کد خبر: ۱۳۲۴۶۵
زمان انتشار: ۱۰:۴۷     ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
بک کارگردان انیمیشن‌های عروسکی:

یک کارگردان انیمیشن درباره‌ی علت توقف ساخت و پخش انیمیشن‌های عروسکی گفت: ما انیمیشن‌سازان معمولا به دنبال کار آسان می‌گردیم و اطلاعات کافی هم در این زمینه نداریم؛ به همین خاطر انیمیشن‌سازان کمتر به سراغ ساخت انیمیشن‌هایی با تکنیک عروسکی می‌روند.

مهرزاد شورکی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بیان کرد: انیمیشن عروسکی در دنیا همگام با سایر تکنیک‌ها پیش می‌رود اما در ایران به خاطر کم بودن هزینه‌ها بیشتر به سمت تکنیک‌های کامپیوتری می‌روند.

کارگردان انیمیشن «حکیم جوان»، محصول مرکز استان فارس که در هفت قسمت 20 دقیقه‌ای تولید و پخش شد، افزود: عدم اطلاعات تصمیم‌گیران نیز باعث وقفه در تولید انیمیشن عروسکی می‌شود چرا که آنها تفاوت‌ها را در تکنیک‌ها حس نمی‌کنند.

این انیمیشن‌ساز حضور اسپانسرها، کمک و تاثیرشان در تولید انیمیشن را زیاد دانست و خاطرنشان کرد: حضور اسپانسرها باعث می‌شود که هم از نظر کیفی بتوانیم آثار بهتری ارائه دهیم و هم پشتیبان خوبی برای اثر داشته باشیم.

او انتقاد کرد: اکنون انیمیشن یک کار اداری شده است و تنها بازار ما صداوسیماست؛‌ مسؤولان ما هنوز به خود اجازه نمی‌دهند که جستجو کنند و ببینند که آیا یک انیمیشن‌ساز حرفه‌یی وجود دارد یا نه؟

شورکی همچنین ادامه داد: در 10 سال اخیر کم کم به انیمیشن توجه نشان داده شده بود که متاسفانه اکنون به خاطر مشکلات مالی دوباره ضعیف شده است.

او قابل لمس بودن انیمیشن عروسکی برای کودکان و ارتباط بیشتر این نوع انیمیشن با مخاطب را از امتیازات انیمیشن عروسکی دانست و درباره‌ی سختی‌های این تکنیک نیز گفت: تکنیک عروسکی قابل مقایسه با سایر تکنیک‌ها نیست و سختی‌های آن مانند سختی‌های یک فیلم زنده است و برآوردهای بالاتری هم دارد.

شورکی خاطرنشان کرد: به افرادی که در زمینه‌ی انیمیشن فعالیت کرده‌اند بها داده نمی‌شود و رجعت به گذشته‌ای صورت نمی‌گیرد؛‌ در ایران به غیر از من‌، مهدی خرمیان و عبدالله علی‌مراد، انیمیشن‌سازان دیگر کمتر به سراغ این تکنیک می‌آیند‌؛ شاید حمایت‌ها بتواند این روند را تغییر دهد چرا که این توقف به ما و انیمیشن عروسکی آسیب وارد می‌کند.

وی در پایان درباره‌ی انیمیشن عروسکی «حکیم جوان» نیز عنوان کرد: تاکنون 2000 اثر داشتم که همه عروسکی بوده و علت اینکه «حکیم جوان» را با تکنیک عروسکی ساخته‌ام علاقه‌ام بوده است.

این کارگردان افزود: «حکیم جوان» برآورد مرکز فارس بود که با مرکز پویانمایی صبای تهران هماهنگ کردیم‌؛ هزینه‌های ما یک پنجم هزینه‌های تهران است‌؛ اما هیچ وقت آثار استان‌ها مورد استقبال واقع نشده است و معمولا شهرستانی محسوب می‌شوند.

او همچنین اعلام کرد: انیمیشن 13 قسمتی «مترسک» آخرین کارم است که به دلیل مشکلات مالی حدود هفت، هشت ماه است که تولید آن متوقف شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها