيوم غني شده در ازاي دريافت سوخت مورد نياز راکتور تهران نيز به دلايل مشابه شکست خورد. دولت اوباما از پذيرش بيانيه تهران، برزيل و ترکيه به اين دليل خودداري کرد که طبق گفته او، اين بيانيه به صراحت حق ايران را براي غني‌سازي به رسميت شناخته بود. ايران، بر شانس موفقيت‌هاي ديپلماتيک تاکيد دارد.

نويسندگان اين گزارش با اشاره به عدم حسن نيت غرب، خاطرنشان کردند: ايران پس از حدود دو سال وقفه، فعاليت غني‌سازي را آغاز و تاکنون، 12هزار سانتريفيوژ نصب و راه‌اندازي کرد و در پي مخالفت اوباما با بيانيه تهران بود که ايران روند توليد اورانيوم 20درصدي را براي تامين نياز راکتور تحقيقاتي تهران سرعت داد.

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها