کد خبر: ۱۳۲۹۸۰
زمان انتشار: ۱۹:۳۷     ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۲
بر اساس یک گزارش اطلاعاتی اسرائیل، حزب‌الله لبنان سعی خواهد کرد غافلگیری‌هایی را برای طرف اسرائیلی داشته باشد و در این راستا می‌تواند از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کند و انفجارهایی را در عمق اسرائیل ایجاد نماید.

به گزارش 598 به نقل از خبرگزاری فارس، روزنامه صهیونیستی اسرائیل الیوم، در مقاله‌ای تحت عنوان «حزب الله 2013» گزارش مفصلی از تحولاتی که در زیرساخت‌های نظامی حزب‌الله بعد از جنگ ماه ژوئیه سال 2006 رخ داده، ارائه کرد. این گزارش یک نمای کلی از آمادگی رزمی حزب در سطح تسلیحات و نفرات ارائه کرده است.

در این گزارش آمده است: جنگ بعدی میان حزب الله و اسرائیل خواهد آمد، یک ماه بعد، یک سال بعد، پس از چند سال. اما بالاخره خواهد آمد. وقتی این جنگ روی داد، اسرائیل با سازمانی طرف است که تهدید اساسی در عمق اسرائیل به شمار می رود. این تغییرات متفاوت و بیشتر از آن چیزی است که ما می شناختیم و حزب‌الله مستقل تر و مسلح تر و جسورتر از آن چیزی شده که فکرش را می کردیم.

اسرائیل الیوم با اشاره به نحوه آماده سازی حزب‌الله لبنان نوشت که هفت سال آرامش در توسعه تسلیحات و استخدام نیروها و ایجاد غافلگیری های جدید برای اسرائیل کمک بزرگی بود.

توان موشکی و تسلیحاتی حزب‌الله لبنان

بر اساس گزارش روزنامه، یکی از موضوعات اصلی مورد تمرکز حزب الله لبنان تجهیز آرام زرادخانه موشکی این حزب تا 60 هزار موشک است که یک تهدید واقعی و مستقیم برای اسرائیل به شمار می‌رود. بیشتر این موشک ها کوتاه برد هستند و دهها کیلومتر برد دارند. حدود 5 هزار موشک میان برد هستند و 250 کیلومتر برد دارند و حزب الله دست کم 300 موشک نیز دارد که دور برد است و تمامی اراضی اشغالی را در بر می گیرد.

این گزارش به نقل از محافل امنیتی اسرائیلی می‌نویسد که اگر حزب‌الله در سال 2006 قادر بود صدها موشک با کلاهک جنگی 300 کیلوگرم به اسرائیل و منطقه غوش دان شلیک کند، اما الان می تواند دهها برابر این مقادیر به مرکز سرزمین های اشغالی شلیک کند.

البته چیزی که خواب خوش را از سران اسرائیل گرفته، تعداد موشک های حزب‌الله نیست، بلکه دقت آن است، حزب‌الله در سالهای اخیر موشک‌های دقیقی مانند ام 600 را دریافت کرده که در سوریه ساخته شده است، این حزب بنا به اعلام رسانه های خارجی تعداد محدودی موشک اسکاد دی نیز در اختیار دارد. دقت این موشک‌ها می‌تواند زیرساخت های اسرائیل از جمله فرودگاه ها  و مراکز آموزش نظامیان و مراکز فرماندهی را تهدید کند، ارزیابی های محافل امنیتی صهیونیست‌ها نشان می دهد که اگر اتفاق فوق‌العاده ای در منطقه روی ندهد، حزب‌الله در طول پنج سال آینده موفق خواهد شد به صدها موشک دقیق دست پیدا کند.

«عاموس یادلین» در این مورد معتقد است که دیگر نباید توان آتشی حزب‌الله لبنان را نادیده گرفت، «بنی گانتس» نیز چند هفته پیش گفته بود که حزب الله تنها سازمان غیر دولتی است که ناوگانی در این حجم دارد، ناوگانی که بسیاری از دولت‌ها نیز مانند آن را ندارند.

این روزنامه اسرائیلی مدعی است که حزب‌الله روی سلاح های پیشرفته در سوریه و ایران دست گذاشته و سامانه هایی مانند سامانه های پیشرفته ضد هوایی و موشک‌های پیشرفته زمین به دریا و چه بسا سلاح‌های شیمیایی را می‌خواهد. اسرائیلی‌ها معتقدند که حزب‌الله لبنان تاکنون موفق نشده به سلاح های ساخت روسیه یاخونت که موشک‌هایی زمین به دریا هستند، دست پیدا کند، اما اگر آنها را که سوریه نیز در اختیار دارد، به دست آورد، می تواند کشتی های جنگی و زیرساخت های دریایی و راهبردی اسرائیلی ها را در این ناحیه تهدید کند.

توان تشکیلاتی و انسانی پیشرفته حزب‌الله

این گزارش مدعی است که از ناحیه انسانی حزب‌الله لبنان امروزه بالغ بر 20 هزار تا 40 هزار نیرو در اختیار دارد، «شمعون شابیرا» تحلیلگر اسرائیلی می‌گوید که مبارزان حزب الله لبنان در ابعاد مختلف تقسیم شده‌اند. وی می گوید: حزب الله تقریبا همه چیز دارد، گروه های ضد هوایی، غواص های ماهر، نیروی هوایی، قدرت نظارت و توان اطلاعاتی. آنها در بخش اطلاعاتی خود زبان عبری یاد می گیرند و از دستگاه های شنود پیشرفته استفاده می‌کنند که ایران به آنها داده است. حزب الله لبنان هزاران نیرو دارد که به عنوان نیروی ذخیره می توان از آنها استفاده کرد.

تمرکز گسترده نیروهای حزب الله در روستاهای جنوب لبنان بخش جدایی ناپذیر از تلاش دفاعی ثابت این حزب است، به گونه‌ای که در هر روستا تقریبا تا 200 نفر نیز مستقر شده اند و وظیفه اصلی آنها دفاع زمینی با راکت، موشک های کوتاه برد و موشک های ضد زره است. آنها وظیفه دارند درگیری های سنگینی را با نیروهای پیاده و زرهی دشمن آغاز کنند.

غافلگیری های احتمالی حزب الله در جنگ آینده

بر اساس این گزارش، حزب الله لبنان علاوه بر رویکردهای دفاعی در جنگ آینده به دنبال ایجاد روحیه هجومی با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین است، آنها به این ترتیب می‌خواهند ناو یا یک هواپیمای اسرائیلی را هدف قرار دهند و یا عملیاتی را در داخل سرزمین‌های اشغالی به اجرا بگذارند. حزب‌الله لبنان همچنین سعی خواهد کرد با وارد کردن گروه‌های خود به سرزمین های اشغالی بخشی از درگیری ها را به داخل اسرائیل بکشاند و یا حتی سعی خواهد کرد برای مدت زمان معین یک شهرک صهیونیست نشین را تصرف کند. حزب‌الله لبنان سعی خواهد کرد غافلگیری هایی را برای طرف اسرائیلی داشته باشد و در این راستا می‌تواند از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کند و انفجارهایی را در عمق اسرائیل ایجاد کند. حزب الله دهها فروند از این هواپیماها را در اختیار دارد، برخی از آنها هواپیماهای بزرگ و نسبتا پیشرفته است که ایران ساخته و برخی دیگر هواپیماهای بسیار کوچک هستند که رادار به سختی می‌تواند آنها را ردیابی کند.

گزارش اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در مورد توانمندی های حزب الله لبنان در ادامه به نقش سوریه در حمایت از حزب الله اشاره کرده و می‌نویسد که سوریه برای سالهای متمادی پشتوانه لجستیک حزب الله بوده و این حزب را به ابزارهای پیشرفته نظامی و مبارزاتی تجهیز می‌کرد، به ادعای مقامات اسرائیلی این تجهیزات در سوریه انبار می‌شد اما اخیرا حزب الله احساس می‌کند که این انبارها دیگر امن نیست و سعی می‌کند آنها را به لبنان منتقل کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها