کد خبر: ۱۳۱۲۵
زمان انتشار: ۱۳:۰۲     ۰۴ خرداد ۱۳۹۰
مشرق- خبرگزاری ایسنا چند پیش خبری را با عنوان بازگشت "ایران درودی " نقاش  که از وابستگان نهادهای فرهنگی فرح پهلوی است .وی که در سال های اخیر مورد علاقه و سوژه تلویزیون صدای آمریکا نیز قرار گرفت با زمینه سازی هایی که در دوره دولت نهم انجام شد، پس از سال ها در موزه هنرهای معاصر  آثارش را به نمایش گذاشت. بر اساس گزارش جدیدی که همین خبرگزاری  منتشر کرده وی به ایران باز گشته و قرار است تا با تحویل گرفتن زمینی که میراث فرهنگی وعده داده است، کلنگ بنیاد جدیدش را بر زمین بزند. در ادامه گزارشی درباره  درودی  از گذشته تا  امروز خواهد آمد.
درودی در گفت گویی که بعدا با سایت "رادیو زمانه" انجام می دهد روایت جالبی از شکل طراحی پوستر برای نمایشگاه آثارش در موزه هنرهای معاصر دارد که نشان می دهد که درودی با وجود دنیای منزوی نقاشان چندان از فضای سیاست دور بوده است. جالب این که طراح این پوستر عباس کیارستمی است.


درودی بر اساس گفت وگویی که با ایسنا داشته است قرار است تا به ایران بیاید و بنیادی و موزه ای را راه اندازی کند.ایسنا در یک مدح واره می آورد:"بانوی هنرمند نقاش مدرنیست ایرانی که پنج‌شنبه 74 ساله می‌شود به خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا، گفت: این بار و برای همیشه تمام کارهایم را که شامل 9 تابلو می‌شود به ایران آورده‌ام و آرزو دارم با راه‌اندازی موزه‌ای بزرگ این آثار را به صورت رایگان به ملت ایران هدیه کنم. "
درودی البته موضوع گزارش های رادیو آمریکا نیز هست، فیلمی که اخیرا توسط بهمن مقصود لو  ساخته شده در برنامه شباهنگ رادیو امریکا بررسی می شود. این فیلم که تا به حال در چندین جشنواره خارجی به نمایش در آمده حالا قرار است به صورت نسخه دی وی دی به صورت گسترده پخش شود. مقصود لو به واسطه آثارش برای معرفی فعالان ادبیات و هنر روشنفکری مانند احمد شاملو و احمد محمود مشهور است.

 

farah.jpg
درودی در کنار فرح دبیا

 

doroodi-03.jpg
پوستر نمایشگاه درودی که توسط کیارستمی طراحی شد

Iran_Darroudi.jpg
عکس بی حجابی که کیارستمی با آن پوستر را طراحی کرد
 



" آقای کیارستمی گفتند بگذارید ببینم و شانس بزرگ زندگی من این بود که آقای کیارستمی، همان جا از تابلوی نفت با آن عکس بی‌حجاب، پوستر نمایشگاه من را ساختند و خودشان آن‌قدر خوششان آمد از کار که گفت من همین الان آن را امضا هم می‌کنم. این باشد پوستر شما.

حالا البته این پوستر موج‌های نفت است که درحال سوختن است. لباس من خونی است که از لوله‌های نفت می‌آید بیرون. این‌ها را با هم تلفیق کردند و یک چیز شگفت‌انگیزی شده.

خود این پوستر سیاه و قرمز است. چون اکثریت رنگ، رنگ خون است که رگ‌های ایران را نشان می‌دهد که از لوله‌های می‌آید پایین به قلب ایران. آمده و تقریباً جای قلب خودم قرار گرفته است. تاریخی‌ترین کار شد. احمد شاملو، شعرش را برای این تابلو به من هدیه کرده بود. کیارستمی با این تابلو، پوستر من را ساخت."

درودی در این مصاحبه اشاره ای به این نمی کند که چرا تابلویی مملو از سرخی خون و سیاهی نفت  ایران باید به عنوان پوستر نمایشگاه انتخاب می شد.
 

dar.jpg
برنامه صدای آمریکا درباره فیلمی با موضوع ایران درودی
 

چهره سازی از ایران درودی از طریق رسانه های بیگانه و رسانه های ضد جمهوری اسلامی مانند "VOA"  درست در زمانی صورت می گیرد که  بسیاری مراکز تحقیقات استراتژیک و امنیتی آمریکا کلید زدن یک پرژوه فرهنگی در ایران را از طریق  چهره های هنری متمایل به غرب را یکی از ابزارهای اساسی نفوذ در جامعه ایران می دانند.

درودی در بخش دیگری از گفت و گویش با ایسنا گفته است که توقع دارد تا بتواند برای راه اندازی بنیاد و موزه مورد نظرش از نهادهایی مانند شهرداری  کمک هایی دریافت کند.

پیش از این برخی منابع خبری از فعالیت بخش فرهنگی  سفارت فرانسه در ایران و تلاش این سفارت برای ارتباط گرفتن  با برخی از هنرمندان خبر داده بودند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها