کد خبر: ۱۳۱۶۰۲
زمان انتشار: ۱۴:۲۳     ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲

خبرنامه دانشجویان ایران:امام رضا(ع) در کلامی شریف و البته طولانی از امام سجاد‌(ع) نقل می‌فرمایند: اگر دیدید کسی اهل نماز و روزه است، گناه نمی‌کند و کارهای خوب هم انجام می‌دهد، عجله نکن، گولش را نخور، ممکن است عُرضۀ گناه کردن نداشته باشد.

بعد می‌فرماید: اگر کسی عرضۀ گناه کردن داشت، اما گناه نمی‌کرد، آرام باش، فریب نخور، ممکن است گناهی را ترک می‌کند، اما مرتکب گناه دیگری می‌شود. زیرا شهوات مردم مختلف است؛ یکی شهوت مال دارد، اما شهوت جنسی ندارد، یکی شهوت جنسی دارد، اما حرام نمی‌خورد.
 
سپس می‌فرماید: اگر کسی هیچ گناهی نکرد، عجله نکن، گولش را نخور، ممکن است عقل درست و حسابی نداشته باشد. بعد می‌فرماید: اگر کسی عقل درست و حسابی هم داشت، فریب نخور، ببین آیا هوای نفسش مسلط بر عقلش است، یا عقلش مسلط بر هوای نفس است؟
 
حضرت در انتهای بحث مثال می‌زند و می‌فرماید: مانند کسی که حبّ‌مقام دارد، یک دفعه‌ای با یک هوس و هوای حبّ‌مقام، کلّ مراتب ایمانی قبلش را نابود می‌کند. حدیث عجیبی است. امام علیه‌السّلام در ادامه می‌فرماید وقتی به چنین آدمی می‌گویی: «إتَّقِ الله»؛ از خدا بترس، ناراحت می‌شود. «اَخَذَتهُ العِزَّة»؛ به غرورش برمی‌خورد، می‌گوید «به من می‌گویی با تقوا باشم؟ تا حالا کسی از من گناه ندیده.» بعد امام(ع) می‌فرماید: اینها دیگر آدم هم نمی‌شوند و دچار لعن خداوند می‌شوند.( وسائل الشیعه، ج 8، ص 317)
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳۴
در انتظار بررسی: ۸
* نظر:
ارسال نظرات
حسين
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۷ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
۲۵۵
۱
الله اكبر ...
آقا بخدا هر طور فكر ميكنم يه گوشه ازاين حديث به ما بيچاره ها ميخوره .
پناه بر خدا
پاسخ
بهاری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۴ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
سلام

عزیزان لطفا توجه کنید خیلی خیلی خیلی مهمه! حتماً بخونید:

این احادیث، مربوط به زمانی میشن که شما می خواهی در مورد ایمان کسی قضاوت کرده و تصمیم بگیری. مثل انتخاب همسر، انتخاب همکار (در ماموریت های خطیر)، انتخاب افراد معتمد و...

نه اینکه نسبت به هر کس این طور نگاه کنی!

اتفاقاً احادیث بسیاری هست که درمورد نحوه ی نگاه انسان به دیگران، "در شرایط معمولی" درست برعکس این رو میگه.

بعنوان مثال، امام سجاد ع می فرماید:

همیشه خودت رو کمتر از بقیه بدون. وقتی کسی از تو بزرگتر بود، با خودت بگو:"این از من عمر بیشتری داشته و از من کارهای نیک بیشتری کرده." و اگر از تو کوچیک تر بود بگو: "این از من عمر کمتری داشته و از من گناه های کمتری کرده" و اگر هم سن تو بود، بگو:"ای وای بر من! این با من هم سنه ولی از کجا معلوم از من کارهای نیکش بیشتر،و گناهانش کمتر نباشه؟!"

با لحن بزرگی که اولین بار برام این حدیثو گفت: حضرت موسی ع از دست بنی اسرائیل عصبانی شده بود! رفت به درگاه خدا و دست بلند کرد و شروع کرد به شکوه که خدایا اینها دیگه کی ان و چرا اینجوری ان و هی توبه می کنن و می شکنن و ...
خدا به موسی ع گفت: علم غیب رو تا غروب ازت می گیرم. تا غروب وقت داری بری یک نفر و فقط یک نفر رو پیدا کنی که بدتر از تو باشه!
حضرت موسی پیش خودش گفت: میرم 10 تا میارم!
تا غروب گشت ولی هر لات بی سرو پایی رو هم می دید که قیافه ش به مستها و ... هم می خورد جرأت نمی کرد ببردش! می گفت: نکنه این تو زندگیش یه کار نیکی کرده که من تا حالا نکرده ام!
خلاصه غروب شد و نتونست! بعد موقع برگشت به عبادتگاهش، سر راه، توی نمکزار، لاشه ی یه سگی رو دید درب و داغون! گفت اینو ببرم! دیگه از این که بهترم! اومد ببره ولی یه لحظه به خودش گفت: نکنه این سگ در راه یه کاری به این روز افتاده که من تا حالا اون کار نیک رو نکردم!
خلاصه پشیمون شد و دست حالی برگشت و گفت: خدایا ببخشید! هیچکس رو پیدا نکردم! خدا گفت: موسی ع! یادته سر راه یه جسد سگ رو دیدی خواستی بیاری، نیاوردی؟
گفت : بله!
فرمود: اگه میاوردی، از پیغمبری خلعت می کردم!

عزیزان! از این احادیث و روایات اونقدر هست و اونقدر هم سفارش شده و تاکید شده است که نمی دونم کدومشو بگم!

حتی به طور اکیییید تاکید شده که اصلا وقتی یکی رو در حال کاری شبیه به گناه هم دیدی بگو ان شاءالله که اشتباه دیدم، ان شاءالله منظوری نداشته، ان شاءالله.....
و "تا اون حد که می تونی" کلاً بی خیال این شو که اشتباه کرده چه برسه به اینکه اینقدر شک کنی!!!!!

خوااااااااااااااهش میکنم خوب به منظور و کاربرد احادیث دقت کنید!

اینم بخونید بد نیست:

در اوایل اسلام، تعداد زیادی از افراد بودند که برای موارد مختلف (جهاد و.. ) بهونه می آوردن و پیامبر ص رو تنها میذاشتن. بعد از اینکه آبها از آسیاب می افتاد، میومدن و توبه و اشک و زاری که ما رو ببخشید! ایشون هم با روی گشاده اونها رو می پذیرفتند.
بعد دوباره همونها، تو یه موقعیت دیگه بازم پیامبر ص رو تنها میذاشتن. دوباره بعدش میومدن توبه و .... و باز هم ایشون با همون گشاده رویی و خوشحالی از اینکه طرف توبه کرده، می بخشید!

این داستان تا جایی ادامه پیدا کرد که اون عده تو جمع های خصوصیشون می گفتن: (با عرض معذرت) پیغمبر ص عجب آدم ساده ایه ها! ما هربار می ریم دوباره همونجور... اصلاً متوجه نیست! (البته اونها اینقدر مودبانه نگفتن! من روم نشد بنویسم!)

این حرفها به گوش پیامبر ص رسید. ایشون فرمودند: بندگان مومن واقعی خدا، کسانی هستند که حتی وقتی خطا و مکر و حیله ی دیگران رو می بینن هم اونقدر فرصت داده و به فال نیک می گیرن و به روشون نمیارن که به نظر میاد از ساده ترین آدمهای روی زمین اند!

تازه این احادیث فقط در مورد "بروز دادن" نیست. بلکه در بسیاری موارد (وحتی آیان قرآن) موکداً اصرار داره که "تو دلت هم درست فکر کنی"!

"ان بعض الظن اثم"

یعنی "همانا بعضی از گمانها گناه است"

و البته اون "بعضی" یعنی واسه همون مواردی که اول عرض کردم، اشکال نداره گمان ببری ولی باید درمورد گمانت درست تحقیق کنی! و این همون حرف امام رضا ع است.

خواااااهشا از مسئولین محترم سایت، احادیث و مطالبی رو که ممکنه باعث قضاوتهای اشتباه و "فاجعه بار" بشه رو همینطوری بی توضیح و بدون شرح، نذارن!

کل دین ما قشنگیش به نگاه پاکش به انسانهاست. مواظب باشید.

متشکرم

(احادیث رو نقل به مضمون کردم)
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۰۷ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
۷
۱۷۲
گفتار امامان از ایات قران منشه می گیرد
قران می فرماید : تجسس در امور دیگران نکنید
این حرفها با فضولی وسیاه دلی یکسان هست
مطمئن هستید گفته امامان هست؟
پاسخ
ناشناس
NETHERLANDS
۰۰:۲۴ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
دوست عزیز یکدور دیگه بخون ببین جایی گفته برو تجسس کن
آخ که بدم میاد از اینایی که الکی جست روشن فکری میگیرن
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۰ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۲
فرمودند که باور نکن نگفتند که تفحس کن
محمود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۸ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
تجسس نکردن با ساده نبودن منافاتی دارد.
متن حدیث به این شرح است:
10777- 14- أَحْمَدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ الطَّبْرِسِيُّ فِي كِتَابِ الْإِحْتِجَاجِ عَنِ الرِّضَا ع قَالَ: قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع‏ إِذَا رَأَيْتُمُ الرَّجُلَ قَدْ حَسُنَ سَمْتُهُ وَ هَدْيُهُ وَ تَمَاوَتَ فِي مَنْطِقِهِ وَ تَخَاضَعَ فِي حَرَكَاتِهِ فَرُوَيْداً لَا يَغُرَّنَّكُمْ فَمَا أَكْثَرَ مَنْ يُعْجِزُهُ تَنَاوُلُ الدُّنْيَا وَ رُكُوبُ الْمَحَارِمِ‏ مِنْهَا لِضَعْفِ نِيَّتِهِ‏ وَ مَهَانَتِهِ وَ جُبْنِ قَلْبِهِ فَنَصَبَ الدِّينَ فَخّاً لَهَا فَهُوَ لَا يَزَالُ يَخْتِلُ النَّاسَ بِظَاهِرِهِ فَإِنْ تَمَكَّنَ مِنْ حَرَامٍ اقْتَحَمَهُ وَ إِذَا وَجَدْتُمُوهُ يَعِفُّ عَنِ الْمَالِ الْحَرَامِ فَرُوَيْداً لَا يَغُرَّنَّكُمْ فَإِنَّ شَهَوَاتِ الْخَلْقِ مُخْتَلِفَةٌ فَمَا أَكْثَرَ مَنْ يَنْبُو عَنِ الْمَالِ الْحَرَامِ وَ إِنْ كَثُرَ وَ يَحْمِلُ نَفْسَهُ عَلَى شَوْهَاءَ قَبِيحَةٍ فَيَأْتِي مِنْهَا مُحَرَّماً فَإِذَا وَجَدْتُمُوهُ يَعِفُّ عَنْ ذَلِكَ فَرُوَيْداً لَا يَغُرَّنَّكُمْ حَتَّى تَنْظُرُوا مَا عَقَدَهُ عَقْلُهُ فَمَا أَكْثَرَ مَنْ تَرَكَ ذَلِكَ أَجْمَعَ ثُمَّ لَا يَرْجِعُ إِلَى عَقْلٍ مَتِينٍ فَيَكُونُ مَا يُفْسِدُهُ بِجَهْلِهِ أَكْثَرَ مِمَّا يُصْلِحُهُ بِعَقْلِهِ وَ إِذَا وَجَدْتُمْ عَقْلَهُ مَتِيناً فَرُوَيْداً لَا يَغُرَّنَّكُمْ حَتَّى تَنْظُرُوا أَ مَعَ هَوَاهُ يَكُونُ عَلَى عَقْلِهِ أَوْ يَكُونُ مَعَ عَقْلِهِ عَلَى هَوَاهُ وَ كَيْفَ مَحَبَّتُهُ لِلرِّئَاسَاتِ الْبَاطِلَةِ وَ زُهْدُهُ فِيهَا فَإِنَّ فِي النَّاسِ مَنْ خَسِرَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةَ بِتَرْكِ الدُّنْيَا لِلدُّنْيَا وَ يَرَى أَنَّ لَذَّةَ الرِّئَاسَةِ الْبَاطِلَةِ أَفْضَلُ مِنْ لَذَّةِ الْأَمْوَالِ وَ النِّعَمِ الْمُبَاحَةِ الْمُحَلَّلَةِ فَيَتْرُكُ ذَلِكَ أَجْمَعَ طَلَباً لِلرِّئَاسَةِ إِلَى أَنْ قَالَ وَ لَكِنَّ الرَّجُلَ كُلَّ الرَّجُلِ نِعْمَ الرَّجُلُ هُوَ الَّذِي جَعَلَ هَوَاهُ تَبَعاً لِأَمْرِ اللَّهِ وَ قُوَاهُ مَبْذُولَةً فِي رِضَاءِ اللَّهِ يَرَى الذُّلَّ مَعَ الْحَقِّ أَقْرَبَ إِلَى عِزِّ الْأَبَدِ مِنَ الْعِزِّ فِي الْبَاطِلِ إِلَى أَنْ قَالَ فَذَلِكُمُ الرَّجُلُ نِعْمَ الرَّجُلُ فَبِهِ فَتَمَسَّكُوا وَ بِسُنَّتِهِ فَاقْتَدُوا وَ إِلَى رَبِّكُمْ بِهِ فَتَوَسَّلُوا فَإِنَّهُ لَا تُرَدُّ لَهُ دَعْوَةٌ وَ لَا تُخَيَّبُ لَهُ طَلِبَةٌ.
علی طبرستانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۳ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
۶
۱۴
لاهول ولاقوه الله باالله
پاسخ
d
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۱۶ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
لا حول ...........نه لا هول
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۰۴ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
هول نکن .توکل کن
mrs
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۲۱ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
درستش این هست:
لا حول و لا قوه الا بالله
عبداله
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۳۶ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
دلیلی نداره که ردبشه
محمود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۷ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
لا حول و لا قوة الا بالله.
بابك
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۱۸ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
۸
۱۸
من كه نفهميدم!
منظور اينه كه جز مسلمانان هيچكس نميتواند بنده نيك خدا باشد؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۲۵ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
تو برو بمیر
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۵ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۲
الان دین اسلام کاملترین دین است و همه موظف هستند به تحقیق و بررسی ادیان مگر انکه در عقلشان نقصی باشد .
محمود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۰ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
از کجای حدیث این مطلب رو برداشت کردید؟
(هرچند؛ ما معتقدیم اسلام دین نهایی خداوند برای بشریت است و با آمدن آن، تاریخ انقضای سایر ادیان فرارسیده است)
amene
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۰۹ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
پس چه حقیقت بزرگی است انسان بودن ؟؟!!!!!
پاسخ
مسلمان شیعه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۲۵ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱
۰
ازیه طرف حدیث حضرت علی ع روداریم که میفرماینداگه شب به عین دیدید فردی گناه میکندصبح حق نداریدبه اوگناهکاربگوییدشایددرطول شب توبه کرده باشد!!!اصلی که اصلاالان رعایت نمیشه
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۱ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۱
پس یهو بگو جهنمی وخلاص 
اما خدا رحمان و رحیم است یعنی بخشنده و مهربان؛
پاسخ
mahdi
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۶ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
۹
۲
کجای این حدیث عجیبه
پاسخ
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۵۶ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
۲۱
۳
اینکه تجسس نیست، این دقت دربرخورد با دیگران راتاکید میکند. نکته دیگر اینکه تنها شیعیان به مرتبه عبودیت خدا میرسند.
پاسخ
ماسنو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۰ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
۴
۲
نبی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۴ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
۷
۲
به نظر من معنای حدیث این که ما نباید به اعمال خود تکیه کنیم و گول آنها را بخوریم بلکه باید همیشه با خدا اتصال داشته و حتی مواظب باشیم کارهای خوب خودمان را حفظ کنیم و به عبارت دیگر مغرور به ان کارها نباشیم
پاسخ
عموسجاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۶ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
۲۲
۱۵
فقط میتونم بگم خدا اگر بنده(نماز ، روزه ،و....) میخواد باید سراغ 14معصوم بره اگرخم و راست شدن و گرسنگی رو میخواد سوال پرسش کنه باید از مردم جهان بپرسه
حافظ می خور که شیخ و حافظ و مفتی و محتسب
چون نیک بنگری همه تزویر میکنند
پاسخ
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۸ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱
۱
دمتون گرم خیلی قشنگ بود
پاسخ
مجتبی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۵۰ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۲
۳
۳
این نظر صحیح می باشد زیرا در عامه ی مردم نیز دیده می شود .واین حدیث از انسان عاقل ووالایی است که دارای مدارج بالایی است
پاسخ
ریزه خوار خوان مولا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۴ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
۲
۱
این حدیث شریف و زیبا تداعی میکنه فرمایش امیر عالم وجود مولانا امیرالمومنین علیه السلام را:
در فتنه ها (مثل همین الان که بحث های سیاسی داغه) مانند بچه شتر باشید که نه کوهان داره که سواری بده و نه پستان داره که ازش شیر بدوشن.
یعنی طرفداری از هیچ فرقه ای نکن و فقط و فقط طرفدار حق و حقیقت باش که آنهم در خانه اهل بیت علیهم السلام است که مظهر پاکی و صداقت هستند.
پاسخ
ابراهیم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۴ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
۵
۱
با این وضعیت ما همه بدبختیم.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۴۱ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
۸
۲
الا بذکرالله تطمئن القلوب
پاسخ
بهرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۴ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
۲
۰
نه هر ظاهر که می بینی درونش همچنان
باشد
بسا حلوای صابونی که زهرش در میان باشد
ظن بد نداشته باشیو و بدون علم قضاوت نکنیم
اما به هر کسی هم نباید اعتماد کرد
چون بسی ابلیس آدم روی هست
پس به هر دستی نباید داد دست
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۵ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
منظورتون آقای هاشمی رفسنجانیه !!!!
خوب تعبیر به شخص میکنید
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۱۸ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
تفحص با صاده
حول هم با ح جیمی
تو این اوضاع و احوال بحرانی که همه زامبی شدن این روایت مردم رو زامبی تر می کنه.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۱ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱
۰
يارب نظرتوبرنگردد برگشتن روزگار سهل است
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۵ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۳
امام که غیبه حدیثش کجا بود
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها