کد خبر: ۱۳۱۹۸
زمان انتشار: ۱۳:۱۸     ۰۵ خرداد ۱۳۹۰
به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر کاظم ندافی رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در ارتباط با مضرات مصرف قلیان گفت: چاقی شکمی یکی از عوارض شایع مصرف قلیان است که عامل و تشدید کننده بسیاری ار بیماریها همچون دیابت و فشارخون بالا است.

وی ادامه داد: برخلاف بسیاری از عقاید و باورهای سنتی دود منتشره از قلیان حاوی مقادیر بی شماری مواد سمی است و نیکوتین حاصل از دود قلیان همانند سایر مواد دخانی اعتیاد آور است.

ندافی افزود: مصرف کنندگان قلیان در هر وعده مصرف ۵۰ تا ۲۰۰ پک می زنند که هر پک حاوی ۱۵/۰ تا یک لیتر دود است به عبارت دیگر هر فرد مصرف کننده قلیان در هر وعده معادل ۱۰۰ نخ یا بیشتر سیگار مصرف می کند.

وی ادامه داد: منواکسید موجود در دود قلیان در مقایسه با سیگار به مراتب بیشتر و اثرات آن نیز چه برای مصرف کننده و چه برای مصرف کننده و چه برای افراد در معرض دود تحمیلی فراتر است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تصریح کرد:‌ خطر انتقال بیماری های عفونی به دلیل استفاده مشارکتی افراد از قلیان وجود دارد و توتون و تنباکوی استفاده شده در قلیان از نازلترین انواع توتون و تنباکوهای موجود است که در واقع خطرناکترین آن است.

طبق نتایج آخرین مطالعات انجام شده در ایران در خصوص و ضعیت استعمال دخانیات در بین جوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله طی سالهای ۸۲ تا ۸۶، ‌شیوع مصرف قلیان در بین پسران از ۱۶ به ۳۲ و در دختران از ۹/۸ به ۱۹درصد افزایش پیدا کرده است.

بنابر این گزارش،‌ مصرف قلیان طی سالهای مذکور از ۱/۱۲ به ۱/۲۶ درصد رسیده است که افزایش مصرف سیگار را هم از ۲ درصد به ۳ درصد به همراه داشته است.

بر اساس تحقیق مذکور، ‌تجربه اولین مصرف سیگار در سن ۱۰ سالگی متاسفانه طی سال های ذکر شده از ۶/۱۷ به ۱/۳۶ درصد افزایش پیدا کرده که عمدتا در گروه سنی پسران و از ۱/۱۵ به ۷/۴۰ درصد بوده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها