کد خبر: ۱۳۲۵۴
زمان انتشار: ۱۳:۰۳     ۰۷ خرداد ۱۳۹۰

سرويس فرهنگي بولتن نيوز: احضار وزير كشور به مجلس براي توضيح درباره قانون منع استفاده از ماهواره داغ ترين خبر فرهنگي حاضر حاضر كشور مي باشد. اما درباره چرايي اين احضار و رفتارهايي اين چنين مطالبي گفتني است كه بايد بدان ها پرداخته شود:

1- اينكه چگونه ماهواره در كشور فراگير شد موضوعي است كه آسيب شناسي آن مي تواند بسياري از كم كاري هاي دولت ها و دستگاه ها در سال هاي گذشته را عيان سازد . اما  در حال حاضر ما با پديده اي مواجه هستيم كه بايد از آن موج فراگير استفاده از ماهواره در خانه هاي ايراني ياد كنيم. بر همين اساس، بايد الگويي واقعي و نه خيالي براي رفع معضل برنامه هاي مبتذل ماهواره و گرايش خانوارهاي ايراني به آن ترسيم كرد.

2- ماهواره و محدوديت استفاده از آن در حال حاضر با دو نگرش ممنوعيت استفاده و مديريت در استفاده از برنامه هاي ماهواره اي روبروست. عده اي معتقدند بايد ماهواره كاملا جمع شود و عده اي ديگر بر آنند كه جمع آوري ماهواره كاري نشدني است بلكه بايد به گونه اي رفتار كنيم كه بينندگان ماهواره با مديريتي خود ساخته از گرايش به سمت برنامه هاي مبتذل آن باز داشته شوند.

 

3- علل گرايش به سمت ماهواره در كنار عواملي چون تهاجم فرهنگي و كمبود درك درست از برنامه هاي ضد فرهنگي دشمنان، علت ديگري نيز دارد كه به مراتب از علت اول قوي تر است و آن؛ كم كاري و ضعف نهادهايي چون صدا و سيماست كه موجب گرايش روز افزون مردم به ماهواره شده اند. وقتي در روزهاي تعطيل هم مشاهده مي كنيم كه برنامه هاي صدا و سيما مخاطباني جز تهيه كنندگان و دست اندكاران خودش ندارد چه سرزنشي مي توان كرد، كساني را كه براي پر كردن اوغات فراغت خود ماهواره خريده و مشاهده مي كنند؟ هر چند در صورت ارتكاب معصيت با ماهواره چنين دلايلي رافع گناه نيستند اما نبايد فراموش كرد كه در هر حال مسئولين و ارگان هايي چون صدا و سيما نيز در اين ميان مقصرند.

4- يك سوال اساسي درباره موضوع اجراي قانون منع استفاده از ماهواره در روزگار امروز وجود دارد و آن اينكه در حالي كه اكثريت شبكه هاي ماهواره اي سايت اينترنتي نيز دارند با جمع آوري ماهواره ها چگونه جلوي دسترسي مردم به اين شبكه ها با مدد ( وي پي ان ) هاي فوق سريع گرفته مي شود؟ در حال حاضر تكنولوژي به قدري پيشرفت كرده كه در مدل هاي جديد گوشي هاي تلفن همراه نيز برخي شبكه هاي ماهواره اي قابل دريافت بوده و يا سايت هاي فيلتر شده قابل مشاهده اند. آيا دست اندكاران و مسئولان امر فكر كرده اند كه با جمع آوري ماهواره در برابر ديگر تكنولوژي ها و دستگاه هاي پيشرفته تر و مخرب تر از ماهواره چه خواهند كرد؟

5- راه حل اساسي در مبارزه با برنامه هاي مبتذل ماهواره توليد برنامه هايي بومي است كه بتواند به جنگ برنامه هاي مفرح و شاد ماهواره برود. با چاقو كه نمي توان به جنگ موشك رفت. با برنامه هاي متعلق به عصر ژوراسيك و پارينه سنگي كه نمي توان جلوي شبكه هايي چون من و تو و ... ايستاد. از سوي ديگر، فرهنگ سازي براي خانواده ها نقشي اساسي در دوري از ماهواره خواهد داشت. زنِ خانواده اگر متوجه شود كه بسياري از بي علاقگي ها و سرد شدن هاي مردِ خانه به دليل مشاهده برخي برنامه ها و فيلم هاي مبتذل است خود به خود تبديل به مانعي بر سر راه مشاهده و دريافت برنامه هاي ماهواره اي تبديل مي شود. و اين يعني فرهنگ سازي و ارتباط درست با مخاطب. اما اينكه فقط بگوئيم ماهواره نبينيد چون بد است! نداشته باشيد چون خلاف است! و دست نزنيد چون جيز است! به نظر چندان در زمانه فعلي پاسخگو نيست. آن هم در جايي كه به گواهي نظر سنجي هاي معتبر، موج گرايش به ماهواره هر روز در حال افزايش است.

به نظر مي رسد نمايندگان محترم و مسئولان امر، بايستي فكري اساسي و پايه اي براي ريشه كن كردن اين معضل در پيش بگيرند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها