کد خبر: ۱۳۲۸۲۳
زمان انتشار: ۱۳:۱۷     ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۲
در پی انفجارهای روز شنبه در ترکیه مقامات این کشور بار دیگر تلاش‌هایشان را برای متهم کردن سوریه درخصوص دست داشتن در این انفجارها آغاز کردند.

به گزارش 598، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری سوریه نیوز، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در گفت‌وگو با تلویزیون ترکیه اعلام کرد: دو انفجاری که در شهرک ریحانلی در مرزهای ترکیه با سوریه رخ داد، یا توسط دولت سوریه و یا حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) صورت گرفته است.

وی ادامه داد: حملاتی که با خودروهای بمب‌گذاری شده صورت گرفت دو حالت بیشتر ندارد یا به درگیری‌های داخلی سوریه مرتبط می‌شود یا به عملیات صلح میان آنکارا و پ ک ک.

اردوغان ادامه داد: در پی این انفجارها 20 تن کشته و 46 تن دیگر مجروح شدند اما ملاحظه می‌کنیم که شمار زیادی از مجروحان دچار جراحت‌های شدید شده‌اند و این یعنی تعداد کشته‌ها متاسفانه امکان دارد به بیش از این ارتقا یابد.

نخست‌وزیر ترکیه عنوان داشت: ما در حال حاضر لحظات حساسی را پشت سر می‌گذاریم چرا که دورانی جدید را پس از عملیات صلح با پ ک ک آغاز کرده‌ایم اما کسانی هستند که نمی‌توانند این دوران جدید را بپذیرند و امکان دارد دست به چنین اقداماتی بزنند. یک مساله حساس دیگر نیز وجود دارد و آن اینکه منطقه هاتای در مرزهای ترکیه و سوریه قرار دارد و این اقدامات چه بسا برای ایجاد حساسیت انجام شده است.

همچنین احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز اعلام کرد که کشورش حق دارد همه اقداماتی را که پس از دو انفجار مذکور مناسب می‌داند، اتخاذ کند.

وی در میان جمعی از خبرنگاران در برلین اعلام کرد که با رجب طیب اردوغان این مساله را مورد بررسی قرار خواهد داد اما نیازی به برگزاری نشست فوق العاده با ناتو نمی‌بیند.

داوود اوغلو ادامه داد: هیچ کس نباید تلاش کند که میزان قدرت ترکیه را بیازماید و من اعلام می‌کنم نیروهای امنیتی ترکیه همه اقدامات لازم را اتخاذ خواهند کرد.

از سوی دیگر، بولنت آرنیچ، معاون نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد: دولت سوریه مشکوک به دست داشتن در انفجارهایی است که در شهر ریحانلی رخ داد.

وی افزود: به هر حال هر گروه یا جبهه‌ای که پشت این عملیات باشد باید بداند که ترکیه همه اقدامات لازم و کوبنده در این خصوص را اتخاذ خواهد کرد.

وی ادامه داد: در منطقه هاتای شمار زیادی از آوارگان سوری حضور دارند و به احتمال زیاد این آواره‌ها هدف اصلی انفجارهای اخیر بودند.

آرنیچ افزود: احتمال دارد انتخاب شهرک ریحانلی اتفاقی نبوده باشد و این عملیات طرحی از سوی دولت سوریه باشد.

بشیر آتالای، معاون نخست‌وزیر ترکیه نیز اعلام کرد: نتایج اولیه تحقیقات در خصوص انفجارهای شهرک ریحان‌لی نشان می‌دهد که عاملان این انفجارها با سازمان اطلاعات سوریه در ارتباط بوده‌اند.

معمر گولر، وزیر کشور ترکیه در گفت‌وگو با شبکه بی آر تی ترکیه اعلام کرد: انفجارهایی که توسط دو خودروی بمب‌گذاری شده در جنوب ترکیه رخ داد توسط عاملانی که به سازمان‌های حامی نظام سوریه ارتباط داشتند صورت گرفته است.

وی افزود: افراد یا سازمانی که این حملات را انجام دادند مشخص شدند و اطلاعات نشان می‌دهد که آنها با سازمان‌هایی در ارتباطند که حامی نظام سوریه بوده و توسط سازمان اطلاعات این کشور مجهز می‌شوند.

وی افزود: عاملان این حمله از کشورهای خارجی وارد ترکیه نشده‌اند بلکه در خاک ترکیه حضور دارند.

در همین حال، ائتلاف ملی مخالفان سوریه نیز در اظهاراتی مداخله‌جویانه اعلام کرد: هدف انفجارهای اخیر در ترکیه انتقام گرفتن از ترکیه به خاطر حمایتش از ملت سوریه بود.

در بیانیه صادر شده توسط ائتلاف مخالفان سوریه آمده است: ما حملات تروریستی جنوب ترکیه را محکوم کرده و اعلام می‌کنیم مردم سوریه از دولت و ملت دوست ترکیه حمایت می‌کند.

ائتلاف مخالفان همچنین انفجارهای اخیر در ترکیه را تلاشی ناکام و شکست خورده در ایجاد شکاف میان دو ملت سوریه و ترکیه توصیف کرد.

در پی انفجار دو خودروی بمب‌گذاری شده در شهرک ریحانلی واقع در مرزهای ترکیه با سوریه بنا به گزارش وزیر کشور ترکیه دستکم 40 تن کشته و 100 تن دیگر زخمی شده‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها